a a a
  1. Aktualno¶ci
  2. Jak za³atwiæ sprawê - druki do pobrania
  3. Biuro Rzeczy Znalezionych
  4. Wydzia³y, Zespo³y, Biura
    1. Archiwista Zak³adowy
    2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów
    3. Zespó³ Radców Prawnych
    4. Audytor Wewnêtrzny
    5. Biuro Rady Powiatu
    6. Biuro Projektów Edukacyjnych
    7. Inspektor Ochrony Danych
    8. Geodeta Powiatowy
    9. Geolog Powiatowy
    10. Pe³nomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
    11. Wydzia³ Budownictwa i Zagospodarowania Przestrzennego
    12. Wydzia³ Bud¿etu i Finansów
    13. Wydzia³ Dróg Powiatowych
    14. Wydzia³ Edukacji i Spraw Spo³ecznych
    15. Wydzia³ Inwestycji i Zamówieñ Publicznych
    16. Wydzia³ Komunikacji i Transportu
    17. Wydzia³ Organizacji i Nadzoru
    18. Wydzia³ Promocji i Rozwoju Powiatu
    19. Wydzia³ ¦rodowiska
    20. Wydzia³ Zarz±dzania Kryzysowego i Spraw Obronnych
    21. Zespó³ Kontroli Wewnêtrznej
    22. Biuro Ochrony Zdrowia
      1. Biuro Ochrony Zdrowia
    23. Wydzia³ Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomo¶ciami
  5. Jednostki Organizacyjne
  6. Powiatowe s³u¿by, inspekcje, stra¿e
  7. Organizacje pozarz±dowe
    1. Org. dzia³. dla niepe³nosprawnych
    2. Program wspó³pracy Powiatu Wadowickiego z organizacjami pozarz±dowymi oraz innymi podmiotami prowadz±cymi dzia³alno¶æ po¿ytku publicznego na 2020 rok
    3. Fundacje
    4. Jedn.org.pow.dzia³.dla niepe³nospr.
    5. Stowarzyszenia
    6. Organizacje po¿ytku publicznego
    7. Stowarzyszenia kultury fizycznej
    8. Dokumenty i formularze
    9. Og³oszenia, komunikaty
  8. Gospodarka powiatu
    1. Program Rozwoju Przedsiêbior.
    2. Strategia Rozwoju Powiatu Wadowickiego
    3. Raport o stanie gospodarki
  9. Turystyka
    1. Ko¶cio³y drewniane
    2. Wa¿niejsze zabytki
    3. Gospodarstwa Agroturystyczne
    4. Gospodarstwa Ekoturystyczne
  10. Kultura
  11. Sport
    1. Klasyfikacja szkó³ Powiatu Wadowickiego
    2. Kalendarz zawodów sportowych
    3. Uczniowskie Kluby Sportowe
  12. Nabór w urzêdzie
  13. Zamówienia publiczne, przetargi
    1. Informacje z otwarcia ofert
    2. Plany zamówieñ publicznych
      1. Plan postêpowañ o udzielenie zamówieñ publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2020 roku
      2. Plan postêpowañ o udzielenie zamówieñ publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2019 r.
      3. Plan postêpowañ o udzielenie zamówieñ publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2018 r.
    3. Zmiany do SIWZ - Przetargi
    4. Og³oszenia - Przetargi
    5. Wyniki - Przetargi
    6. Umowy - Przetargi
  14. Konto bankowe Starostwa
  15. Prawo
  16. Geoportal Powiatu Wadowickiego
  17. Rejestr umów Starostwa Powiatowego w Wadowicach
  18. Petycje
  19. Nieodp³atna pomoc prawna, nieodp³atne poradnictwo obywatelskie i nieodp³atna mediacja
  20. Zarz±dzanie kryzysowe
    1. Dane kontaktowe PCZK
    2. Zasady postêpowania podczas zagro¿eñ
      1. Burza
      2. Grad
      3. Katastrofy budowlane
      4. Mrozy
      5. Niewybuchy
      6. Powód¼
      7. ¦nieg na dachach
      8. Przesy³ka niewiadomego pochodzenia
      9. ¦nie¿yce
      10. Upa³
      11. Uwolnienie niebezpiecznych substancji
      12. W razie po¿aru
      13. Wiatr
      14. Wichury
      15. Zagro¿enie epidemiologiczne
      16. Zagro¿enie radiacyjne
      17. Uk±szenie przez ¿mijê
      18. Terroryzm
      19. Informacja o pod³o¿eniu ³adunku wybuchowego
    3. Sygna³y alarmowe
    4. Mapy osuwiskowe
    5. Mapy powodziowe
  21. Monitoring
  22. Mapa serwisu
  23. Inne og³oszenia
Gminy Powiatu Wadowickiego
Serwisy WWW Gmin
Andrych�w
Kalwaria Zebrzydowska
Lanckorona
Strysz�w
Brze�nica
Tomice
Spytkowice
Wiprz
Mucharz
Wadowice

Domena strategiczna - Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna



Plan operacyjny dla "Programu rozwoju przedsiêbiorczo¶ci w powiecie wadowickim"
Domena strategiczna :
Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna


Uzasadnienie wyboru domeny

W powiecie wadowickim stosunkowo dobrze rozwiniêta jest sieæ drogowa - drogi gminne licz± ³±cznie 994,6 km, a drogi powiatowe 339,3 km. Przez teren powiatu przebiegaj± tak¿e dwie drogi wojewódzkie, le¿±ce w gestii Zarz±du Dróg Wojewódzkich - nr 781 (Andrychów - Chrzanów) i nr 956 (Kalwaria Zebrzydowska - Skawina). G³ównymi drogami wiod±cymi przez powiat s± jednak drogi krajowe, zarz±dzane przez Generaln± Dyrekcjê Dróg Krajowych i Autostrad - nr 28 (Zator - Wadowice - Rabka - Limanowa - Nowy S±cz - Gorlice - Jas³o) oraz nr 52 (Bielsko-Bia³a - Kêty - Wadowice - G³ogoczów). D³ugo¶æ dróg nie przek³ada siê jednak na komfort jazdy kierowców. Droga krajowa nr 52 jest bardzo ruchliw± tras±, dodatkowo utrudnienia w je¼dzie powoduje brak obwodnic g³ównych miast powiatu - Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. Znacz±cym problemem, zw³aszcza dla samochodów ciê¿arowych, jest tak¿e ograniczenie ruchu dla samochodów wysokich, spowodowane przebiegiem drogi nr 52 pod wiaduktem kolejowym w miejscowo¶ci Klecza (gm. Wadowice).

Powiat wadowicki posiada ponad 245 km czynnej sieci kanalizacyjnej (dane z 2001 r.), pod³±czonej do dzia³aj±cych 6 oczyszczalni ¶cieków. Oznacza to, ¿e 28% mieszkañców powiatu wadowickiego jest obs³ugiwanych przez oczyszczalnie ¶cieków. Dla porównania w powiatach s±siednich wygl±da to odpowiednio: o¶wiêcimski (55,7%), chrzanowski (34,6%), krakowski (22,7%), my¶lenicki (21,8%), suski (13,9%). W 2001 r. powiat wadowicki posiada³ 957,3 km sieci wodoci±gowej (o 27,6% wiêcej ni¿ w 1997 r.) - dla porównania w powiecie o¶wiêcimskim 838,4 km, chrzanowskim 702,1 km, krakowskim 2172,6 km, my¶lenickim 560,4 km i suskim 168,6 km. Dobrze rozwiniêta w powiecie wadowickim jest sieæ gazowa o ³±cznej d³ugo¶ci 1535,6 km. W innych powiatach d³ugo¶æ ta wynosi: o¶wiêcimski (905,4 km), chrzanowski (701,6 km), krakowski (2299,5 km), my¶lenicki (831,4 km), suski (68,5 km). Na terenie powiatu dzia³a 5 sk³adowisk odpadów komunalnych: w Andrychowie, Choczni (gm. Wadowice), Lanckoronie, Spytkowicach i Zebrzydowicach.

