Posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Wadowicach i Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
W dniu 16 maja 2013 r. na sali sesyjnej Starostwa Powiatowego odbyło się posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Wadowicach oraz Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. W jego trakcie dokonano oceny funkcjonowania Państwowego Ratownictwa Medycznego, a także Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz przedstawiono wstępne szacunki strat powstałych w wyniku intensywnych opadów deszczu w dniu 7 maja br.
Maciej Kobielus z Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Wadowicach pozytywnie ocenił zmiany, jakie zaszły w wyniku powołania centralnej dyspozytorni karetek w Krakowie. Przypomniał, że na terenie powiatu nadal funkcjonuje 5 zespołów ratownictwa medycznego: jest jeden zespół podstawowy w Kalwarii Zebrzydowskiej, dwa zespoły specjalistyczne w Wadowicach, jeden zespół podstawowy i jeden specjalistyczny w Andrychowie.
Przedstawiciel ZZOZ przypomniał również, że ustawa z dnia 20 października 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym przewiduje funkcjonowanie dwóch typów zespołów ratownictwa: zespołu specjalistycznego – oznaczonego literą S oraz zespołu podstawowego, oznaczonego literą P. Ustawodawca nie dał natomiast wytycznych, który zespół ma jeździć do zdarzenia - wszystko leży w gestii dyspozytora, który zespół wysyła.
Z przeprowadzanych badań jasno wynika, że zmniejszył się średni czas dojazdu karetki do pacjenta. Jednym z parametrów określających jakość funkcjonowania PRM jest mediana czasu dotarcia. W mieście powyżej 10 tys. mieszkańców czas dotarcia wynosił do 8 min., a poza miastem - wynosił do 15 min. Aktualnie mediana ta wynosi 11-13 min., a w mieście - od 6-7 min.
Wynik ten związany jest z możliwością wysłania do potrzebującego karetki znajdującej się najbliżej miejsca zdarzenia, a nie tej, która jest przypisana do danego terenu. Dyspozytor dysponuje takimi danymi, gdyż wszystkie zespoły wyposażone są w system GPS i wraz z wezwaniem otrzymują współrzędne geograficzne, wskazujące miejsce, do którego mają się udać. Zapobiega to skierowaniu karetki pod niewłaściwy adres, co zdarzało się niestety w początkach funkcjonowania systemu.
Wicestarosta Marta Królik przekazała informacje uzyskane na spotkaniu z Wojewodą Małopolskim, na którym oceniono działanie nowego systemu kierowania karetkami. Zwrócono uwagę na fakt, że to dyspozytor, który przyjmuje zgłoszenie o wypadku, zgodnie z posiadanymi informacjami musi ocenić, które służby są potrzebne na miejscu zdarzenia i je powiadomić.
Mł. bryg. Paweł Szczepańczyk – Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Wadowicach przybliżył zakres funkcjonującego od 1999 r. Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Jego celem jest wzrost skuteczności prowadzonych działań ratowniczo-gaśniczych, a ponadto pomoc w analizowaniu zagrożeń i szkoleniu jednostek działających w systemie. Najniższym ogniwem w hierarchii tego systemu jest powiat. Komendant powiatowy PSP odpowiada za sprawne funkcjonowanie systemu na swoim terenie, współorganizatorami są natomiast wójtowie i burmistrzowie, którzy działają w ramach zarządzania kryzysowego poprzez jednostki OSP działające w ramach KSGR. Na terenie naszego powiatu, w skład KSRG wchodzi KP PSP (100 strażaków) oraz 24 jednostek OSP (1259 druhów oraz 1423 druhów z jednostek będących poza KSRG). W ubiegłym roku jednostki działające w ramach KSRG wzięły udział w 2,4 tys. akcji, z czego 1,5 tys. to wyjazdy załóg PSP.
W celu zapewnienia jak najkrótszego czasu dojazdu do miejsca zdarzenia pomiędzy komendami powiatowymi PSP zawierane są porozumienia o działaniu poza granicami danego powiatu.
Jak podkreślił Paweł Szczepańczyk, wieloletnie doświadczenie pozwala stwierdzić, że system się sprawdza, wpływając na zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego w powiecie.
Jerzy Śniegowski – kierownik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Starostwa Powiatowego w Wadowicach poinformował, że w akcjach związanych z usuwaniem skutków burz z dnia 7 maja 2013 r. wzięło udział ok. 500 strażaków. W związku z zaistniałą sytuacją w gminach zwołano gminne zespoły zarządzania kryzysowego. Na podstawie posiadanych obecnie danych można wycenić wstępne straty, które oszacowano następująco: gmina Tomice – 200 tys. zł, gmina Spytkowice – 6,5 mln zł, gmina Wieprz – 1,2 mln zł, Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie – 375 tys. zł, drogi powiatowe – 17 mln zł. Dla porównania, straty w infrastrukturze komunalnej powiatu po powodzi w 2010 r. wyniosły łącznie ok. 10 mln zł.