Uzasadnienie wyboru domeny
W powiecie wadowickim stosunkowo dobrze rozwiniêta jest sieæ drogowa -
drogi gminne licz± ³±cznie 994,6 km, a drogi powiatowe 339,3 km. Przez teren
powiatu przebiegaj± tak¿e dwie drogi wojewódzkie, le¿±ce w gestii Zarz±du Dróg
Wojewódzkich - nr 781 (Andrychów - Chrzanów) i nr 956 (Kalwaria Zebrzydowska -
Skawina). G³ównymi drogami wiod±cymi przez powiat s± jednak drogi krajowe,
zarz±dzane przez Generaln± Dyrekcjê Dróg Krajowych i Autostrad - nr 28 (Zator
- Wadowice - Rabka - Limanowa - Nowy S±cz - Gorlice - Jas³o) oraz nr 52
(Bielsko-Bia³a - Kêty - Wadowice - G³ogoczów). D³ugo¶æ dróg nie przek³ada siê
jednak na komfort jazdy kierowców. Droga krajowa nr 52 jest bardzo ruchliw±
tras±, dodatkowo utrudnienia w je¼dzie powoduje brak obwodnic g³ównych miast
powiatu - Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. Znacz±cym problemem,
zw³aszcza dla samochodów ciê¿arowych, jest tak¿e ograniczenie ruchu dla
samochodów wysokich, spowodowane przebiegiem drogi nr 52 pod wiaduktem
kolejowym w miejscowo¶ci Klecza (gm. Wadowice).
Powiat wadowicki posiada ponad 245 km czynnej sieci kanalizacyjnej (dane z
2001 r.), pod³±czonej do dzia³aj±cych 6 oczyszczalni ¶cieków. Oznacza to, ¿e
28% mieszkañców powiatu wadowickiego jest obs³ugiwanych przez oczyszczalnie
¶cieków. Dla porównania w powiatach s±siednich wygl±da to odpowiednio:
o¶wiêcimski (55,7%), chrzanowski (34,6%), krakowski (22,7%), my¶lenicki
(21,8%), suski (13,9%). W 2001 r. powiat wadowicki posiada³ 957,3 km sieci
wodoci±gowej (o 27,6% wiêcej ni¿ w 1997 r.) - dla porównania w powiecie
o¶wiêcimskim 838,4 km, chrzanowskim 702,1 km, krakowskim 2172,6 km,
my¶lenickim 560,4 km i suskim 168,6 km. Dobrze rozwiniêta w powiecie
wadowickim jest sieæ gazowa o ³±cznej d³ugo¶ci 1535,6 km. W innych powiatach
d³ugo¶æ ta wynosi: o¶wiêcimski (905,4 km), chrzanowski (701,6 km), krakowski
(2299,5 km), my¶lenicki (831,4 km), suski (68,5 km). Na terenie powiatu dzia³a
5 sk³adowisk odpadów komunalnych: w Andrychowie, Choczni (gm. Wadowice),
Lanckoronie, Spytkowicach i Zebrzydowicach.
Bardzo znacz±c± inwestycj±, prowadzon± na terenie obecnego powiatu
wadowickiego od niemal 20 lat, jest budowa zapory w ¦winnej Porêbie (gm.
Mucharz). Jej realizacja ma doprowadziæ do zniwelowania zagro¿enia
powodziowego w dorzeczu rzeki Skawa i dorzeczu Górnej Wis³y. Dalszy rozwój
infrastruktury technicznej w powiecie wadowickim (zw³aszcza kanalizacji i
wodoci±gów) musi byæ prowadzony z uwzglêdnieniem du¿ego zbiornika wodnego na
tym obszarze. W przysz³o¶ci uruchomi to tak¿e nowe obszary do zainwestowania,
g³ównie turystycznego.
W powiecie wadowickim istnieje wiele terenów, mo¿liwych do zagospodarowania
pod inwestycje produkcyjne b±d¼ us³ugowe. Wa¿nym w tym wzglêdzie miejscem na
mapie powiatu jest Andrychów, gdzie obecnie trwa restrukturyzacja dzia³alno¶ci
przemys³owej, zwi±zana g³ównie z przeobra¿eniami bêd±cej w k³opotach
finansowych WSW "Andoria" (producent silników wysokoprê¿nych). Na terenach
przemys³owych i po-przemys³owych miasta planowane jest utworzenie Parku
Przemys³owego, z wolnymi terenami i zabudowaniami dla nowych inwestorów.
Powiat wadowicki - wraz ze swoimi zasobami naturalnymi, silnymi tradycjami
gospodarczymi, wolnymi terenami i obiektami pod inwestycje, rozwiniêt±
infrastruktur± techniczn±, przedsiêbiorczo¶ci± mieszkañców, przy blisko¶ci i
dostêpno¶ci rynków zbytu w Krakowie i na ¦l±sku oraz po³udniowej granicy
Polski - mo¿e staæ siê dobrym terenem lokowania inwestycji dla kapita³u
rodzimego i zagranicznego. Domena rozwoju "Tereny inwestycyjne i
infrastruktura" jest uzupe³nieniem dzia³añ domeny "Ma³a i ¶rednia
przedsiêbiorczo¶æ" w niniejszym Programie Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci w
Powiecie Wadowickim.
Powi±zanie domeny strategicznej z dokumentami wy¿szego szczebla. Wszelkie
dzia³ania zawarte w domenie strategicznej "Tereny inwestycyjne i
infrastruktura techniczna" znajduj± swoje uzasadnienie w dokumentach
operacyjnych wy¿szego rzêdu, takich jak: Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost
Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na lata 2004-2006 oraz Zintegrowany Program
Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006. Na podstawie tych
dokumentów operacyjnych bêd± dysponowane ¶rodki strukturalne z Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Tereny inwestycyjne i
infrastruktura techniczna" wpisuj± siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania
Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na
lata 2004-2006 :
Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na lata
2004-2006 (zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" wersja 6, pa¼dziernik 2003,
MGPiPS) :
Priorytet 1. Rozwój przedsiêbiorczo¶ci i wzrost innowacyjno¶ci poprzez
wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu
Dzia³anie 1.3. Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm
Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Tereny inwestycyjne i
infrastruktura techniczna" wpisuj± siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006:
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006
(zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" wersja 2, maj 2003, MGPiPS):
Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury s³u¿±cej wzmacnianiu
konkurencyjno¶ci regionów.
Dzia³anie 1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego uk³adu transportowego.
Dzia³anie 1.2. Infrastruktura ochrony ¶rodowiska.
Dzia³anie 1.3. Regionalna infrastruktura badawczo-edukacyjna.
Dzia³anie 1.5. Infrastruktura spo³eczeñstwa informacyjnego.
Priorytet 3. Rozwój lokalny
Dzia³anie 3.1. Infrastruktura lokalna
Dzia³anie 3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Tereny inwestycyjne i
infrastruktura techniczna" wpisuj± siê tak¿e w nastêpuj±ce Cele nadrzêdne oraz
Cele strategiczne Strategii Rozwoju Województwa Ma³opolskiego:
Strategia Rozwoju Województwa Ma³opolskiego :
Cel nadrzêdny B. Wysoka jako¶æ ¶rodowiska przyrodniczego i kulturowego
Cel strategiczny B.1. Zlikwidowanie zaniedbañ w ochronie ¶rodowiska
Cel strategiczny B.2. Racjonalne gospodarowanie ¶rodowiskiem
Cel nadrzêdny C. Trwa³y rozwój gospodarczy
Cel strategiczny C.6. Wysoki poziom inwestycji
Cel nadrzêdny D. Lepsza dostêpno¶æ komunikacyjna ca³ego regionu
Cel strategiczny D.1. Dobrze rozwiniêty system powi±zañ komunikacyjnych regionu z otoczeniem
Cel strategiczny D.2. Sprawny system transportu wewnêtrznego
Cel strategiczny D.3. Infrastruktura konieczna dla rozwoju spo³eczeñstwa informacyjnego
Domena "Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna" oparta jest na dwóch celach strategicznych :
Uzasadnienie
Atrakcyjno¶æ inwestycyjna powiatu wadowickiego mo¿e byæ oceniana z ró¿nych
punktów widzenia - "miêkkich uwarunkowañ", takich jak zasoby wykwalifikowanej
kadry pracowniczej, wsparcie instytucji otoczenia biznesu, dostêp do ¼róde³
finansowania czy te¿ otoczenie przyrodnicze. Elementy te znajduj± swoje
odzwierciedlenie w pozosta³ych trzech domenach strategicznych. Jednak
kluczowym elementem przyci±gania inwestorów jest dostêp do terenów
inwestycyjnych, odpowiednio usytuowanych i uzbrojonych w infrastrukturê
techniczn±. W kontek¶cie priorytetów Unii Europejskiej (zw³aszcza
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), wa¿na jest inwentaryzacja
terenów i obiektów przemys³owych i po-przemys³owych, które po odpowiednim
zagospodarowaniu (rewitalizacji) stanowiæ mog± atrakcyjne zaplecze rozwoju
nowych firm (produkcyjnych b±d¼ handlowo-us³ugowych) czy te¿ instytucji sfery
spo³ecznej (np. obiekty kulturalne, o¶wiatowe). Jednak nale¿y mieæ ¶wiadomo¶æ,
¿e samo posiadanie wolnych terenów do zainwestowania nie jest czynnikiem
sukcesu - niezmiernie wa¿ne jest stworzenie profesjonalnej oferty
inwestycyjnej powiatu i jej promocja wykorzystuj±ca wiele komplementarnych
kana³ów dystrybucji i obejmuj±ca ró¿nych odbiorców. W tym wzglêdzie wymagana
jest ¶cis³a wspó³praca samorz±du powiatu i samorz±dów gminnych (do których
nale¿y wiêkszo¶æ wolnych terenów inwestycyjnych) oraz lokalnych
przedsiêbiorców (w przypadku wspólnej promocji gospodarczej).