Bardzo znacz±c± inwestycj±, prowadzon± na terenie obecnego powiatu wadowickiego od niemal 20 lat, jest budowa zapory w ¦winnej Porêbie (gm. Mucharz). Jej realizacja ma doprowadziæ do zniwelowania zagro¿enia powodziowego w dorzeczu rzeki Skawa i dorzeczu Górnej Wis³y. Dalszy rozwój infrastruktury technicznej w powiecie wadowickim (zw³aszcza kanalizacji i wodoci±gów) musi byæ prowadzony z uwzglêdnieniem du¿ego zbiornika wodnego na tym obszarze. W przysz³o¶ci uruchomi to tak¿e nowe obszary do zainwestowania, g³ównie turystycznego.

W powiecie wadowickim istnieje wiele terenów, mo¿liwych do zagospodarowania pod inwestycje produkcyjne b±d¼ us³ugowe. Wa¿nym w tym wzglêdzie miejscem na mapie powiatu jest Andrychów, gdzie obecnie trwa restrukturyzacja dzia³alno¶ci przemys³owej, zwi±zana g³ównie z przeobra¿eniami bêd±cej w k³opotach finansowych WSW "Andoria" (producent silników wysokoprê¿nych). Na terenach przemys³owych i po-przemys³owych miasta planowane jest utworzenie Parku Przemys³owego, z wolnymi terenami i zabudowaniami dla nowych inwestorów.

Powiat wadowicki - wraz ze swoimi zasobami naturalnymi, silnymi tradycjami gospodarczymi, wolnymi terenami i obiektami pod inwestycje, rozwiniêt± infrastruktur± techniczn±, przedsiêbiorczo¶ci± mieszkañców, przy blisko¶ci i dostêpno¶ci rynków zbytu w Krakowie i na ¦l±sku oraz po³udniowej granicy Polski - mo¿e staæ siê dobrym terenem lokowania inwestycji dla kapita³u rodzimego i zagranicznego. Domena rozwoju "Tereny inwestycyjne i infrastruktura" jest uzupe³nieniem dzia³añ domeny "Ma³a i ¶rednia przedsiêbiorczo¶æ" w niniejszym Programie Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci w Powiecie Wadowickim.

Powi±zanie domeny strategicznej z dokumentami wy¿szego szczebla. Wszelkie dzia³ania zawarte w domenie strategicznej "Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna" znajduj± swoje uzasadnienie w dokumentach operacyjnych wy¿szego rzêdu, takich jak: Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na lata 2004-2006 oraz Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006. Na podstawie tych dokumentów operacyjnych bêd± dysponowane ¶rodki strukturalne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna" wpisuj± siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na lata 2004-2006 :

Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na lata 2004-2006 (zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" wersja 6, pa¼dziernik 2003, MGPiPS) :

Priorytet 1. Rozwój przedsiêbiorczo¶ci i wzrost innowacyjno¶ci poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu

Dzia³anie 1.3. Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm

Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna" wpisuj± siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006:

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" wersja 2, maj 2003, MGPiPS):

Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury s³u¿±cej wzmacnianiu konkurencyjno¶ci regionów.
Dzia³anie 1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego uk³adu transportowego.
Dzia³anie 1.2. Infrastruktura ochrony ¶rodowiska.
Dzia³anie 1.3. Regionalna infrastruktura badawczo-edukacyjna.
Dzia³anie 1.5. Infrastruktura spo³eczeñstwa informacyjnego.

Priorytet 3. Rozwój lokalny
Dzia³anie 3.1. Infrastruktura lokalna
Dzia³anie 3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych

Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna" wpisuj± siê tak¿e w nastêpuj±ce Cele nadrzêdne oraz Cele strategiczne Strategii Rozwoju Województwa Ma³opolskiego:

Strategia Rozwoju Województwa Ma³opolskiego :

Cel nadrzêdny B. Wysoka jako¶æ ¶rodowiska przyrodniczego i kulturowego
Cel strategiczny B.1. Zlikwidowanie zaniedbañ w ochronie ¶rodowiska
Cel strategiczny B.2. Racjonalne gospodarowanie ¶rodowiskiem

Cel nadrzêdny C. Trwa³y rozwój gospodarczy
Cel strategiczny C.6. Wysoki poziom inwestycji

Cel nadrzêdny D. Lepsza dostêpno¶æ komunikacyjna ca³ego regionu
Cel strategiczny D.1. Dobrze rozwiniêty system powi±zañ komunikacyjnych regionu z otoczeniem
Cel strategiczny D.2. Sprawny system transportu wewnêtrznego
Cel strategiczny D.3. Infrastruktura konieczna dla rozwoju spo³eczeñstwa informacyjnego

Domena "Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna" oparta jest na dwóch celach strategicznych :

I. ZWIÊKSZENIE ATRAKCYJNO¦CI INWESTYCYJNEJ POWIATU WADOWICKIEGO

II. DOSTÊP DO INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ PRZYCI¡GAJ¡CEJ NOWYCH INWESTORÓW I WP£YWAJ¡CEJ NA JAKO¦Æ ¯YCIA MIESZKAÑCÓW POWIATU

I. CEL STRATEGICZNY : ZWIÊKSZENIE ATRAKCYJNO¦CI INWESTYCYJNEJ POWIATU WADOWICKIEGO

Uzasadnienie

Atrakcyjno¶æ inwestycyjna powiatu wadowickiego mo¿e byæ oceniana z ró¿nych punktów widzenia - "miêkkich uwarunkowañ", takich jak zasoby wykwalifikowanej kadry pracowniczej, wsparcie instytucji otoczenia biznesu, dostêp do ¼róde³ finansowania czy te¿ otoczenie przyrodnicze. Elementy te znajduj± swoje odzwierciedlenie w pozosta³ych trzech domenach strategicznych. Jednak kluczowym elementem przyci±gania inwestorów jest dostêp do terenów inwestycyjnych, odpowiednio usytuowanych i uzbrojonych w infrastrukturê techniczn±. W kontek¶cie priorytetów Unii Europejskiej (zw³aszcza Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), wa¿na jest inwentaryzacja terenów i obiektów przemys³owych i po-przemys³owych, które po odpowiednim zagospodarowaniu (rewitalizacji) stanowiæ mog± atrakcyjne zaplecze rozwoju nowych firm (produkcyjnych b±d¼ handlowo-us³ugowych) czy te¿ instytucji sfery spo³ecznej (np. obiekty kulturalne, o¶wiatowe). Jednak nale¿y mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e samo posiadanie wolnych terenów do zainwestowania nie jest czynnikiem sukcesu - niezmiernie wa¿ne jest stworzenie profesjonalnej oferty inwestycyjnej powiatu i jej promocja wykorzystuj±ca wiele komplementarnych kana³ów dystrybucji i obejmuj±ca ró¿nych odbiorców. W tym wzglêdzie wymagana jest ¶cis³a wspó³praca samorz±du powiatu i samorz±dów gminnych (do których nale¿y wiêkszo¶æ wolnych terenów inwestycyjnych) oraz lokalnych przedsiêbiorców (w przypadku wspólnej promocji gospodarczej).


