a a a
Gminy Powiatu Wadowickiego
Serwisy WWW Gmin
Andrych�w
Kalwaria Zebrzydowska
Lanckorona
Strysz�w
Brze�nica
Tomice
Spytkowice
Wiprz
Mucharz
Wadowice
Jeste¶ tutaj: >> __mamut>> Sanktuarium w Kalwarii...

Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej



Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej powsta³o na pocz±tku XVII wieku jako fundacja Miko³aja Zebrzydowskiego, nale¿y dzisiaj do najciekawszych w Polsce za³o¿eñ krajobrazowo-architektonicznych i do najczê¶ciej uczêszczanych polskich miejsc pielgrzymkowych. Kilkudziesiêciotysiêczne rzesze p±tników gromadz± siê zw³aszcza podczas Chwalebnego Misterium Pañskiego w Wielkim Tygodniu oraz w czasie Misterium Pogrzebu i Triumfu Matki Bo¿ej w sierpniu. Sanktuarium Kalwaryjskie sk³ada siê z barokowej bazyliki, w której umieszczony jest cudowny wizerunek Matki Bo¿ej Kalwaryjskiej, z klasztoru i z zespo³u ko¶cio³ów i kaplic w stylu barokowym i manierystycznym, wkomponowanych w malowniczy krajobraz beskidzki i nazwanych dró¿kami kalwaryjskimi. Sanktuarium to zosta³o zbudowane na wzór Drogi Krzy¿owej Pana Jezusa w Jerozolimie. Jest to, wiêc „swoista kopia Kalwarii jerozolimskiej” z kaplicami do odprawiania rozwa¿añ o Mêce Pañskiej i o tajemnicach z ¿ycia Matki Bo¿ej.

Opiekunami i stró¿ami sanktuarium s±, z woli pierwszego fundatora, Miko³aja Zebrzydowskiego, Bracia Mniejsi, w Polsce popularnie zwani bernardynami (franciszkanie). Specjalny dokument fundacyjny, przekazuj±cy Kalwariê bernardynom podpisa³ Miko³aj Zebrzydowski na zamku krakowskim 1 XII 1602 roku. Jest to, wiêc oficjalny pocz±tek Kalwarii Zebrzydowskiej. Pierwsi bernardyni przybyli do Kalwarii w roku 1604, kiedy to rozpoczêto budowê ko¶cio³a i klasztoru.

Nale¿y zaznaczyæ, ¿e pierwsza tego rodzaju kalwaria w Europie powsta³a ok. 1420 r. w Hiszpanii (ko³o Kordoby), a nastêpnie pojawi³y siê licznie, zw³aszcza w XVII w., w innych krajach europejskich, takich jak Francja, W³ochy, Niemcy, Szwajcaria i inne. Powodem powstawania kalwarii by³o zajêcie Ziemi ¦wiêtej przez mahometan (Turków) i uniemo¿liwienie chrze¶cijanom dostêpu do miejsc ¶wiêtych w Jerozolimie. Do rozpowszechnienia kalwarii przyczyni³ siê swoimi publikacjami („Theatrum Terrae Sanctae” 1590, „Urbis Hierusalem quem ad modum ea Christi tempore floruit” 1592) Adrian Cruys, zwany Adrichomiusem, który Bolesn± Drogê Pana Jezusa dzieli³ na Drogê Pojmania i Drogê Krzy¿a i zachêca³ do jej zak³adania na terenach górzystych, przypominaj±cych topograficznie Drogê Krzy¿ow± Jezusa w Jerozolimie. Publikacje Adrichomiusa by³y równie¿ zachêt± dla Miko³aja Zebrzydowskiego do za³o¿enia kalwarii w swoich dobrach rozci±gaj±cych siê pomiêdzy górami ¯ar i Lanckoron±. Po wybudowaniu Kalwarii Zebrzydowskiej zosta³y erygowane równie¿ nastêpne polskie kalwarie np. w Pako¶ci, Wejherowie, Pac³awiu (Kalwaria Pac³awska), Górze ¶w. Anny i inne.