W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele
operacyjne :
Uzasadnienie
Samorz±dy lokalne, a tak¿e inne podmioty (m.in. przedsiêbiorcy, Skarb Pañstwa,
Polskie Koleje Pañstwowe) s± w³a¶cicielem wielu obszarów mo¿liwych do
zagospodarowania w powiecie wadowickim. Punktem wyj¶cia do ich aktywizacji i
promowania powinna byæ ich szczegó³owa inwentaryzacja, z rozpoznaniem
mo¿liwo¶ci lokowania dzia³alno¶ci gospodarczej oraz dostêpno¶ci i stanu
technicznego infrastruktury. Wa¿ne jest tak¿e pozyskiwanie nowych terenów i
obiektów inwestycyjnych, zmiana przeznaczenia gruntów w planach przestrzennych
oraz scalanie i wymiana gruntów. Wszystkie te dzia³ania powinny s³u¿yæ
tworzeniu przez samorz±dy zwartych kompleksów inwestycyjnych (stref aktywno¶ci
gospodarczej) z dostêpn± infrastruktur± techniczn± i odpowiednimi
preferencjami podatkowymi.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
ZADANIA :
Zadanie nr I.1.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Sporz±dzenie dok³adnej inwentaryzacji wolnych terenów i obiektów inwestycyjnych w skali ca³ego powiatu | Do tej pory brak w powiecie wadowickim pe³nej inwentaryzacji terenów mo¿liwych do zainwestowania. Dok³adne rozpoznanie zasobów wolnych terenów i obiektów inwestycyjnych w powiecie wraz z okre¶leniem stanu infrastruktury technicznej na tych obszarach oraz potencjalnym przeznaczeniem, u³atwi dalsze dzia³ania zwi±zane z tworzeniem i promocj± ofert inwestycyjnej powiatu | - powierzchnia wolnych terenów inwestycyjnych - powierzchnia wolnych obiektów inwestycyjnych - d³ugo¶æ poszczególnego typu infrastruktury technicznej na terenach inwestycyjnych | - zaanga¿owanie wszystkich gmin powiatu i w³a¶cicieli wolnych terenów inwestycyjnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów | VI 2004 | bud¿ety gmin, bud¿et powiatu |
Zadanie nr I.1.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Prowadzenie dzia³añ s³u¿±cych pozyskiwaniu nowych terenów inwestycyjnych w powiecie | Racjonalne pozyskiwanie nowych terenów inwestycyjnych mo¿e przyczyniæ siê do wiêkszego zainteresowania przedsiêbiorców inwestowaniem w powiecie. Dodatkowo umo¿liwia samorz±dom lokalnym zwiêkszanie wp³ywów ze sprzeda¿y tych terenów inwestorom. W¶ród dzia³añ zwiêkszaj±cych zasób terenów inwestycyjnych lokalnych samorz±dów nale¿y wymieniæ np. scalanie gruntów, wykup od w³a¶cicieli prywatnych, zamiana gruntów. Dodatkowo nale¿y wspieraæ dzia³ania gmin maj±ce na celu przemianowanie gruntów rolnych s³abej jako¶ci i nieu¿ytków na cele inwestycyjne. W tym ostatnim przypadku konieczna jest ¶cis³a wspó³praca powiatu z gminami w procesie zmian w planach zagospodarowania przestrzennego | - powierzchnia pozyskanych terenów inwestycyjnych - liczba nowych dzia³ek inwestycyjnych | - zaanga¿owanie wszystkich gmin powiatu i w³a¶cicieli gruntów - uregulowany stan prawny dzia³ek |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów | dzia³ania w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu |
Zadanie nr I.1.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Koordynacja dzia³añ maj±cych na celu tworzenie w gminach zwartych kompleksów inwestycyjnych wraz z uzbrojeniem (strefy aktywno¶ci gospodarczej) | Strefy aktywno¶ci gospodarczej, tworz±ce zwarte kompleksy inwestycyjne s± sprawdzonym narzêdziem przyci±gania inwestorów. Odpowiednio usytuowane (dostêpne pod wzglêdem komunikacyjnym, w oddaleniu od zabudowañ mieszkalnych), z dostêpn± infrastruktur± techniczn± i (najczê¶ciej) preferencjami podatkowymi s± atrakcyjn± ofert± dla przedsiêbiorców, zw³aszcza tych prowadz±cych dzia³alno¶æ wielkopowierzchniow±. | - powierzchnia stref aktywno¶ci gospodarczej - liczba dzia³ek w strefach - liczba wydzielonych stref - d³ugo¶æ poszczególnego typu infrastruktury technicznej w strefach | - zaanga¿owanie wszystkich gmin powiatu i w³a¶cicieli gruntów - uregulowany stan prawny dzia³ek - zainteresowanie inwestorów |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin |
Zadanie nr | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Koordynacja dzia³añ samorz±dów gminnych w procesie tworzenia zachêt i preferencji podatkowych dla inwestorów | Preferencje podatkowe dla inwestorów (ulgi i zwolnienia podatkowe, najczê¶ciej w podatku od nieruchomo¶ci) s± bardzo czêsto oferowane przez samorz±dy lokalne. W dzia³aniach aktywizuj±cych gospodarkê powiatu udzielanie preferencji podatkowych powinno byæ odpowiednio skoordynowane, aby przynios³y one efekt w postaci nowych inwestycji | - wysoko¶æ podatków lokalnych - liczba inwestorów korzystaj±cych z preferencji podatkowych - liczba nowych miejsc pracy | - brak przeszkód prawnych dla wprowadzania preferencji podatkowych - zainteresowanie samorz±dów lokalnych wprowadzaniem preferencji podatkowych - korzystne dla inwestorów zasady uzyskiwania preferencji |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Zarz±d Powiatu | samorz±dy gminne, Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | bud¿ety gmin |
Uzasadnienie
Rewitalizacja obszarów po-przemys³owych i czêsto towarzysz±ca temu procesowi rewitalizacja obszarów miejskiej zabudowy s± wa¿nym elementem dzia³añ Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W polskich dokumentach operacyjnych, przygotowywanych pod k±tem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, procesy te tak¿e zajmuj± wa¿ne miejsce. W Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, problemy te ujête s± w dzia³aniu 3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych. Projekty dotycz±ce rewitalizacji obszarów miejskich oraz terenów po-przemys³owych powinny byæ wdra¿ane w powi±zaniu z projektami z zakresu o¿ywienia gospodarczego oraz rozwi±zywania problemów spo³ecznych i u³atwienia przedsiêbiorstwom warunków prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej. W powiecie wadowickim wspierane powinny byæ zatem dzia³ania samorz±du Andrychowa, Wytwórni Silników Wysokoprê¿nych "Andoria" oraz holdingu "Andropol" w tworzeniu Parku Przemys³owego w tym mie¶cie. Projekt ten dobrze wpisuje siê w Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na lata 2004-2006, a dok³adnie w dzia³anie 1.3. Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm - poddzia³anie 1.3.1. Projekty inwestycyjne w zakresie tworzenia i rozwoju infrastruktury parków przemys³owych.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- I.2.1. Utworzenie Parku Przemys³owego wokó³ WSW "Andoria" w Andrychowie
- I.2.2. Wykorzystywanie (rewitalizacja) obiektów po-przemys³owych w powiecie na dzia³alno¶æ gospodarcz±, kulturaln± lub edukacyjn±
ZADANIA :