W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele operacyjne :

  • I.1. Aktywizacja istniej±cych i rozwój nowych zasobów terenów inwestycyjnych w powiecie
  • I.2. Rewitalizacja terenów przemys³owych i poprzemys³owych w powiecie
  • I.3. Stworzenie i aktualizacja kompleksowej oferty inwestycyjnej powiatu
  • I.4. Aktywna promocja oferty inwestycyjnej powiatu

I.1. Cel operacyjny : Aktywizacja istniej±cych i rozwój nowych terenów inwestycyjnych w powiecie

Uzasadnienie

Samorz±dy lokalne, a tak¿e inne podmioty (m.in. przedsiêbiorcy, Skarb Pañstwa, Polskie Koleje Pañstwowe) s± w³a¶cicielem wielu obszarów mo¿liwych do zagospodarowania w powiecie wadowickim. Punktem wyj¶cia do ich aktywizacji i promowania powinna byæ ich szczegó³owa inwentaryzacja, z rozpoznaniem mo¿liwo¶ci lokowania dzia³alno¶ci gospodarczej oraz dostêpno¶ci i stanu technicznego infrastruktury. Wa¿ne jest tak¿e pozyskiwanie nowych terenów i obiektów inwestycyjnych, zmiana przeznaczenia gruntów w planach przestrzennych oraz scalanie i wymiana gruntów. Wszystkie te dzia³ania powinny s³u¿yæ tworzeniu przez samorz±dy zwartych kompleksów inwestycyjnych (stref aktywno¶ci gospodarczej) z dostêpn± infrastruktur± techniczn± i odpowiednimi preferencjami podatkowymi.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • I.1.1. Sporz±dzenie dok³adnej inwentaryzacji wolnych terenów i obiektów inwestycyjnych w skali ca³ego powiatu
  • I.1.2. Prowadzenie dzia³añ s³u¿±cych pozyskiwaniu nowych terenów inwestycyjnych w powiecie
  • I.1.3. Koordynacja dzia³añ maj±cych na celu tworzenie w gminach zwartych kompleksów inwestycyjnych wraz z uzbrojeniem strefy aktywno¶ci gospodarczej)
  • I.1.4. Koordynacja dzia³añ samorz±dów gminnych w procesie tworzenia zachêt i preferencji podatkowych dla inwestorów

ZADANIA :

Zadanie nr I.1.1. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Sporz±dzenie dok³adnej inwentaryzacji wolnych terenów i obiektów inwestycyjnych w skali ca³ego powiatu Do tej pory brak w powiecie wadowickim pe³nej inwentaryzacji terenów mo¿liwych do zainwestowania. Dok³adne rozpoznanie zasobów wolnych terenów i obiektów inwestycyjnych w powiecie wraz z okre¶leniem stanu infrastruktury technicznej na tych obszarach oraz potencjalnym przeznaczeniem, u³atwi dalsze dzia³ania zwi±zane z tworzeniem i promocj± ofert inwestycyjnej powiatu - powierzchnia wolnych terenów inwestycyjnych

- powierzchnia wolnych obiektów inwestycyjnych

- d³ugo¶æ poszczególnego typu infrastruktury technicznej na terenach inwestycyjnych
- zaanga¿owanie wszystkich gmin powiatu i w³a¶cicieli wolnych terenów inwestycyjnych


Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów VI 2004 bud¿ety gmin, bud¿et powiatu

Zadanie nr I.1.2.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu
Za³o¿enia
Prowadzenie dzia³añ s³u¿±cych pozyskiwaniu nowych terenów inwestycyjnych w powiecie Racjonalne pozyskiwanie nowych terenów inwestycyjnych mo¿e przyczyniæ siê do wiêkszego zainteresowania przedsiêbiorców inwestowaniem w powiecie. Dodatkowo umo¿liwia samorz±dom lokalnym zwiêkszanie wp³ywów ze sprzeda¿y tych terenów inwestorom. W¶ród dzia³añ zwiêkszaj±cych zasób terenów inwestycyjnych lokalnych samorz±dów nale¿y wymieniæ np. scalanie gruntów, wykup od w³a¶cicieli prywatnych, zamiana gruntów. Dodatkowo nale¿y wspieraæ dzia³ania gmin maj±ce na celu przemianowanie gruntów rolnych s³abej jako¶ci i nieu¿ytków na cele inwestycyjne. W tym ostatnim przypadku konieczna jest ¶cis³a wspó³praca powiatu z gminami w procesie zmian w planach zagospodarowania przestrzennego - powierzchnia pozyskanych terenów inwestycyjnych

- liczba nowych dzia³ek inwestycyjnych
- zaanga¿owanie wszystkich gmin powiatu i w³a¶cicieli gruntów

- uregulowany stan prawny dzia³ek
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów
dzia³ania w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu

Zadanie nr I.1.3.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu
Za³o¿enia
Koordynacja dzia³añ maj±cych na celu tworzenie w gminach zwartych kompleksów inwestycyjnych wraz z uzbrojeniem (strefy aktywno¶ci gospodarczej) Strefy aktywno¶ci gospodarczej, tworz±ce zwarte kompleksy inwestycyjne s± sprawdzonym narzêdziem przyci±gania inwestorów. Odpowiednio usytuowane (dostêpne pod wzglêdem komunikacyjnym, w oddaleniu od zabudowañ mieszkalnych), z dostêpn± infrastruktur± techniczn± i (najczê¶ciej) preferencjami podatkowymi s± atrakcyjn± ofert± dla przedsiêbiorców, zw³aszcza tych prowadz±cych dzia³alno¶æ wielkopowierzchniow±. - powierzchnia stref aktywno¶ci gospodarczej

- liczba dzia³ek w strefach

- liczba wydzielonych stref

- d³ugo¶æ poszczególnego typu infrastruktury technicznej w strefach

- zaanga¿owanie wszystkich gmin powiatu i w³a¶cicieli gruntów

- uregulowany stan prawny dzia³ek

- zainteresowanie inwestorów
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego
samorz±dy gminne
dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin

Zadanie nr
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Koordynacja dzia³añ samorz±dów gminnych w procesie tworzenia zachêt i preferencji podatkowych dla inwestorów
Preferencje podatkowe dla inwestorów (ulgi i zwolnienia podatkowe, najczê¶ciej w podatku od nieruchomo¶ci) s± bardzo czêsto oferowane przez samorz±dy lokalne. W dzia³aniach aktywizuj±cych gospodarkê powiatu udzielanie preferencji podatkowych powinno byæ odpowiednio skoordynowane, aby przynios³y one efekt w postaci nowych inwestycji - wysoko¶æ podatków lokalnych

- liczba inwestorów korzystaj±cych z preferencji podatkowych

- liczba nowych miejsc pracy
- brak przeszkód prawnych dla wprowadzania preferencji podatkowych

- zainteresowanie samorz±dów lokalnych wprowadzaniem preferencji podatkowych

- korzystne dla inwestorów zasady uzyskiwania preferencji
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy
Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Zarz±d Powiatu samorz±dy gminne, Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb bud¿ety gmin

I.2. Cel operacyjny : Rewitalizacja terenów przemys³owych i poprzemys³owych w powiecie