Pocz±tki sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej siêgaj± 1600 roku, kiedy to Miko³aj Zebrzydowski, wojewoda krakowski, wzniós³ na górze ¯ar ko¶ció³ek Ukrzy¿owania wg modelu przywiezionego z Jerozolimy przez dworzanina zamku lanckoroñskiego, Hieronima Strza³ê. Ko¶ció³ek ten w nastêpnym roku (4 X 1601), w dzieñ ¶w. Franciszka z Asy¿u, uroczy¶cie konsekrowa³ nuncjusz papieski Klaudiusz Rangoni, w obecno¶ci biskupa krakowskiego Bernarda Maciejowskiego. W latach 1604-1609 Miko³aj Zebrzydowski wybudowa³ ko¶ció³ i klasztor wg projektów architekta w³oskiego Jana Marii Bernardoniego oraz architekta i z³otnika flamandzkiego, Paw³a Baudartha. Konsekracja tego ko¶cio³a odby³a siê dnia 4 X 1609 roku, a wiêc znowu w uroczysto¶æ ¶w. Franciszka. Dokona³ jej biskup krakowski, Piotr Tylicki. W latach 1609-1617 Miko³aj Zebrzydowski wybudowa³ wg planów Paw³a Baudartha nastêpuj±ce kaplice Drogi Krzy¿owej do odprawiania specjalnego nabo¿eñstwa: Ratusz Pi³ata, Grób Pana Jezusa, Ogrójec, Pojmanie, Dom Annasza, Dom Kajfasza, Pa³ac Heroda, Grób Matki Bo¿ej, W³o¿enie Krzy¿a, Wieczernik, Wniebowst±pienie, Drugi Upadek Pana Jezusa, i pustelnia Piêciu Braci Polaków z kaplic± ¶w. Marii Magdaleny. Po ¶mierci Miko³aja Zebrzydowskiego w 1620 roku opiekunem i budowniczym Kalwarii by³ jego syn, Jan Zebrzydowski, który wybudowa³ piêæ dalszych kaplic pasyjnych (Brama Wschodnia, Kaplica na Cedronie, Pierwszy Upadek Pana Jezusa, Cyrenejczyk i Weronika), osiem kaplic maryjnych do odprawienia tzw. dró¿ek Pogrzebu i Triumfu Matki Bo¿ej oraz rozbudowa³ wzniesione jeszcze przez Miko³aja Zebrzydowskiego kaplice Ukrzy¿owania i Grobu Matki Bo¿ej. Jan Zebrzydowski wybudowa³ te¿ tzw. „gradusy” obok ratusza Pi³ata i kaplicê znalezienia Krzy¿a z pustelni± ¶w. Heleny. Nie nale¿± one jednak do serii tzw. kaplic dró¿kowych, podobnie jak wybudowane przez Miko³aja Zebrzydowskiego Wniebowst±pienie i pustelnia Piêciu Braci Polaków. Nastêpnym fundatorem kalwaryjskim by³ Micha³ Zebrzydowski, który zas³u¿y³ siê rozbudow± kompleksu klasztornego przez poszerzenie go o drugi wirydarz od strony pó³nocnej (1654-1655) i wybudowanie (1658-1667) kaplicy Matki Bo¿ej Kalwaryjskiej nale¿±cej do najpiêkniejszych obiektów architektonicznych w Kalwarii Zebrzydowskiej. I wreszcie na prze³omie XVII i XVIII w. Magdalena Czartoryska, ostatnia wielka fundatorka kalwaryjska, podjê³a siê powiêkszenia ko¶cio³a o d³ug± i szerok± nawê, oraz o fasadê i dwie wie¿e przy elewacji frontowej. Roboty te ukoñczono w roku 1702, a wiêc ju¿ po jej ¶mierci (†1694).

¦mieræ Magdaleny Czartoryskiej zakoñczy³a epokê wielkich fundatorów kalwaryjskich. Od tego czasu troska o Sanktuarium Kalwaryjskie spoczywa na jego stró¿ach – bernardynach i na p±tnikach przybywaj±cych do sanktuarium z okazji ró¿nych uroczysto¶ci.

Kalwaria Zebrzydowska jest miejscem kultu Mêki Pañskiej i kultu maryjnego. Kult Mêki Pañskiej przejawia siê w nabo¿eñstwie dró¿ek Pana Jezusa i w obchodzie pasyjnym Wielkiego Tygodnia, natomiast kult maryjny w nabo¿eñstwie dró¿kowym Matki Bo¿ej,   w Procesji pogrzebu i Triumfu Matki Bo¿ej w sierpniu i w czci cudownego wizerunku Matki Bo¿ej Kalwaryjskiej, który znajduje siê tu od roku 1641. Nale¿y tak¿e zaznaczyæ, ¿e kult maryjny jest tu dope³nieniem kultu Pana Jezusa i ¶ci¶le z nim harmonizuje. Tajemnice Maryi splataj± siê z tajemnicami Pana Jezusa: „To, co tutaj stale poci±ga na nowo, to w³a¶nie owa tajemnica zjednoczenia Matki z Synem i Syna z Matk±. Tajemnica ta opowiedziana jest plastycznie i szczodrze przez wszystkie kaplice i ko¶ció³ki, które roz³o¿y³y siê wokó³ centralnej bazyliki" (Jan Pawe³ II w Kalwarii 7 VI 1979 r.).
Projekt i program Interhead.pl
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodê na ich zapis lub wykorzystanie. Wiêcej informacji mo¿na znale¼æ w Polityce Cookies.
|