Zadanie nr I.2.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Utworzenie Parku Przemys³owego wokó³ WSW "Andoria" w Andrychowie | Koncepcja stworzenia Parku Przemys³owego w Andrychowie jest efektem znacznego maj±tku umiejscowionego w mie¶cie, g³ównie wokó³ WSW "Andoria"(tereny i budynki przemys³owe). Drug± przyczyn± s± problemy finansowe fabryki, restrukturyzacja zak³adu, z któr± wi±zaæ siê bêd± zwolnienia pracowników i wzrost bezrobocia w ca³ym powiecie. Zatem utworzenie Parku Przemys³owego daje mo¿liwo¶æ spo¿ytkowania uwolnionego maj±tku, stwarza szansê rozwoju nowych przedsiêbiorstw oraz wzrost zatrudnienia. W przysz³o¶ci, w gestii Parku Przemys³owego, le¿eæ bêdzie tak¿e andrychowski Inkubator Przedsiêbiorczo¶ci (planowany termin uruchomienia - 01.01.2004 r.). | - powierzchnia terenów i budynków w Parku Przemys³owym - liczba partnerów tworz±cych Park - liczba inwestorów w Parku - liczba osób zatrudnionych w Parku | - zatwierdzenie programu restrukturyzacji WSW "Andoria" przez Agencjê Rozwoju Przemys³u S.A. - wspó³praca partnerów - atrakcyjna oferta dla inwestorów - zainteresowanie inwestorów |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Urz±d Miejski w Andrychowie | gmina Andrychów, WSW "Andoria", Agencja Rozwoju Przemys³u S.A., holding "Andropol" | 2004 - powstanie spó³ki zarz±dzaj±cej parkiem | udzia³ partnerów, przedsiêbiorcy, fundusze europejskie (w ramach SPO_WKP), bud¿et pañstwa |
Zadanie nr I.2.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Wykorzystywanie (rewitalizacja) obiektów po-przemys³owych w powiecie na dzia³alno¶æ gospodarcz±, kulturaln± lub edukacyjn± | Nierzadko samorz±dy lokalne (ale tak¿e inne podmioty) borykaj± siê z wolnymi, niezagospodarowanymi, a nierzadko popadaj±cymi w ruinê obiektami po-przemys³owymi, historycznymi, które odpowiednio zagospodarowane mog³yby s³u¿yæ celom gospodarczym (centra handlowo-us³ugowe, inkubatory przedsiêbiorczo¶ci) lub spo³ecznym (centra kultury, rekreacji i turystyki, galerie, instytucje o¶wiaty). W dzia³aniach rewitalizacyjnych wskazane by³oby wykorzystanie partnerstwa publiczno-prywatnego | - powierzchnia zrewitalizowanych obiektów - liczba nowych obiektów inwestycyjnych - liczba firm/instytucji korzystaj±cych z nowych obiektów | - zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli obiektów - dobry stan techniczny obiektów - zainteresowanie inwestorów |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego, Wydzia³ Inwestycji i Zamówieñ Publicznych Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, Agencja Nieruchomo¶ci Rolnych, Polskie Koleje Pañstwowe | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, fundusze prywatne, bud¿et pañstwa |
Uzasadnienie
Samorz±dy lokalne powinny dysponowaæ kompleksow± ofert± mog±c± byæ podstaw±
przyci±gania nowych inwestycji, a zatem tworzenia nowych miejsc pracy. Tworz±c
odpowiedni± ofertê dla firm, z jednej strony aktywizuj± rynek gospodarczy, a z
drugiej tworz± now± jako¶æ przestrzeni i rynku pracy. Oferta inwestycyjna
powiatu musi byæ efektem wspó³pracy samorz±du powiatu i samorz±dów gminnych, a
tak¿e innych w³a¶cicieli terenów mo¿liwych do zainwestowania. Zebrane od wielu
partnerów oferty zostan± wpisane
w odpowiedni czytelny uk³ad graficzny i dostêpne bêd± w formie drukowanej
(broszura, folder) oraz w internecie. Maj±c na uwadze szybko zmieniaj±ce siê
uwarunkowania spo³eczno-gospodarcze, oferta inwestycyjna powinna byæ
systematycznie aktualizowana, aby stale odpowiadaæ potrzebom klienta
(potencjalnego inwestora).
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadanie :
ZADANIA :
Zadanie nr I.3.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Opracowanie kompleksowej oferty wolnych dzia³ek i obiektów na terenie powiatu, przeznaczonych na dzia³alno¶æ inwestycyjn± | Oferta inwestycyjna powinno byæ dostêpna w formie drukowanej (broszura, folder) oraz w postaci bazy danych w internecie (np. "Portal dla MSP"). Aktualizacja oferty musi wynikaæ ze zmieniaj±cych siê potrzeb inwestorów. Zawarto¶æ oferty inwestycyjnej: - ogólny opis powiatu z uwzglêdnieniem jej specyfiki i korzy¶ci wynikaj±cych z inwestowania na jego terenie, - opis dotychczas prowadzonej na danym terenie dzia³alno¶ci gospodarczej, - wyszczególnienie dzia³ek i obiektów oferowanych do zagospodarowania (czytelna mapka terenu i zdjêcia), - wielko¶ci obszarowe tych dzia³ek i obiektów, - preferowane rodzaje zabudowy i zagospodarowania dzia³ek, - rodzaj w³asno¶ci i w³a¶cicieli (kontakt), - proponowan± formê zbycia, dzier¿awy lub inn± (np. wej¶cie we wspólne przedsiêwziêcie), - dostêp komunikacyjny i stan infrastruktury technicznej, - dodatkowe udogodnienia infrastrukturalne oferowane przez w³adzê lokaln± (np. doprowadzenie wody, budowa drogi dojazdowej), - ¶cis³e okre¶lenie procedury uzyskiwania zezwoleñ i maksymalne terminy, - informacje o mo¿liwo¶ciach ulg, zwolnieñ i refundacji podatkowych zwi±zanych z inwestowaniem na danym terenie, - dostêp do instytucji otoczenia biznesu (instytucje finansowe i gospodarcze), - bezpo¶redni kontakt (telefoniczny, e-mailowy) do osoby odpowiedzialnej za inwestycje | - powierzchnia terenów inwestycyjnych w ofercie - liczba wydzielonych dzia³ek inwestycyjnych - d³ugo¶æ poszczególnego typu infrastruktury technicznej na terenach inwestycyjnych - liczba wydanych broszur i folderów inwestycyjnych - liczba go¶ci przegl±daj±cych ofertê w internecie | - zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych - przejrzysta forma oferty - coroczna aktualizacja oferty |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego, Wydzia³ Inwestycji i Zamówieñ Publicznych Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów | XII 2004 (nastêpnie coroczna aktualizacja) | bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne |
Uzasadnienie
Opracowanie oferty inwestycyjnej to konieczny krok do rozpoczêcia jej
promocji, wykorzystuj±cej ró¿ne kana³y i formy dystrybucji. Odpowiednio
przeprowadzona kampania promocyjna kreuje korzystny wizerunek gospodarczy
powiatu, rozwija zainteresowanie powiatem w¶ród potencjalnych inwestorów, a w
konsekwencji przyczynia siê do podjêcia decyzji o inwestowaniu. Wa¿ne staj±
siê dzia³ania towarzysz±ce promocji ofert, w tym przede wszystkim udzia³ i
organizacja targów gospodarczych, na których wspólnie mog± promowaæ siê
samorz±dy lokalne i przedsiêbiorcy z terenu powiatu. Istniej±ce w powiecie
sukcesy inwestycyjne s± tak¿e silnym atutem lokalnej gospodarki i znacz±cym
argumentem
w dzia³aniach promocyjnych.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania:
- I.3.1. Wspó³praca organizacyjna i finansowa samorz±dów lokalnych w procesie promocji ofert inwestycyjnych powiatu oraz jego walorów gospodarczych
- I.3.2. Dystrybucja oferty inwestycyjnej powiatu do szerokiego grona odbiorców
- I.3.3. Utrzymywanie sta³ych kontaktów i wspó³praca z instytucjami regionalnymi prowadz±cymi dzia³ania promuj±ce gospodarkê województwa ma³opolskiego
- I.3.4. Utrzymywanie sta³ych i efektywnych kontaktów z mediami regionalnymi i ogólnopolskimi w celu kreowania korzystnego wizerunku powiatu wadowickiego jako miejsca do inwestowania
- I.3.5. Udzia³ przedstawicieli powiatu i gmin z jego terenu w targach komunalnych i inwestycyjnych
ZADANIA :