Uzasadnienie

Rewitalizacja obszarów po-przemys³owych i czêsto towarzysz±ca temu procesowi rewitalizacja obszarów miejskiej zabudowy s± wa¿nym elementem dzia³añ Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W polskich dokumentach operacyjnych, przygotowywanych pod k±tem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, procesy te tak¿e zajmuj± wa¿ne miejsce. W Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, problemy te ujête s± w dzia³aniu 3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych. Projekty dotycz±ce rewitalizacji obszarów miejskich oraz terenów po-przemys³owych powinny byæ wdra¿ane w powi±zaniu z projektami z zakresu o¿ywienia gospodarczego oraz rozwi±zywania problemów spo³ecznych i u³atwienia przedsiêbiorstwom warunków prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej. W powiecie wadowickim wspierane powinny byæ zatem dzia³ania samorz±du Andrychowa, Wytwórni Silników Wysokoprê¿nych "Andoria" oraz holdingu "Andropol" w tworzeniu Parku Przemys³owego w tym mie¶cie. Projekt ten dobrze wpisuje siê w Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjno¶ci Przedsiêbiorstw na lata 2004-2006, a dok³adnie w dzia³anie 1.3. Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm - poddzia³anie 1.3.1. Projekty inwestycyjne w zakresie tworzenia i rozwoju infrastruktury parków przemys³owych.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • I.2.1. Utworzenie Parku Przemys³owego wokó³ WSW "Andoria" w Andrychowie
  • I.2.2. Wykorzystywanie (rewitalizacja) obiektów po-przemys³owych w powiecie na dzia³alno¶æ gospodarcz±, kulturaln± lub edukacyjn±

ZADANIA :

Zadanie nr I.2.1.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Utworzenie Parku Przemys³owego wokó³ WSW "Andoria" w Andrychowie Koncepcja stworzenia Parku Przemys³owego w Andrychowie jest efektem znacznego maj±tku umiejscowionego w mie¶cie, g³ównie wokó³ WSW "Andoria"(tereny i budynki przemys³owe). Drug± przyczyn± s± problemy finansowe fabryki, restrukturyzacja zak³adu, z któr± wi±zaæ siê bêd± zwolnienia pracowników i wzrost bezrobocia w ca³ym powiecie. Zatem utworzenie Parku Przemys³owego daje mo¿liwo¶æ spo¿ytkowania uwolnionego maj±tku, stwarza szansê rozwoju nowych przedsiêbiorstw oraz wzrost zatrudnienia. W przysz³o¶ci, w gestii Parku Przemys³owego, le¿eæ bêdzie tak¿e andrychowski Inkubator Przedsiêbiorczo¶ci (planowany termin uruchomienia - 01.01.2004 r.). - powierzchnia terenów i budynków w Parku Przemys³owym

- liczba partnerów tworz±cych Park

- liczba inwestorów w Parku

- liczba osób zatrudnionych w Parku
- zatwierdzenie programu restrukturyzacji WSW "Andoria" przez Agencjê Rozwoju Przemys³u S.A.

- wspó³praca partnerów

- atrakcyjna oferta dla inwestorów

- zainteresowanie inwestorów
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Urz±d Miejski w Andrychowiegmina Andrychów, WSW "Andoria", Agencja Rozwoju Przemys³u S.A., holding "Andropol"
2004 - powstanie spó³ki zarz±dzaj±cej parkiem udzia³ partnerów, przedsiêbiorcy, fundusze europejskie (w ramach SPO_WKP), bud¿et pañstwa

Zadanie nr I.2.2. Uzasadnienie zadania
Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Wykorzystywanie (rewitalizacja) obiektów po-przemys³owych w powiecie na dzia³alno¶æ gospodarcz±, kulturaln± lub edukacyjn± Nierzadko samorz±dy lokalne (ale tak¿e inne podmioty) borykaj± siê z wolnymi, niezagospodarowanymi, a nierzadko popadaj±cymi w ruinê obiektami po-przemys³owymi, historycznymi, które odpowiednio zagospodarowane mog³yby s³u¿yæ celom gospodarczym (centra handlowo-us³ugowe, inkubatory przedsiêbiorczo¶ci) lub spo³ecznym (centra kultury, rekreacji i turystyki, galerie, instytucje o¶wiaty).

W dzia³aniach rewitalizacyjnych wskazane by³oby wykorzystanie partnerstwa publiczno-prywatnego
- powierzchnia zrewitalizowanych obiektów

- liczba nowych obiektów inwestycyjnych

- liczba firm/instytucji korzystaj±cych z nowych obiektów
- zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli obiektów

- dobry stan techniczny obiektów

- zainteresowanie inwestorów
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy
Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa PowiatowegoWydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego, Wydzia³ Inwestycji i Zamówieñ Publicznych Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, Agencja Nieruchomo¶ci Rolnych, Polskie Koleje Pañstwowe
dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb
fundusze zewnêtrzne, fundusze prywatne, bud¿et pañstwa


I.3. Cel operacyjny : Stworzenie i aktualizacja kompleksowej oferty inwestycyjnej powiatu

Uzasadnienie

Samorz±dy lokalne powinny dysponowaæ kompleksow± ofert± mog±c± byæ podstaw± przyci±gania nowych inwestycji, a zatem tworzenia nowych miejsc pracy. Tworz±c odpowiedni± ofertê dla firm, z jednej strony aktywizuj± rynek gospodarczy, a z drugiej tworz± now± jako¶æ przestrzeni i rynku pracy. Oferta inwestycyjna powiatu musi byæ efektem wspó³pracy samorz±du powiatu i samorz±dów gminnych, a tak¿e innych w³a¶cicieli terenów mo¿liwych do zainwestowania. Zebrane od wielu partnerów oferty zostan± wpisane
w odpowiedni czytelny uk³ad graficzny i dostêpne bêd± w formie drukowanej (broszura, folder) oraz w internecie. Maj±c na uwadze szybko zmieniaj±ce siê uwarunkowania spo³eczno-gospodarcze, oferta inwestycyjna powinna byæ systematycznie aktualizowana, aby stale odpowiadaæ potrzebom klienta (potencjalnego inwestora).

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadanie :

  • I.3.1. Opracowanie kompleksowej oferty wolnych dzia³ek i obiektów na terenie powiatu, przeznaczonych na dzia³alno¶æ inwestycyjn±

ZADANIA :

Zadanie nr I.3.1.
Uzasadnienie zadania
Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Opracowanie kompleksowej oferty wolnych dzia³ek i obiektów na terenie powiatu, przeznaczonych na dzia³alno¶æ inwestycyjn±
Oferta inwestycyjna powinno byæ dostêpna w formie drukowanej (broszura, folder) oraz w postaci bazy danych w internecie (np. "Portal dla MSP"). Aktualizacja oferty musi wynikaæ ze zmieniaj±cych siê potrzeb inwestorów.

Zawarto¶æ oferty inwestycyjnej:

- ogólny opis powiatu z uwzglêdnieniem jej specyfiki i korzy¶ci wynikaj±cych
z inwestowania na jego terenie,

- opis dotychczas prowadzonej na danym terenie dzia³alno¶ci gospodarczej,

- wyszczególnienie dzia³ek i obiektów oferowanych do zagospodarowania (czytelna mapka terenu i zdjêcia),

- wielko¶ci obszarowe tych dzia³ek i obiektów,

- preferowane rodzaje zabudowy i zagospodarowania dzia³ek,

- rodzaj w³asno¶ci i w³a¶cicieli (kontakt),

- proponowan± formê zbycia, dzier¿awy lub inn± (np. wej¶cie we wspólne przedsiêwziêcie),

- dostêp komunikacyjny i stan infrastruktury technicznej,

- dodatkowe udogodnienia infrastrukturalne oferowane przez w³adzê lokaln± (np. doprowadzenie wody, budowa drogi dojazdowej),

- ¶cis³e okre¶lenie procedury uzyskiwania zezwoleñ i maksymalne terminy,

- informacje o mo¿liwo¶ciach ulg, zwolnieñ i refundacji podatkowych zwi±zanych z inwestowaniem na danym terenie,

- dostêp do instytucji otoczenia biznesu (instytucje finansowe i gospodarcze),

- bezpo¶redni kontakt (telefoniczny, e-mailowy) do osoby odpowiedzialnej za inwestycje
- powierzchnia terenów inwestycyjnych w ofercie

