Zmiana zasad wydawania kart parkingowych osobom niepełnosprawnym
Uprzejmie informujemy, że od
1 lipca 2014 r. obowiązują nowe zasady wydawania kart parkingowych osobom niepełnosprawnym i placówkom zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych.
Dotychczas wydane karty parkingowe stracą swoją ważność z dniem 30 listopada 2014 r. Od 1 lipca 2014 r. organem wydającym kartę parkingową jest przewodniczący Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.UPRAWNIENIA DO KARTY PARKINGOWEJ NA PODSTAWIE ORZECZEŃ WYDANYCH PRZED 1 LIPCA 2014 R.Uprawnienia do karty parkingowej
zachowają jedynie osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności, posiadające w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności jeden z trzech symboli przyczyny niepełnosprawności:
04-O (choroby narządu wzroku),
05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub
10-N (choroba neurologiczna) oraz
zawierające wskazanie o spełnieniu przesłanek uprawniających do uzyskania karty parkingowej.
Osoby te muszą się zgłosić po wymianę dokumentu do Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wadowicach przy ul. Kochanowskiego 1.
Pozostałe osoby posiadające ważne orzeczenie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wydane na stałe lub okresowo (przed 1 lipca 2014 r.),
chcąc uzyskać kartę parkingową muszą wystąpić z ponownym wnioskiem o wydanie orzeczenia już na zasadzie obowiązujących przepisów w tym zakresie. Jest to spowodowane zmianą stanu prawnego w zakresie brzmienia wskazania do karty parkingowej obowiązującego od 1 lipca 2014 r.
Osoby te muszą złożyć w powiatowym zespole właściwym ze względu na miejsce stałego pobytu
wniosek o ponowne ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności wraz z oświadczeniem, iż przedmiotowy wniosek składa się dla potrzeb ustalenia wskazania do karty parkingowej (wzór oświadczenia do pobrania w siedzibie Zespołu). W stosunku do takiej osoby Zespół jest zobowiązany do przeprowadzenia ponownie postępowania na zasadach ogólnych.
UPRAWNIENIA DO KARTY PARKINGOWEJ NA PODSTAWIE ORZECZEŃ WYDANYCH PO 1 LIPCA 2014 R.Zgodnie z nowymi zasadami,
na podstawie orzeczeń wydawanych przez zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności po 1 lipca 2014 r., kartę parkingową będą mogły otrzymać jedynie:
-
osoby niepełnosprawne zaliczone do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności mające znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.
Przy czym osoby zaliczone do
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności będą mogły otrzymać kartę parkingową jedynie w przypadku ustalenia przyczyny niepełnosprawności oznaczonej symbolem:
04-O,
05-R lub
10-N;
- osoby niepełnosprawne, które nie ukończyły 16 roku życia mające znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.
Karta parkingowa dla osoby niepełnosprawnej nie będzie już przysługiwać osobom z lekkim stopniem niepełnosprawności.
Sposób postępowania w celu otrzymania karty parkingowej: 1. Osoba niepełnosprawna
składa wniosek osobiście, za wyjątkiem
- osoby, która nie ukończyła 18 r. życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów;
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składa jeden z rodziców;
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za która wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.
2. Do wniosku osoba niepełnosprawna
załącza:
- jedną fotografię o wymiarach 35x45 mm odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy;
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej - 21 zł;
- oświadczenie o posiadaniu prawa do sprawowania odpowiednio władzy rodzicielskiej, opieki lub kurateli.
oraz
do wglądu orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności.
Nowe karty parkingowe wydawane będą maksymalnie na okres 5 lat.
Przed dokonaniem wpłaty zaleca się skonsultować z pracownikiem Powiatowego Zespołu czy osoba jest uprawniona do otrzymania karty parkingowej.
Wszystkie karty parkingowe dla osób niepełnosprawnych zachowują swoją ważność na okres, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż do 30 listopada 2014 r.INFORMACJE DLA PLACÓWEK ZAJMUJĄCYCH SIĘ OPIEKĄ, REHABILITACJĄ LUB EDUKACJĄ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH. O wydanie karty parkingowej mogą występować również placówki zajmujące się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, uprawnionych do uzyskania karty parkingowej.
Nowe karty parkingowe dla placówek wydawane będą maksymalnie na okres 3 lat.
Wniosek o wydanie składa osoba upoważniona do reprezentowania placówki. Do
wniosku placówki załącza się:
- dowód uiszczenia opłaty (21 zł) za wydanie karty parkingowej;
- oświadczenie o posiadaniu upoważnienia do reprezentowaniu placówki (na wniosku);
- oświadczenie o prowadzeniu przez placówkę działalności w zakresie opieki, rehabilitacji lub edukacji osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się (na wniosku);
- dowód rejestracyjny pojazdu placówki do wglądu.
Osoba upoważniona do reprezentowania placówki odbiera kartę parkingowa osobiście po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość i oświadczeniu o posiadaniu upoważnienia do reprezentowania placówki.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wadowicach, ul. Kochanowskiego 1, nr tel. 33 873 21 11.