Zadanie nr I.3.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Wspó³praca organizacyjna i finansowa samorz±dów lokalnych w procesie promocji ofert inwestycyjnych powiatu oraz jego walorów gospodarczych | Aby osi±gn±æ wysok± efektywno¶æ dzia³añ promocyjnych, powinny byæ one efektem wspó³pracy wszystkich zainteresowanych stron, a zw³aszcza samorz±dów lokalnych. Wspó³praca ta powinna obejmowaæ pomoc w organizacji procesu promocji i udzia³ finansowy partnerów. | - liczba gmin zaanga¿owanych w promocjê - liczba wspólnych projektów promocyjnych - wysoko¶æ nak³adów na promocjê w gminach i powiecie | - zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych - jasno okre¶lony cel promocji |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów, przedsiêbiorcy i organizacje przedsiêbiorców | dzia³ania ci±g³e | bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne |
Zadanie nr I.3.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Dystrybucja oferty inwestycyjnej powiatu do szerokiego grona odbiorców | Szerokie grono odbiorców promocji ofert inwestycyjnych zwiêksza szansê na dotarcie do odpowiedniego inwestora. Dlatego w¶ród adresatów dzia³añ promocyjnych powinny siê znale¼æ: - polskie Biura Handlowe za granic±, - Biura Handlowe zagranicznych misji dyplomatycznych w Polsce, - Izby przemys³owo-handlowe, organizacje bran¿owe przedsiêbiorców w kraju i za granic±, - instytucje odpowiedzialne za realizacjê inwestycji, - banki i instytucje finansowe, - biura nieruchomo¶ci i firmy developerskie, - wydawcy prasy i informatorów bran¿owych (np. Ma³opolski Rynek Inwestycyjny), - organizatorzy wystaw targowych, - przedsiêbiorcy, - wydzia³y administracji rz±dowej i samorz±dów | - liczba odbiorców promocji - liczba wys³anych ofert inwestycyjnych - liczba zapytañ inwestycyjnych - liczba nowych inwestorów | - zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych - zainteresowanie odbiorców promocji - monitorowanie odzewu na wys³an± ofertê inwestycyjn± |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów, przedsiêbiorcy i organizacje przedsiêbiorców | dzia³ania ci±g³e | bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne |
Zadanie nr I.3.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Utrzymywanie sta³ych kontaktów i wspó³praca z instytucjami regionalnymi prowadz±cymi dzia³ania promuj±ce gospodarkê województwa ma³opolskiego | Dzia³ania w ramach promocji inwestycyjnej powiatu nie powinny byæ prowadzone w oderwaniu od promocji regionu ma³opolskiego. Dlatego te¿ wa¿na staje siê wspó³praca powiatu wadowickiego z odpowiednimi urzêdami i instytucjami, aktywizuj±cymi gospodarkê regionu, np. Urz±d Marsza³kowski, Regionalne Centrum Obs³ugi Inwestora (dzia³aj±ce przy Ma³opolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego) | - liczba gmin zaanga¿owanych w promocjê - liczba wspólnych projektów promocyjnych - liczba zapytañ inwestycyjnych - liczba nowych inwestorów | - zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych - monitorowanie odzewu na wys³an± ofertê inwestycyjn± |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | Zarz±d Powiatu, samorz±dy gminne, przedsiêbiorcy, Urz±d Marsza³kowski, Regionalne Centrum Obs³ugi Inwestora | dzia³ania ci±g³e | bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne |
Zadanie nr I.3.4. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Utrzymywanie sta³ych i efektywnych kontaktów z mediami regionalnymi i ogólnopolskimi w celu kreowania korzystnego wizerunku powiatu wadowickiego jako miejsca do inwestowania | Korzystny wizerunek powiatu kreowany przez media regionalne i ogólnopolskie (gazety, radio, telewizja) ma bardzo du¿y zasiêg oddzia³ywania i wysok± efektywno¶æ. Ponadto dzia³ania te, okre¶lane ogólnym mianem public relations, czêsto nie wymagaj± du¿ych nak³adów finansowych | - liczba informacji o powiecie zamieszczonych w prasie, radiu i telewizji - liczba zapytañ inwestycyjnych - liczba nowych inwestorów | - zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych - monitorowanie odzewu na zamieszczone informacje w mediach |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | media regionalne i ogólnopolskie, samorz±dy gminne, so³ectwa | dzia³ania ci±g³e | bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne |
Zadanie nr I.3.5. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Udzia³ przedstawicieli powiatu i gmin z jego terenu w targach komunalnych i inwestycyjnych | Targi komunalne i inwestycyjne s± wa¿nym miejscem spotkañ przedstawicieli samorz±dów lokalnych i potencjalnych inwestorów. To w trakcie targów nawi±zuje siê odpowiednie kontakty, uszczegó³awia ofertê inwestycyjn± i prowadzi negocjacje. Dlatego powinny one byæ w uwzglêdniane w dzia³aniach promocyjnych powiatu wadowickiego. Dla zwiêkszenia efektów udzia³u w targach konieczna jest wspó³praca powiatu, gmin oraz lokalnych przedsiêbiorców i organizacji otoczenia biznesu | - liczba targów, w których uczestniczyli przedstawiciele powiatu - liczba wrêczonych na targach ofert inwestycyjnych - liczba nawi±zanych kontaktów inwestycyjnych - liczba zapytañ inwestycyjnych - liczba nowych inwestorów | - zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych - monitorowanie odzewu na wrêczone na targach oferty |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, przedsiêbiorcy, organizacje gospodarcze, Regionalne Centrum Obs³ugi Inwestora | dzia³ania ci±g³e | bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne |
Uzasadnienie
Samorz±dy lokalne staj± siê animatorem rozwoju lokalnej gospodarki i jako¶ci ¿ycia poprzez oferowanie odpowiednio przygotowanych pod inwestycje terenów i odpowiedniej infrastruktury technicznej (sieæ wodoci±gowa, kanalizacyjna, drogowa, system gospodarki odpadami, infrastruktura informatyczna). Dysponuj±c ¶rodkami na rozwój infrastruktury i ¶wiadczenie us³ug publicznych mog± one kreowaæ lokalny rynek miêdzy innymi firm budowlanych i firm ¶wiadcz±cych us³ugi. Dziêki temu po¶rednio staj± siê te¿ jednym z najwiêkszych partnerów oferuj±cych pracê. Dzia³ania s³u¿±ce rozwojowi infrastruktury technicznej nie mog± ograniczaæ siê do granic administracyjnych jednej gminy, czy nawet jednego powiatu. Wskazana jest wspó³praca miêdzygminna (i szersza), której efektem mo¿e byæ kompleksowy rozwój sieci infrastrukturalnej, zmniejszenie kosztów inwestycji, a tak¿e mo¿liwo¶æ pozyskania wiêkszego wsparcia finansowego ze ¼róde³ zewnêtrznych.
W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele operacyjne :
- II.1. Zacie¶nianie wspó³pracy samorz±dowej w powiecie wadowickim s³u¿±cej rozwojowi infrastruktury
- II.2. Poprawa dostêpno¶ci komunikacyjnej gmin w powiecie wadowickim
- II.3. Skoordynowany rozwój infrastruktury technicznej w powiecie
- II.4. Zakoñczenie budowy zapory wodnej w ¦winnej Porêbie
- II.5. Wzrost ¶wiadomo¶ci ekologicznej mieszkañców powiatu wadowickiego
Uzasadnienie
Zgodnie z ogóln± zasad±, ¿e wiêksze korzy¶ci odnosi siê z wspó³pracy, ani¿eli
z rywalizacji, nale¿y podejmowaæ w powiecie wadowickim próby stworzenia
ponadlokalnej organizacji (stowarzyszenie, zwi±zek miêdzygminny), która pe³niæ
bêdzie rolê koordynatora w procesie rozwoju infrastruktury technicznej i
partnera w dzia³aniach s³u¿±cych rozwojowi gospodarczemu powiatu.