- liczba wydzielonych dzia³ek inwestycyjnych

- d³ugo¶æ poszczególnego typu infrastruktury technicznej na terenach inwestycyjnych

- liczba wydanych broszur i folderów inwestycyjnych

- liczba go¶ci przegl±daj±cych ofertê w internecie

- zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych

- przejrzysta forma oferty

- coroczna aktualizacja oferty
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego Wydzia³ Geodezji i Gospodarki Gruntami Starostwa Powiatowego, Wydzia³ Inwestycji i Zamówieñ Publicznych Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów
XII 2004 (nastêpnie coroczna aktualizacja)
bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne


I.4. Cel operacyjny : Aktywna promocja oferty inwestycyjnej powiatu

Uzasadnienie

Opracowanie oferty inwestycyjnej to konieczny krok do rozpoczêcia jej promocji, wykorzystuj±cej ró¿ne kana³y i formy dystrybucji. Odpowiednio przeprowadzona kampania promocyjna kreuje korzystny wizerunek gospodarczy powiatu, rozwija zainteresowanie powiatem w¶ród potencjalnych inwestorów, a w konsekwencji przyczynia siê do podjêcia decyzji o inwestowaniu. Wa¿ne staj± siê dzia³ania towarzysz±ce promocji ofert, w tym przede wszystkim udzia³ i organizacja targów gospodarczych, na których wspólnie mog± promowaæ siê samorz±dy lokalne i przedsiêbiorcy z terenu powiatu. Istniej±ce w powiecie sukcesy inwestycyjne s± tak¿e silnym atutem lokalnej gospodarki i znacz±cym argumentem
w dzia³aniach promocyjnych.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania:

  • I.3.1. Wspó³praca organizacyjna i finansowa samorz±dów lokalnych w procesie promocji ofert inwestycyjnych powiatu oraz jego walorów gospodarczych
  • I.3.2. Dystrybucja oferty inwestycyjnej powiatu do szerokiego grona odbiorców
  • I.3.3. Utrzymywanie sta³ych kontaktów i wspó³praca z instytucjami regionalnymi prowadz±cymi dzia³ania promuj±ce gospodarkê województwa ma³opolskiego
  • I.3.4. Utrzymywanie sta³ych i efektywnych kontaktów z mediami regionalnymi i ogólnopolskimi w celu kreowania korzystnego wizerunku powiatu wadowickiego jako miejsca do inwestowania
  • I.3.5. Udzia³ przedstawicieli powiatu i gmin z jego terenu w targach komunalnych i inwestycyjnych

ZADANIA :

Zadanie nr I.3.1.
Uzasadnienie zadania
Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Wspó³praca organizacyjna i finansowa samorz±dów lokalnych w procesie
promocji ofert inwestycyjnych powiatu oraz jego walorów gospodarczych
Aby osi±gn±æ wysok± efektywno¶æ dzia³añ promocyjnych, powinny byæ one efektem wspó³pracy wszystkich zainteresowanych stron, a zw³aszcza samorz±dów lokalnych. Wspó³praca ta powinna obejmowaæ pomoc w organizacji procesu promocji i udzia³ finansowy partnerów.
- liczba gmin zaanga¿owanych w promocjê

- liczba wspólnych projektów promocyjnych

- wysoko¶æ nak³adów na promocjê w gminach i powiecie
- zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych

- jasno okre¶lony cel promocji
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy
Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego
samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów, przedsiêbiorcy i organizacje przedsiêbiorców
dzia³ania ci±g³e bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne

Zadanie nr I.3.2.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu
Za³o¿enia
Dystrybucja oferty inwestycyjnej powiatu do szerokiego grona odbiorców
Szerokie grono odbiorców promocji ofert inwestycyjnych zwiêksza szansê na dotarcie do odpowiedniego inwestora. Dlatego w¶ród adresatów dzia³añ promocyjnych powinny siê znale¼æ:

- polskie Biura Handlowe za granic±,

- Biura Handlowe zagranicznych misji dyplomatycznych w Polsce,

- Izby przemys³owo-handlowe, organizacje bran¿owe przedsiêbiorców w kraju i za granic±,

- instytucje odpowiedzialne za realizacjê inwestycji,

- banki i instytucje finansowe,

- biura nieruchomo¶ci i firmy developerskie,

- wydawcy prasy i informatorów bran¿owych (np. Ma³opolski Rynek Inwestycyjny),

- organizatorzy wystaw targowych,

- przedsiêbiorcy,

- wydzia³y administracji rz±dowej i samorz±dów
- liczba odbiorców promocji

- liczba wys³anych ofert inwestycyjnych

- liczba zapytañ inwestycyjnych

- liczba nowych inwestorów
- zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych

- zainteresowanie odbiorców promocji

- monitorowanie odzewu na wys³an± ofertê inwestycyjn±
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gruntów, przedsiêbiorcy i organizacje przedsiêbiorców
dzia³ania ci±g³e bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne

Zadanie nr I.3.3.
Uzasadnienie zadania
Wska¼niki produktu
Za³o¿enia
Utrzymywanie sta³ych kontaktów i wspó³praca z instytucjami regionalnymi

prowadz±cymi dzia³ania promuj±ce gospodarkê województwa ma³opolskiego
Dzia³ania w ramach promocji inwestycyjnej powiatu nie powinny byæ prowadzone w oderwaniu od promocji regionu ma³opolskiego. Dlatego te¿ wa¿na staje siê wspó³praca powiatu wadowickiego z odpowiednimi urzêdami i instytucjami, aktywizuj±cymi gospodarkê regionu, np. Urz±d Marsza³kowski, Regionalne Centrum Obs³ugi Inwestora (dzia³aj±ce przy Ma³opolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego)
- liczba gmin zaanga¿owanych w promocjê

- liczba wspólnych projektów promocyjnych

- liczba zapytañ inwestycyjnych

- liczba nowych inwestorów
- zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych

- monitorowanie odzewu na wys³an± ofertê inwestycyjn±
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego Zarz±d Powiatu, samorz±dy gminne, przedsiêbiorcy, Urz±d Marsza³kowski, Regionalne Centrum Obs³ugi Inwestora
dzia³ania ci±g³e
bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne

Zadanie nr I.3.4. Uzasadnienie zadania
Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Utrzymywanie sta³ych i efektywnych kontaktów z mediami regionalnymi i ogólnopolskimi w celu kreowania korzystnego wizerunku powiatu wadowickiego jako miejsca do inwestowania Korzystny wizerunek powiatu kreowany przez media regionalne i ogólnopolskie (gazety, radio, telewizja) ma bardzo du¿y zasiêg oddzia³ywania i wysok± efektywno¶æ. Ponadto dzia³ania te, okre¶lane ogólnym mianem public relations, czêsto nie wymagaj± du¿ych nak³adów finansowych - liczba informacji o powiecie zamieszczonych w prasie, radiu i telewizji

- liczba zapytañ inwestycyjnych

- liczba nowych inwestorów
- zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych

- monitorowanie odzewu na zamieszczone informacje w mediach
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy
Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego media regionalne i ogólnopolskie, samorz±dy gminne, so³ectwa
dzia³ania ci±g³e
bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne

Zadanie nr I.3.5. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Udzia³ przedstawicieli powiatu i gmin z jego terenu w targach komunalnych i inwestycyjnych Targi komunalne i inwestycyjne s± wa¿nym miejscem spotkañ przedstawicieli samorz±dów lokalnych i potencjalnych inwestorów. To w trakcie targów nawi±zuje siê odpowiednie kontakty, uszczegó³awia ofertê inwestycyjn± i prowadzi negocjacje. Dlatego powinny one byæ w uwzglêdniane w dzia³aniach promocyjnych powiatu wadowickiego.

Dla zwiêkszenia efektów udzia³u w targach konieczna jest wspó³praca powiatu, gmin oraz lokalnych przedsiêbiorców i organizacji otoczenia biznesu
- liczba targów, w których uczestniczyli przedstawiciele powiatu

- liczba wrêczonych na targach ofert inwestycyjnych

- liczba nawi±zanych kontaktów inwestycyjnych

- liczba zapytañ inwestycyjnych

- liczba nowych inwestorów
- zaanga¿owanie gmin powiatu i w³a¶cicieli terenów inwestycyjnych

- monitorowanie odzewu na wrêczone na targach oferty
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego
samorz±dy gminne, przedsiêbiorcy, organizacje gospodarcze, Regionalne Centrum Obs³ugi Inwestora dzia³ania ci±g³e
bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy, fundusze zewnêtrzne

II. CEL STRATEGICZNY : DOSTÊP DO INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ PRZYCI¡GAJ¡CEJ NOWYCH INWESTORÓW I WP£YWAJ¡CEJ NA JAKO¦Æ ¯YCIA MIESZKAÑCÓW POWIATU

Uzasadnienie

Samorz±dy lokalne staj± siê animatorem rozwoju lokalnej gospodarki i jako¶ci ¿ycia poprzez oferowanie odpowiednio przygotowanych pod inwestycje terenów i odpowiedniej infrastruktury technicznej (sieæ wodoci±gowa, kanalizacyjna, drogowa, system gospodarki odpadami, infrastruktura informatyczna). Dysponuj±c ¶rodkami na rozwój infrastruktury i ¶wiadczenie us³ug publicznych mog± one kreowaæ lokalny rynek miêdzy innymi firm budowlanych i firm ¶wiadcz±cych us³ugi. Dziêki temu po¶rednio staj± siê te¿ jednym z najwiêkszych partnerów oferuj±cych pracê. Dzia³ania s³u¿±ce rozwojowi infrastruktury technicznej nie mog± ograniczaæ siê do granic administracyjnych jednej gminy, czy nawet jednego powiatu. Wskazana jest wspó³praca miêdzygminna (i szersza), której efektem mo¿e byæ kompleksowy rozwój sieci infrastrukturalnej, zmniejszenie kosztów inwestycji, a tak¿e mo¿liwo¶æ pozyskania wiêkszego wsparcia finansowego ze ¼róde³ zewnêtrznych.

W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele operacyjne :

  • II.1. Zacie¶nianie wspó³pracy samorz±dowej w powiecie wadowickim s³u¿±cej rozwojowi infrastruktury
  • II.2. Poprawa dostêpno¶ci komunikacyjnej gmin w powiecie wadowickim
  • II.3. Skoordynowany rozwój infrastruktury technicznej w powiecie
  • II.4. Zakoñczenie budowy zapory wodnej w ¦winnej Porêbie
  • II.5. Wzrost ¶wiadomo¶ci ekologicznej mieszkañców powiatu wadowickiego

II.1. Cel operacyjny : Zacie¶nianie wspó³pracy samorz±dowej w powiecie wadowickim s³u¿±cej rozwojowi infrastruktury

Uzasadnienie

Zgodnie z ogóln± zasad±, ¿e wiêksze korzy¶ci odnosi siê z wspó³pracy, ani¿eli z rywalizacji, nale¿y podejmowaæ w powiecie wadowickim próby stworzenia ponadlokalnej organizacji (stowarzyszenie, zwi±zek miêdzygminny), która pe³niæ bêdzie rolê koordynatora w procesie rozwoju infrastruktury technicznej i partnera w dzia³aniach s³u¿±cych rozwojowi gospodarczemu powiatu. Funkcjonowanie podobnej organizacji sprawdzi³o siê w wielu miejscach w Polsce w aspekcie realizacji wiêkszych inwestycji i pozyskiwania zewnêtrznych ¼róde³ dofinansowania, np. Podhalañski Zwi±zek Gmin pozyska³ fundusze z programu ISPA na rozwój systemu kanalizacji i oczyszczania ¶cieków w kilkunastu gminach po³udniowej Ma³opolski.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadanie :

  • II.1.1. Utworzenie stowarzyszenia samorz±dów "Ziemia Wadowicka", skupiaj±cej samorz±dy lokalne powiatu

ZADANIA:

Zadanie nr II.1.1.
Uzasadnienie zadania
Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Utworzenie stowarzyszenia samorz±dów "Ziemia Wadowicka", skupiaj±cej

samorz±dy lokalne powiatu
W¶ród potencjalnych celów stowarzyszenia nale¿y wymieniæ:

- integrowanie dzia³añ samorz±dów w zakresie ochrony ¶rodowiska, gospodarki wodno-¶ciekowej i odpadami,

- inicjatywy w zakresie podejmowania wspólnych inwestycji,

- koordynacja w sprawie powiatowego i gminnych programów gospodarczych,

- inspiracjê dzia³añ samorz±dów w zakresie transportu drogowego i w³a¶ciwego utrzymania dróg,

- podejmowanie dzia³añ na rzecz walki z bezrobociem;

W przypadku powstania stowarzyszenia mog³oby ono przej±æ tak¿e zadania forum ds. promocji gospodarczej powiatu (zadanie nr I.3.1. w ramach domeny "Ma³a i ¶rednia przedsiêbiorczo¶æ"
- liczba gmin, które przyst±pi³y do stowarzyszenia

- liczba zrealizowanych , wspólnych projektów

- wielko¶æ pozyskanych funduszy zewnêtrznych
- zainteresowanie gmin powiatu i innych partnerów wst±pieniem do stowarzyszenia

- korzystne przepisy prawne dla organizacji pozarz±dowych

Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Inicjatywa: Rada Powiatu

Koordynacja: Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego
Rady Gmin z terenu powiatu, przedsiêbiorcy i organizacje gospodarcze 2004-2005
bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, fundusze zewnêtrzne


II.2. Cel operacyjny : Poprawa dostêpno¶ci komunikacyjnej gmin w powiecie wadowickim

Uzasadnienie

Rozwój gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy zwi±zane jest z dostêpno¶ci± komunikacyjn± powiatu i poszczególnych gmin na jego terenie. Przedsiêbiorcy chc± lokowaæ swoje zak³ady w miejscach, które zapewni± dobr± logistykê oraz szybkie i sprawne mo¿liwo¶ci przemieszczania siê. Usprawnienie komunikacji jest wiêc jednym
z podstawowych zadañ s³u¿±cych aktywizacji rynku lokalnego. W dzia³aniach tych nale¿y mieæ na uwadze modernizacjê istniej±cej sieci drogowej, a tak¿e rozwój nowych tras komunikacyjnych. Wa¿nym zadaniem lokalnych samorz±dów i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest modernizacja drogi krajowej nr 52 wraz z budow± obwodnic Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. Te inwestycje znacznie zwiêksz± atrakcyjno¶æ inwestycyjn± i dostêpno¶æ komunikacyjn± powiatu.


Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.2.1. Modernizacja (przebudowa) dróg powiatowych
  • II.2.2. Budowa lokalnej obwodnicy Andrychowa
  • II.2.3. Budowa ulicy obwodowej ¶ródmiejskiej w Wadowicach
  • II.2.4. Budowa obwodnicy miasta Kalwaria Zebrzydowska
  • II.2.5. Modernizacja drogi krajowej nr 52 w s±siedztwie wiaduktu kolejowego w Kleczy
  • II.2.6. Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na rzecz wzrostu znaczenia linii kolejowej relacji Kalwaria Zebrzydowska - Bielsko-Bia³a w przewozach towarowych i pasa¿erskich

ZADANIA :

Zadanie nr II.2.1.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Modernizacja (przebudowa) dróg powiatowych Drogi powiatowe ³±cz±ce poszczególne miejscowo¶ci powiatu maj± du¿e znaczenie dla komunikacji wewnêtrznej tego terenu. Modernizacja tych dróg, a tak¿e rozwój nowych zwiêksza bezpieczeñstwo jazdy i dostêpno¶æ do terenów mieszkaniowych i inwestycyjnych. W¶ród priorytetowych inwestycji powiatu wadowickiego w tym zakresie nale¿y wymieniæ drogi nr:

- 04-218 Marcyporêba-Paszkówka-Wielkie Drogi

- 04-220 Wysoka-Przytkowice

- 04-221 Stanis³aw Dolny-Zebrzydowice

- 04-230 Klecza-Stryszów

- 04-231 Stronie-Stryszów-Skawce

- 04-306 Roczyny-Andrychów

- ul. Staromiejska w Andrychowie

- 04-203 Spytkowice-Witanowice

- 04-262 Wadowice-Wieprz

Realizacja tych projektów obejmie poprawê stanu nawierzchni dróg, a tak¿e infrastrukturê towarzysz±c± (zjazdy, pobocza, chodniki)
- liczba km wyremontowanych dróg

- liczba km nowo wybudowanych dróg

- wzrost parametrów zmodernizowanych dróg (no¶no¶æ, szeroko¶æ etc.)

- d³ugo¶æ wybudowanych/ zmodernizowanych chodników

- zmniejszenie liczby wypadków drogowych
- wspó³praca z gminami z terenu powiatu

- uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów w przypadku nowo budowanych dróg
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy
Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Zarz±d Dróg Powiatowych
Starostwo Powiatowe, samorz±dy gminne, Urz±d Marsza³kowski
Do 2008
fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿et pañstwa

Zadanie nr II.2.2.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Budowa lokalnej obwodnicy Andrychowa Budowa obwodnicy Andrychowa usprawni ruch na drodze krajowej nr 52 i znacznie zmniejszy ruch tranzytowy przez centrum miasta. Dodatkowo poprzez poprowadzenie nowej trasy wygenerowane zostan± dodatkowe tereny inwestycyjne w mie¶cie i powiecie
- liczba km wybudowanej obwodnicy

- liczba zjazdów z obwodnicy

- powierzchnia terenów inwestycyjnych wokó³ obwodnicy

- zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Andrychowa

- skrócenie czasu przejazdu przez Andrychów
- efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi

- uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów pod budowê obwodnicy
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy
Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Urz±d Miejski w Andrychowie Starostwo Powiatowe, Urz±d Marsza³kowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Do 2008
fundusze zewnêtrzne, bud¿et gminy, bud¿et pañstwa

Zadanie nr II.2.3.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Budowa ulicy obwodowej ¶ródmiejskiej w Wadowicach
Budowa obwodnicy Wadowic usprawni ruch na drodze krajowej nr 52 (i jej skrzy¿owaniu z drog± nr 28) i znacznie zmniejszy ruch tranzytowy przez centrum miasta. Dodatkowo poprzez poprowadzenie nowej trasy wygenerowane zostan± dodatkowe tereny inwestycyjne w mie¶cie i powiecie - liczba km wybudowanej obwodnicy

- liczba zjazdów z obwodnicy

- powierzchnia terenów inwestycyjnych wokó³ obwodnicy

- zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Wadowic

- skrócenie czasu przejazdu przez Wadowice
- efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi

- uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów pod budowê obwodnicy
Instytucja koordynuj±ca
Partnerzy
Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Urz±d Miejski w Wadowicach Starostwo Powiatowe, Urz±d Marsza³kowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Do 2008
fundusze zewnêtrzne, bud¿et gminy, bud¿et pañstwa

Zadanie nr II.2.4. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Budowa obwodnicy miasta Kalwaria Zebrzydowska Budowa obwodnicy Kalwarii Zebrzydowskiej usprawni ruch na drodze krajowej nr 52 i znacznie zmniejszy ruch tranzytowy przez centrum miasta. Dodatkowo poprzez poprowadzenie nowej trasy wygenerowane zostan± dodatkowe tereny inwestycyjne w mie¶cie i powiecie - liczba zjazdów z obwodnicy

- powierzchnia terenów inwestycyjnych wokó³ obwodnicy

- zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Kalwarii Zebrzydowskiej

- skrócenie czasu przejazdu przez Kalwariê Zebrzydowsk±
- efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi

- uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów pod budowê obwodnicy
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji
¬ród³a finansowania
Urz±d Miejski w Kalwarii Zebrzydowskiej Starostwo Powiatowe, Urz±d Marsza³kowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Do 2008
fundusze zewnêtrzne, bud¿et gminy, bud¿et pañstwa


Zadanie nr II.2.5. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Modernizacja drogi krajowej nr 52 w s±siedztwie wiaduktu kolejowego w Kleczy Du¿ym utrudnieniem dla transportu ciê¿arowego na drodze krajowej nr 52 jest nisko poprowadzony wiadukt kolejowy w miejscowo¶ci Klecza (gm. Wadowice). Uniemo¿liwia on przejazd samochodom i pojazdom wysokim i co za tym idzie, wymusza objazdy. Rozwi±zaniem problemu mo¿e byæ zmiana przebiegu trasy omijaj±ca wiadukt kolejowy. - liczba km nowo wybudowanego odcinka

- skrócenie czasu przejazdu na trasie Kalwaria Zebrzydowska - Andrychów
- efektywna wspó³praca z zarz±dc± drogi

- efektywna wspó³praca z PKP

- uregulowanie spraw w³asno¶ci gruntów

Instytucja koordynuj±ca Partnerzy
Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Starosta Powiatu (lobbing)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Polskie Koleje Pañstwowe, gmina Wadowice Do 2008
fundusze zewnêtrzne, bud¿et pañstwa, Polskie Koleje Pañstwowe


Zadanie nr II.2.6.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na rzecz wzrostu znaczenia linii kolejowej relacji Kalwaria Zebrzydowska - Bielsko-Bia³a w przewozach towarowych i pasa¿erskich

Transport kolejowy, zarówno pasa¿erski, jak równie¿ towarowy traci w Polsce od kilku lat na znaczeniu na rzecz transportu drogowego (przeciwny proces zachodzi w Unii Europejskiej). Konieczne staj± siê dzia³ania s³u¿±ce wzrostowi rangi kolei jako ¶rodka transportu (np. uruchomienie autobusu szynowego na trasie Kalwaria Zebrzydowska - Bielsko Bia³a). Zmniejszy to ruch na drogach przebiegaj±cych przez teren powiatu, skróci czas podró¿y i zwiêkszy bezpieczeñstwo podró¿owania. - wzrost przejazdów pasa¿erskich kolej±

- wzrost przejazdów towarowych kolej±

- zmniejszenie liczby wypadków drogowych
- efektywna wspó³praca z PKP

- koszt przewozu kolej± ni¿szy od kosztu przewozu drogowego
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Starosta Powiatu (lobbing) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Koleje Pañstwowe, Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Urz±d Marsza³kowski Województwa ¦l±skiego, samorz±dy lokalne od 2004 fundusze zewnêtrzne, bud¿et pañstwa, Polskie Koleje Pañstwowe

II.3. Cel operacyjny : Skoordynowany rozwój infrastruktury technicznej w powiecie