Funkcjonowanie podobnej organizacji sprawdzi³o siê w wielu miejscach w Polsce
w aspekcie realizacji wiêkszych inwestycji i pozyskiwania zewnêtrznych ¼róde³
dofinansowania, np. Podhalañski Zwi±zek Gmin pozyska³ fundusze z programu ISPA
na rozwój systemu kanalizacji i oczyszczania ¶cieków w kilkunastu gminach
po³udniowej Ma³opolski.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadanie :
- II.1.1. Utworzenie stowarzyszenia samorz±dów "Ziemia Wadowicka", skupiaj±cej samorz±dy lokalne powiatu
ZADANIA:
Zadanie nr II.1.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Utworzenie stowarzyszenia samorz±dów "Ziemia Wadowicka", skupiaj±cej samorz±dy lokalne powiatu | W¶ród potencjalnych celów stowarzyszenia nale¿y wymieniæ: - integrowanie dzia³añ samorz±dów w zakresie ochrony ¶rodowiska, gospodarki wodno-¶ciekowej i odpadami, - inicjatywy w zakresie podejmowania wspólnych inwestycji, - koordynacja w sprawie powiatowego i gminnych programów gospodarczych, - inspiracjê dzia³añ samorz±dów w zakresie transportu drogowego i w³a¶ciwego utrzymania dróg, - podejmowanie dzia³añ na rzecz walki z bezrobociem; W przypadku powstania stowarzyszenia mog³oby ono przej±æ tak¿e zadania forum ds. promocji gospodarczej powiatu (zadanie nr I.3.1. w ramach domeny "Ma³a i ¶rednia przedsiêbiorczo¶æ" | - liczba gmin, które przyst±pi³y do stowarzyszenia - liczba zrealizowanych , wspólnych projektów - wielko¶æ pozyskanych funduszy zewnêtrznych | - zainteresowanie gmin powiatu i innych partnerów wst±pieniem do stowarzyszenia - korzystne przepisy prawne dla organizacji pozarz±dowych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Inicjatywa: Rada Powiatu Koordynacja: Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | Rady Gmin z terenu powiatu, przedsiêbiorcy i organizacje gospodarcze | 2004-2005 | bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, fundusze zewnêtrzne |
Uzasadnienie
Rozwój gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy zwi±zane jest z
dostêpno¶ci± komunikacyjn± powiatu i poszczególnych gmin na jego terenie.
Przedsiêbiorcy chc± lokowaæ swoje zak³ady w miejscach, które zapewni± dobr±
logistykê oraz szybkie i sprawne mo¿liwo¶ci przemieszczania siê. Usprawnienie
komunikacji jest wiêc jednym
z podstawowych zadañ s³u¿±cych aktywizacji rynku lokalnego. W dzia³aniach tych
nale¿y mieæ na uwadze modernizacjê istniej±cej sieci drogowej, a tak¿e rozwój
nowych tras komunikacyjnych. Wa¿nym zadaniem lokalnych samorz±dów i Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest modernizacja drogi krajowej nr 52
wraz z budow± obwodnic Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. Te
inwestycje znacznie zwiêksz± atrakcyjno¶æ inwestycyjn± i dostêpno¶æ
komunikacyjn± powiatu.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.2.1. Modernizacja (przebudowa) dróg powiatowych
- II.2.2. Budowa lokalnej obwodnicy Andrychowa
- II.2.3. Budowa ulicy obwodowej ¶ródmiejskiej w Wadowicach
- II.2.4. Budowa obwodnicy miasta Kalwaria Zebrzydowska
- II.2.5. Modernizacja drogi krajowej nr 52 w s±siedztwie wiaduktu kolejowego w Kleczy
- II.2.6. Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na rzecz wzrostu znaczenia linii kolejowej relacji Kalwaria Zebrzydowska - Bielsko-Bia³a w przewozach towarowych i pasa¿erskich
ZADANIA :
Zadanie nr II.2.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Modernizacja (przebudowa) dróg powiatowych | Drogi powiatowe ³±cz±ce poszczególne miejscowo¶ci powiatu maj± du¿e znaczenie dla komunikacji wewnêtrznej tego terenu. Modernizacja tych dróg, a tak¿e rozwój nowych zwiêksza bezpieczeñstwo jazdy i dostêpno¶æ do terenów mieszkaniowych i inwestycyjnych. W¶ród priorytetowych inwestycji powiatu wadowickiego w tym zakresie nale¿y wymieniæ drogi nr: - 04-218 Marcyporêba-Paszkówka-Wielkie Drogi - 04-220 Wysoka-Przytkowice - 04-221 Stanis³aw Dolny-Zebrzydowice - 04-230 Klecza-Stryszów - 04-231 Stronie-Stryszów-Skawce - 04-306 Roczyny-Andrychów - ul. Staromiejska w Andrychowie - 04-203 Spytkowice-Witanowice - 04-262 Wadowice-Wieprz Realizacja tych projektów obejmie poprawê stanu nawierzchni dróg, a tak¿e infrastrukturê towarzysz±c± (zjazdy, pobocza, chodniki) | - liczba km wyremontowanych dróg - liczba km nowo wybudowanych dróg - wzrost parametrów zmodernizowanych dróg (no¶no¶æ, szeroko¶æ etc.) - d³ugo¶æ wybudowanych/ zmodernizowanych chodników - zmniejszenie liczby wypadków drogowych | - wspó³praca z gminami z terenu powiatu - uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów w przypadku nowo budowanych dróg |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Zarz±d Dróg Powiatowych | Starostwo Powiatowe, samorz±dy gminne, Urz±d Marsza³kowski | Do 2008 | fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿et pañstwa |
Zadanie nr II.2.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Budowa lokalnej obwodnicy Andrychowa | Budowa obwodnicy Andrychowa usprawni ruch na drodze krajowej nr 52 i znacznie zmniejszy ruch tranzytowy przez centrum miasta. Dodatkowo poprzez poprowadzenie nowej trasy wygenerowane zostan± dodatkowe tereny inwestycyjne w mie¶cie i powiecie | - liczba km wybudowanej obwodnicy - liczba zjazdów z obwodnicy - powierzchnia terenów inwestycyjnych wokó³ obwodnicy - zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Andrychowa - skrócenie czasu przejazdu przez Andrychów | - efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi - uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów pod budowê obwodnicy |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Urz±d Miejski w Andrychowie | Starostwo Powiatowe, Urz±d Marsza³kowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Do 2008 | fundusze zewnêtrzne, bud¿et gminy, bud¿et pañstwa |
Zadanie nr II.2.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Budowa ulicy obwodowej ¶ródmiejskiej w Wadowicach | Budowa obwodnicy Wadowic usprawni ruch na drodze krajowej nr 52 (i jej skrzy¿owaniu z drog± nr 28) i znacznie zmniejszy ruch tranzytowy przez centrum miasta. Dodatkowo poprzez poprowadzenie nowej trasy wygenerowane zostan± dodatkowe tereny inwestycyjne w mie¶cie i powiecie | - liczba km wybudowanej obwodnicy - liczba zjazdów z obwodnicy - powierzchnia terenów inwestycyjnych wokó³ obwodnicy - zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Wadowic - skrócenie czasu przejazdu przez Wadowice | - efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi - uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów pod budowê obwodnicy |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Urz±d Miejski w Wadowicach | Starostwo Powiatowe, Urz±d Marsza³kowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Do 2008 | fundusze zewnêtrzne, bud¿et gminy, bud¿et pañstwa |
Zadanie nr II.2.4. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Budowa obwodnicy miasta Kalwaria Zebrzydowska | Budowa obwodnicy Kalwarii Zebrzydowskiej usprawni ruch na drodze krajowej nr 52 i znacznie zmniejszy ruch tranzytowy przez centrum miasta. Dodatkowo poprzez poprowadzenie nowej trasy wygenerowane zostan± dodatkowe tereny inwestycyjne w mie¶cie i powiecie | - liczba zjazdów z obwodnicy - powierzchnia terenów inwestycyjnych wokó³ obwodnicy - zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Kalwarii Zebrzydowskiej - skrócenie czasu przejazdu przez Kalwariê Zebrzydowsk± | - efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi - uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów pod budowê obwodnicy |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Urz±d Miejski w Kalwarii Zebrzydowskiej | Starostwo Powiatowe, Urz±d Marsza³kowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad | Do 2008 | fundusze zewnêtrzne, bud¿et gminy, bud¿et pañstwa |
Zadanie nr II.2.5. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Modernizacja drogi krajowej nr 52 w s±siedztwie wiaduktu kolejowego w Kleczy | Du¿ym utrudnieniem dla transportu ciê¿arowego na drodze krajowej nr 52 jest nisko poprowadzony wiadukt kolejowy w miejscowo¶ci Klecza (gm. Wadowice). Uniemo¿liwia on przejazd samochodom i pojazdom wysokim i co za tym idzie, wymusza objazdy. Rozwi±zaniem problemu mo¿e byæ zmiana przebiegu trasy omijaj±ca wiadukt kolejowy. | - liczba km nowo wybudowanego odcinka - skrócenie czasu przejazdu na trasie Kalwaria Zebrzydowska - Andrychów | - efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi - efektywna wspó³praca z PKP - uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Starosta Powiatu (lobbing) | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Polskie Koleje Pañstwowe, gmina Wadowice | Do 2008 | fundusze zewnêtrzne, bud¿et pañstwa, Polskie Koleje Pañstwowe |
Zadanie nr II.2.6. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na rzecz wzrostu znaczenia linii kolejowej relacji Kalwaria Zebrzydowska - Bielsko-Bia³a w przewozach towarowych i pasa¿erskich | Transport kolejowy, zarówno pasa¿erski, jak równie¿ towarowy traci w Polsce od kilku lat na znaczeniu na rzecz transportu drogowego (przeciwny proces zachodzi w Unii Europejskiej). Konieczne staj± siê dzia³ania s³u¿±ce wzrostowi rangi kolei jako ¶rodka transportu (np. uruchomienie autobusu szynowego na trasie Kalwaria Zebrzydowska - Bielsko Bia³a). Zmniejszy to ruch na drogach przebiegaj±cych przez teren powiatu, skróci czas podró¿y i zwiêkszy bezpieczeñstwo podró¿owania. | - wzrost przejazdów pasa¿erskich kolej± - wzrost przejazdów towarowych kolej± - zmniejszenie liczby wypadków drogowych | - efektywna wspó³praca z PKP - koszt przewozu kolej± ni¿szy od kosztu przewozu drogowego |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Starosta Powiatu (lobbing) | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Koleje Pañstwowe, Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Urz±d Marsza³kowski Województwa ¦l±skiego, samorz±dy lokalne | od 2004 | fundusze zewnêtrzne, bud¿et pañstwa, Polskie Koleje Pañstwowe |
II.3. Cel operacyjny : Skoordynowany rozwój infrastruktury technicznej w powiecie
Uzasadnienie
Infrastruktura wodno-kanalizacyjna oraz system gospodarki odpadami s±
podstawowymi elementami wysokiej jako¶ci ¿ycia mieszkañców i kluczowymi
motywami dla przedsiêbiorcy, decyduj±cego o wyborze miejsca pod inwestycjê. W
tym momencie w powiecie wadowickim znacznie lepiej rozwiniêty jest system
wodoci±gów, licz±cy ponad 957 km, podczas gdy d³ugo¶æ sieci kanalizacyjnej
wynosi 245 km (dane z 2001 r.). Oznacza to gêsto¶æ poszczególnych sieci
odpowiednio 1,4 kmb/km2 i 0,4 kmb/km2. W porównaniu
z analogicznymi wska¼nikami dla województwa ma³opolskiego - wynosz±cymi
odpowiednio 1,0 kmb/km2 i 0,3 kmb/km2 - warto¶ci te nale¿y uznaæ za wysokie.
Jednak systemem wodno-kanalizacyjnym nie objêty jest jeszcze ca³y obszar
powiatu. Dlatego wa¿ne staj± siê dzia³ania s³u¿±ce rozwojowi sieci
wodno-kanalizacyjnej, a w uzasadnionych przypadkach ich modernizacji (np.
wdra¿anie nowych technologii w stacjach uzdatniania wody, oczyszczalniach
¶cieków). Dobrze rozwiniêty jest w powiecie system gospodarki odpadami
komunalnymi (istnieje 5 komunalnych wysypisk ¶mieci), coraz sprawniej zaczyna
tak¿e funkcjonowaæ proces segregacji odpadów.
W rozwoju lokalnym nie mo¿na zapominaæ o infrastrukturze spo³eczeñstwa
informacyjnego, która jest jedn± z kluczowych elementów polityki strukturalnej
Unii Europejskiej. Dlatego te¿ na terenie powiatu wadowickiego nale¿y d±¿yæ do
rozwoju sieci infrastruktury teleinformatycznej, która obecnie staje siê
podstawowym ¶rodkiem komunikacji, prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej oraz
edukacji.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.3.1. Koordynacja rozwoju infrastruktury wodoci±gowej na terenie powiatu
- II.3.2. Koordynacja rozwoju infrastruktury kanalizacyjnej na terenie powiatu
- II.3.3. Promocja nowoczesnych rozwi±zañ oczyszczania ¶cieków w gospodarstwach i zak³adach przetwórczych
- II.3.4. Utworzenie sprawnego systemu gospodarki odpadami w powiecie
- II.3.5. Rozwój sieci infrastruktury teleinformatycznej w powiecie
ZADANIA :
Zadanie nr II.3.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Koordynacja rozwoju infrastruktury wodoci±gowej na terenie powiatu | Rozwój infrastruktury wodoci±gowej le¿y w gestii samorz±dów gminnych, jednak powiat powinien pe³niæ rolê koordynatora tego procesu. Obok rozwoju nowej sieci wa¿ne jest, aby poprawiaæ tak¿e stan sieci istniej±cej i d±¿yæ do dostarczania odbiorcom wody wysokiej jako¶ci. St±d konieczne s± inwestycje dodatkowe - stacje poboru wody, stacje uzdatniania wody | - liczba wybudowanych/ zmodernizowanych sieci - wzrost jako¶ci wody - liczba odbiorców wody z sieci - liczba nowych przy³±czy - odsetek gospodarstw obs³ugiwanych przez wodoci±g | - zaanga¿owanie gmin - zainteresowanie potencjalnych odbiorców wody |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | Okres realizacji |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne, stowarzyszenie "Ziemia Wadowicka" | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿ety firm komunalnych |
Zadanie nr II.3.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Koordynacja rozwoju infrastruktury kanalizacyjnej na terenie powiatu | Rozwój infrastruktury kanalizacyjnej le¿y w gestii samorz±dów gminnych, jednak powiat powinien pe³niæ rolê koordynatora tego procesu. Obok rozwoju nowej sieci wa¿ne jest, aby poprawiaæ tak¿e stan sieci istniej±cej i d±¿yæ do wdra¿ania nowoczesnych rozwi±zañ oczyszczania ¶cieków | - liczba wybudowanych/ zmodernizowanych sieci - liczba nowych przy³±czy - odsetek gospodarstw obs³ugiwanych przez sieæ kanalizacyjn± - wzrost parametrów oczyszczania ¶cieków | - zaanga¿owanie gmin - zainteresowanie gospodarstw domowych i przedsiêbiorców przy³±czaniem do sieci |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne, stowarzyszenie "Ziemia Wadowicka" | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿ety firm komunalnych |
Zadanie nr II.3.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Promocja nowoczesnych rozwi±zañ oczyszczania ¶cieków w gospodarstwach domowych i zak³adach przetwórczych | Sieæ kanalizacyjna - ze wzglêdu na ukszta³towanie terenu i umiejscowienie niektórych gospodarstw domowych - nie zawsze dotrze do wszystkich zainteresowanych. Z drugiej strony wymogi unijne nak³adaj± na zak³ady przetwórcze odpowiednie przepisy zwi±zane z odprowadzaniem ¶cieków. W tym celu nale¿y promowaæ i wspieraæ (tak¿e finansowo) takie rozwi±zania techniczne, które zaspokoj± potrzeby mieszkañców i przedsiêbiorców oraz nie bêd± mia³y negatywnego wp³ywu na ¶rodowisko naturalne, np. przyzagrodowe (przyzak³adowe) oczyszczalnie ¶cieków | - liczba wybudowanych przyzagrodowych (przyzak³adowych) oczyszczalni ¶cieków - liczba nowych przy³±czy - wzrost ilo¶ci oczyszczanych ¶cieków | - zaanga¿owanie gmin - zainteresowanie gospodarstw domowych i przedsiêbiorców |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne, w³a¶ciciele gospodarstw, O¶rodek Doradztwa Rolniczego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, organizacje pozarz±dowe | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, fundusze prywatne |
Zadanie nr II.3.4. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Utworzenie sprawnego systemu gospodarki odpadami w powiecie | Powiat wadowicki jest miejscem, gdzie produkuje siê du¿e ilo¶ci odpadów komunalnych i przemys³owych. Sprawny system gospodarki odpadami powinien obejmowaæ ca³y cykl dzia³añ zwi±zanych z odpadami komunalnymi - zbiórka, segregacja i utylizacja ¶mieci. W chwili obecnej tylko jedno wysypisko odpadów komunalnych spe³nia normy europejskie - w Choczni (gm. Wadowice).Zadanie to tak¿e powinno obejmowaæ wsparcie w uruchomieniu na tym wysypisku Zak³adu Zagospodarowania Odpadów, ods³uguj±cego gminy powiatu | - odsetek gospodarstw w powiecie korzystaj±cych z systemu gospodarki odpadami - wzrost ilo¶ci segregowanych odpadów - wzrost ilo¶ci przetwarzanych odpadów - zmniejszenie ilo¶ci dzikich wysypisk ¶mieci | - zaanga¿owanie gmin - zainteresowanie gospodarstw domowych i przedsiêbiorców |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, bud¿ety firm komunalnych |
Zadanie nr II.3.5. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Rozwój sieci infrastruktury teleinformatycznej w powiecie | Przysz³o¶æ wielu dzia³añ z zakresu rozwoju gospodarczego oparta bêdzie na nowych technologiach informatycznych. W ramach powy¿szego zadania mo¿na realizowaæ projekty dotycz±ce m.in.: - upowszechniania stosowania technik spo³eczeñstwa informacyjnego w pracy instytucji publicznych i administracji samorz±dowej, - tworzenie publicznych punktów dostêpu do Internetu, - po³±czenie lokalnych platform teleinformacyjnych z sieciami o zasiêgu regionalnym i krajowym. | - liczba punktów publicznego dostêpu do Internetu - liczba funkcjonuj±cych platform teleinformacyjnych - liczba osób korzystaj±cych z punktów publicznego dostêpu do Internetu | - niskie koszty korzystania z internetu - zainteresowanie instytucji publicznych wdra¿aniem nowoczesnych technologii - zainteresowanie odbiorców |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | Samorz±dy lokalne, przedsiêbiorcy, uczelnie wy¿sze, szko³y, organizacje pozarz±dowe, internetowe portale regionalne, media regionalne | Od 2004 | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, fundusze prywatne |
Uzasadnienie
Pocz±tki lokalizacji zbiornika na Skawie w rejonie ¦winnej Porêby siêgaj± lat
1919-1920. Prace badawcze i studialne trwa³y od lat 60-tych XX wieku. Pierwsza
wzmianka na temat budowy zapory w kronice gminy Mucharz pojawi³a siê w roku
1962. Pierwsze wyw³aszczenie mia³o miejsce w pa¼dzierniku 1980 r., natomiast
cztery lata pó¼niej rozpoczêto przygotowania do realizacji inwestycji. W roku
1986 inwestycja zosta³a wprowadzona do bud¿etu pañstwa jako inwestycja
centralna. Zapora zlokalizowana zosta³a w miejscu zwanym Gór± Porêbsk± w
odleg³o¶ci oko³o 6 km od Wadowic. Korona zapory po³±czy stok Góry
Jaroszowickiej ze stromym w tym miejscu zboczem wsi ¦winna Porêba. Powsta³y po
spiêtrzeniu wody zbiornik obejmie fragmenty trzech gmin - Mucharz, Stryszów
(powiat wadowicki) i Zembrzyce (powiat suski).
Zbiornik ma spe³niaæ nastêpuj±ce funkcje :
Wewn±trz zapory zainstalowana bêdzie elektrownia wodna o mocy 3,8 MW i ¶redniej produkcji energii elektrycznej rzêdu 14,5 GWh na rok. Zbiornik obejmuj±cy wspomniane trzy gminy spowoduje zalanie 1035 ha ziemi. Zapora ma liczyæ 620 m d³ugo¶ci i 50 m wysoko¶ci. Obecnie wykonanych jest ok. 25-30% prac, wybudowano fragment korpusu, uzbrojono tereny pod osiedla mieszkaniowe w ¦winnej Porêbie i Borowinie Skawieckiej dla osób przesiedlonych. Wybudowano szko³y w Jaszczurowej i Mucharzu.
W zwi±zku z t± budow± zmieni³ siê nieco system komunikacyjny gminy. W styczniu 1988 r. zlikwidowana zosta³a linia kolejowa z Wadowic do Skawiec, a w 1998 roku oddano do u¿ytku nowy fragment drogi krajowej nr 98 z kilkoma wiaduktami na odcinku ¦winna Porêba - Skawce. Dokoñczenie inwestycji poch³onie jeszcze ok. 1,2 mld z³. Z t± ogromn± inwestycj± wi±¿± siê tak¿e inne dzia³ania inwestycyjne, zwi±zane g³ównie z rozbudow± infrastruktury technicznej i spo³ecznej w gminach objêtych budow± zapory. Kompleksowa i planowa rozbudowa tej infrastruktury spowoduje wygenerowanie nowych terenów inwestycyjnych, zw³aszcza pod k±tem dzia³alno¶ci turystycznej.
Dodatkowo, obok procesu budowy zapory w ¦winnej Porêbie, konieczne s±
dzia³ania samorz±dów lokalnych powiatu wadowickiego, zwi±zane z ochron±
przeciwpowodziow±. Powodzie do¶wiadczaj±ce po³udniow± Polskê w ostatnich
latach wskazuj± na powa¿ne zaniedbania w tym wzglêdzie. Zrealizowanie zadañ z
zakresu ochrony przeciwpowodziowej zmniejszy ryzyko inwestowania i
zamieszkiwania w powiecie oraz bêdzie ogromnym atutem w przyci±ganiu nowych
inwestycji. Dzia³ania prowadzone w tym zakresie powinny mieæ
w g³ównej mierze charakter inwestycyjny, ale nie mo¿na zapominaæ tak¿e o
dzia³aniach informacyjnych skierowanych do mieszkañców i traktuj±cych o
zasadach zachowania siê podczas i po powodzi.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.4.1. Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na szczeblu regionalnym i rz±dowym w celu zakoñczenia budowy zapory w ¦winnej Porêbie
- II.4.2. Prowadzenie skoordynowanych dzia³añ z zakresu rozwoju infrastruktury spo³ecznej i technicznej w otoczeniu zapory wodnej w ¦winnej Porêbie
- II.4.3. Rozwój monitoringu stanu wody na rzekach przep³ywaj±cych przez teren powiatu wadowickiego
ZADANIA:
Zadanie nr II.4.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na szczeblu regionalnym i rz±dowym w celu zakoñczenia budowy zapory w ¦winnej Porêbie | Trwaj±ca od niemal 20 lat inwestycja ogranicza mo¿liwo¶ci inwestycyjne w po³udniowej czê¶ci powiatu wadowickiego. Ukoñczenie budowy zapory w ¦winnej Porêbie zmniejszy zagro¿enie powodziowe w regionie, stworzy nowe mo¿liwo¶ci zagospodarowania terenów wokó³ zbiornika wodnego, g³ównie w celach turystycznych, zwiêkszy atrakcyjno¶æ inwestycyjn± powiatu, a w konsekwencji stworzy nowe miejsca pracy. Konieczny jest zatem lobbing w³adz powiatu, s³u¿±cy szybkiemu zakoñczeniu inwestycji | - liczba zorganizowanych spotkañ - liczba artyku³ów prasowych - liczba pozyskanych partnerów w dzia³aniach lobbingowych | - aktywna wspó³praca samorz±dów i wykonawców inwestycji - zapewnione finansowanie projektu - brak przeszkód technicznych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Starosta Powiatu (lobbing) | Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Ma³opolski Zarz±d Melioracji i Urz±dzeñ Wodnych, Regionalny Zarz±d Gospodarki Wodnej, Narodowy Fundusz Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej, samorz±dy gminne, so³ectwa | od 2004 | fundusze zewnêtrzne, bud¿et pañstwa, NFO¦iGW |
Zadanie nr II.4.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Prowadzenie skoordynowanych dzia³añ z zakresu rozwoju infrastruktury spo³ecznej i technicznej w otoczeniu zapory wodnej w ¦winnej Porêbie | Rozwój infrastruktury spo³ecznej i technicznej w po³udniowej czê¶ci powiatu wadowickiego musi uwzglêdniaæ powstawanie znacznej wielko¶ci zbiornika wodnego. Skoordynowanie tych dzia³añ zmniejszy koszty rozwoju tej¿e infrastruktury i zwiêkszy efektywno¶æ jej wykorzystania. W ramach powy¿szych dzia³añ du¿y nacisk powinien byæ po³o¿ony na ochronê przeciwpowodziow±. Dzia³ania te powinny obejmowaæ budowê nowej i modernizacjê istniej±cej infrastruktury przeciwpowodziowej, m.in. wa³y, umocnienia brzegów, progi wodne, poldery | - liczba km wybudowanej sieci infrastruktury technicznej - liczba wybudowanych obiektów publicznych - liczba partnerów uczestnicz±cych w dzia³aniach | - aktywna wspó³praca samorz±dów i wykonawców inwestycji - zapewnione finansowanie projektu - brak przeszkód technicznych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Starostwo Powiatowe | samorz±dy gminne, Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Urz±d Marsza³kowski Województwa ¦l±skiego, Ma³opolski Zarz±d Melioracji i Urz±dzeñ Wodnych, Narodowy Fundusz Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej | od 2004 | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, bud¿et pañstwa, NFO¦iGW |
Zadanie nr II.4.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Rozwój monitoringu stanu wody na rzekach przep³ywaj±cych przez teren powiatu wadowickiego | Rozwój monitoringu stanu wody umo¿liwi szybkie reagowanie w okresach podwy¿szonego ryzyka i zmniejszenie negatywnych skutków "wysokiej wody". W przypadku zagro¿eñ powodziowych wa¿na jest wspó³praca z powiatami s±siednimi | - liczba zamontowanych punktów kontroli - liczba partnerów uczestnicz±cych w dzia³aniach - zmniejszenie liczby zalañ, podtopieñ | - aktywna wspó³praca partnerów - wykorzystanie nowych technologii - brak katastrofalnych powodzi |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, samorz±dy gminne, so³ectwa, | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿ety gmin |
Uzasadnienie
Dzia³ania z zakresu wzrostu ¶wiadomo¶ci ekologicznej mieszkañców powiatu
powinny byæ istotnym uzupe³nieniem dzia³añ "twardych" - infrastrukturalnych.
Postrzeganie przyrody przez mieszkañców, dzia³anie w zgodzie z zasadami
¶rodowiska naturalnego w danym powiecie czêsto jest elementem, który mo¿e byæ
brany pod uwagê przez potencjalnego inwestora. A niestety na polu poszanowania
¶rodowiska - w skali ca³ego kraju - pozostaje wiele do zrobienia. Wieloletnie
zaniedbania, brak jasno okre¶lonych sankcji karnych spowodowa³y znaczne
zagro¿enia dla ¶rodowiska naturalnego. W wielu miejscach (lasy, rowy), tak¿e
powiatu wadowickiego, widoczne s± dzikie wysypiska ¶mieci. O skali problemu,
byæ mo¿e niewidocznego na pierwszy rzut oka, mog± ¶wiadczyæ okaza³e ilo¶ci
¶mieci zbierane podczas corocznej akcji "Sprz±tanie ¦wiata", w której bierze
udzia³ m³odzie¿ szkolna. Nierzadko ¶mieci traktowane s± jako materia³ opa³owy,
wydzielaj±c do atmosfery dziesi±tki truj±cych substancji. Znacz±cym problemem
w skali ca³ego powiatu s± tak¿e odpady azbestowe (eternit), pochodz±ce z
dachów budynków mieszkalnych i gospodarczych. Ale z drugiej strony pojawiaj±
siê tak¿e oznaki optymizmu - organizowanych jest coraz wiêcej akcji maj±cych
na celu krzewienie zasad ekologii i co wa¿ne, aktywnie w nich uczestnicz±
dzieci i m³odzie¿. Dlatego wa¿ne jest wspieranie pomys³odawców takich
inicjatyw i tym samym szerzenie ¶wiadomo¶ci ekologicznej w¶ród wszystkich
mieszkañców.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.5.1. Propagowanie zagadnieñ ekologicznych w¶ród spo³eczno¶ci lokalnej oraz wspieranie inicjatyw proekologicznych
- II.5.2. Wzbogacenie edukacji ekologicznej w szko³ach gminnych i powiatowych
- II.5.3. Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych likwidacji dzikich wysypisk ¶mieci w powiecie
- II.5.4. Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych utylizacji odpadów azbestowych
ZADANIA :
Zadanie nr II.5.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Propagowanie zagadnieñ ekologicznych w¶ród spo³eczno¶ci lokalnej oraz wspieranie inicjatyw proekologicznych | Niska ¶wiadomo¶æ spo³eczna zwi±zana z poszanowaniem ¶rodowiska naturalnego wymaga wielu dzia³añ informacyjno-promocyjnych skierowanych do wszystkich grup mieszkañców - od dzieci poczynaj±c na doros³ych koñcz±c. Dzia³ania te powinny mieæ charakter happeningów, konkursów, zabaw i akcji informacyjnych | - liczba zorganizowanych akcji informacyjnych, konkursów etc. - liczba osób uczestnicz±cych w akcjach i konkursach - liczba rozdanych ulotek - liczba partnerów | - zaanga¿owanie wszystkich partnerów - zainteresowanie mieszkañców - atrakcyjna forma akcji i konkursów |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | Wydzia³ Promocji, Kultury i Zdrowia Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, o¶rodki kultury, so³ectwa, szko³y, organizacje pozarz±dowe, media lokalne i regionalne | dzia³ania ci±g³e | fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy |
Zadanie nr II.5.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Wzbogacenie edukacji ekologicznej w szko³ach gminnych i powiatowych | Dzia³ania zwi±zane ze wzrostem ¶wiadomo¶ci ekologicznej powinny byæ prowadzone od najm³odszych lat i nie mog± przybieraæ jedynie charakteru lekcji przyrody, ale tak¿e formê zajêæ pozalekcyjnych, konkursów, zabaw w plenerze. Wa¿ne jest tak¿e tworzenie i wykorzystanie plenerowych ¶cie¿ek dydaktycznych bazuj±cych na lokalnych walorach przyrodniczych | - liczba godzin zajêæ z edukacji ekologicznej dla uczniów - liczba uczniów korzystaj±cych z zajêæ - liczba partnerów | - zaanga¿owanie szkó³ i partnerów - zainteresowanie uczniów - atrakcyjna forma zajêæ |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | Wydzia³ Promocji, Kultury i Zdrowia Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, o¶rodki kultury, so³ectwa, szko³y, organizacje pozarz±dowe, Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | dzia³ania ci±g³e | fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy |
Zadanie nr II.5.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych likwidacji dzikich wysypisk ¶mieci w powiecie | Dzikie wysypiska ¶mieci zalegaj±ce lasy i przydro¿ne rowy nie s± zjawiskiem obcym ¶rodowisku powiatu wadowickiego. Wa¿ne jest nie tylko likwidowanie tych nieformalnych ¶mietnisk, ale tak¿e niedopuszczanie do powtórnego ich pojawienia siê | - liczba zorganizowanych akcji - liczba osób uczestnicz±cych w akcjach i konkursach | - zaanga¿owanie wszystkich partnerów - zainteresowanie mieszkañców - atrakcyjna forma akcji |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | Wydzia³ Promocji, Kultury i Zdrowia Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, szko³y, organizacje pozarz±dowe | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu |
Zadanie nr II.5.4. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych utylizacji odpadów azbestowych | Eternit zalegaj±cy dachy budynków mieszkalnych i gospodarczych jest du¿ym problemem powiatu wadowickiego. Dlatego nale¿y podejmowaæ dzia³ania wspieraj±ce gospodarstwa domowe wymieniaj±ce materia³ azbestowy. Wsparcie to najczê¶ciej przybiera charakter pomocy profesjonalnej firmy (dofinansowanej przez powiat) w zebraniu pokrycia azbestowego i przewiezienia na przeznaczone do tego wysypisko | - liczba gospodarstw domowych korzystaj±cych ze wsparcia - zmniejszenie ilo¶ci materia³u azbestowego w powiecie - zlikwidowanie dzikich wysypisk azbestowych | - zaanga¿owanie wszystkich partnerów - zainteresowanie mieszkañców - efektywna forma wsparcia (dofinansowanie) |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego | Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gospodarstw, O¶rodek Doradztwa Rolniczego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, fundusze prywatne |