Uzasadnienie

Infrastruktura wodno-kanalizacyjna oraz system gospodarki odpadami s± podstawowymi elementami wysokiej jako¶ci ¿ycia mieszkañców i kluczowymi motywami dla przedsiêbiorcy, decyduj±cego o wyborze miejsca pod inwestycjê. W tym momencie w powiecie wadowickim znacznie lepiej rozwiniêty jest system wodoci±gów, licz±cy ponad 957 km, podczas gdy d³ugo¶æ sieci kanalizacyjnej wynosi 245 km (dane z 2001 r.). Oznacza to gêsto¶æ poszczególnych sieci odpowiednio 1,4 kmb/km2 i 0,4 kmb/km2. W porównaniu z analogicznymi wska¼nikami dla województwa ma³opolskiego - wynosz±cymi odpowiednio 1,0 kmb/km2 i 0,3 kmb/km2 - warto¶ci te nale¿y uznaæ za wysokie. Jednak systemem wodno-kanalizacyjnym nie objêty jest jeszcze ca³y obszar powiatu. Dlatego wa¿ne staj± siê dzia³ania s³u¿±ce rozwojowi sieci wodno-kanalizacyjnej, a w uzasadnionych przypadkach ich modernizacji (np. wdra¿anie nowych technologii w stacjach uzdatniania wody, oczyszczalniach ¶cieków). Dobrze rozwiniêty jest w powiecie system gospodarki odpadami komunalnymi (istnieje 5 komunalnych wysypisk ¶mieci), coraz sprawniej zaczyna tak¿e funkcjonowaæ proces segregacji odpadów.

W rozwoju lokalnym nie mo¿na zapominaæ o infrastrukturze spo³eczeñstwa informacyjnego, która jest jedn± z kluczowych elementów polityki strukturalnej Unii Europejskiej. Dlatego te¿ na terenie powiatu wadowickiego nale¿y d±¿yæ do rozwoju sieci infrastruktury teleinformatycznej, która obecnie staje siê podstawowym ¶rodkiem komunikacji, prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej oraz edukacji.


Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.3.1. Koordynacja rozwoju infrastruktury wodoci±gowej na terenie powiatu
  • II.3.2. Koordynacja rozwoju infrastruktury kanalizacyjnej na terenie powiatu
  • II.3.3. Promocja nowoczesnych rozwi±zañ oczyszczania ¶cieków w gospodarstwach i zak³adach przetwórczych
  • II.3.4. Utworzenie sprawnego systemu gospodarki odpadami w powiecie
  • II.3.5. Rozwój sieci infrastruktury teleinformatycznej w powiecie

ZADANIA :

Zadanie nr II.3.1. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Koordynacja rozwoju infrastruktury wodoci±gowej na terenie powiatu Rozwój infrastruktury wodoci±gowej le¿y w gestii samorz±dów gminnych, jednak powiat powinien pe³niæ rolê koordynatora tego procesu. Obok rozwoju nowej sieci wa¿ne jest, aby poprawiaæ tak¿e stan sieci istniej±cej i d±¿yæ do dostarczania odbiorcom wody wysokiej jako¶ci. St±d konieczne s± inwestycje dodatkowe - stacje poboru wody, stacje uzdatniania wody - liczba wybudowanych/ zmodernizowanych sieci

- wzrost jako¶ci wody

- liczba odbiorców wody z sieci

- liczba nowych przy³±czy

- odsetek gospodarstw obs³ugiwanych przez wodoci±g
- zaanga¿owanie gmin

- zainteresowanie potencjalnych odbiorców wody
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji Okres realizacji
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne, stowarzyszenie "Ziemia Wadowicka" dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿ety firm komunalnych

Zadanie nr II.3.2. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Koordynacja rozwoju infrastruktury kanalizacyjnej na terenie powiatu Rozwój infrastruktury kanalizacyjnej le¿y w gestii samorz±dów gminnych, jednak powiat powinien pe³niæ rolê koordynatora tego procesu. Obok rozwoju nowej sieci wa¿ne jest, aby poprawiaæ tak¿e stan sieci istniej±cej i d±¿yæ do wdra¿ania nowoczesnych rozwi±zañ oczyszczania ¶cieków - liczba wybudowanych/ zmodernizowanych sieci

- liczba nowych przy³±czy

- odsetek gospodarstw obs³ugiwanych przez sieæ kanalizacyjn±

- wzrost parametrów oczyszczania ¶cieków
- zaanga¿owanie gmin

- zainteresowanie gospodarstw domowych i przedsiêbiorców przy³±czaniem do sieci
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne, stowarzyszenie "Ziemia Wadowicka" dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿ety firm komunalnych
Zadanie nr II.3.3.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Promocja nowoczesnych rozwi±zañ oczyszczania ¶cieków w gospodarstwach domowych i zak³adach przetwórczych Sieæ kanalizacyjna - ze wzglêdu na ukszta³towanie terenu i umiejscowienie niektórych gospodarstw domowych - nie zawsze dotrze do wszystkich zainteresowanych. Z drugiej strony wymogi unijne nak³adaj± na zak³ady przetwórcze odpowiednie przepisy zwi±zane z odprowadzaniem ¶cieków. W tym celu nale¿y promowaæ i wspieraæ (tak¿e finansowo) takie rozwi±zania techniczne, które zaspokoj± potrzeby mieszkañców i przedsiêbiorców oraz nie bêd± mia³y negatywnego wp³ywu na ¶rodowisko naturalne, np. przyzagrodowe (przyzak³adowe) oczyszczalnie ¶cieków - liczba wybudowanych przyzagrodowych (przyzak³adowych) oczyszczalni ¶cieków

- liczba nowych przy³±czy

- wzrost ilo¶ci oczyszczanych ¶cieków
- zaanga¿owanie gmin

- zainteresowanie gospodarstw domowych i przedsiêbiorców

Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne, w³a¶ciciele gospodarstw, O¶rodek Doradztwa Rolniczego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, organizacje pozarz±dowe dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, fundusze prywatne
Zadanie nr II.3.4.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Utworzenie sprawnego systemu gospodarki odpadami w powiecie Powiat wadowicki jest miejscem, gdzie produkuje siê du¿e ilo¶ci odpadów komunalnych i przemys³owych. Sprawny system gospodarki odpadami powinien obejmowaæ ca³y cykl dzia³añ zwi±zanych z odpadami komunalnymi - zbiórka, segregacja i utylizacja ¶mieci. W chwili obecnej tylko jedno wysypisko odpadów komunalnych spe³nia normy europejskie - w Choczni (gm. Wadowice).Zadanie to tak¿e powinno obejmowaæ wsparcie w uruchomieniu na tym wysypisku Zak³adu Zagospodarowania Odpadów, ods³uguj±cego gminy powiatu - odsetek gospodarstw w powiecie korzystaj±cych z systemu gospodarki odpadami

- wzrost ilo¶ci segregowanych odpadów

- wzrost ilo¶ci przetwarzanych odpadów

- zmniejszenie ilo¶ci dzikich wysypisk ¶mieci
- zaanga¿owanie gmin

- zainteresowanie gospodarstw domowych i przedsiêbiorców

Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego samorz±dy gminne, so³ectwa, firmy komunalne dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, bud¿ety firm komunalnych
Zadanie nr II.3.5. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Rozwój sieci infrastruktury teleinformatycznej w powiecie Przysz³o¶æ wielu dzia³añ z zakresu rozwoju gospodarczego oparta bêdzie na nowych technologiach informatycznych. W ramach powy¿szego zadania mo¿na realizowaæ projekty dotycz±ce m.in.:

- upowszechniania stosowania technik spo³eczeñstwa informacyjnego w pracy instytucji publicznych i administracji samorz±dowej,

- tworzenie publicznych punktów dostêpu do Internetu,

- po³±czenie lokalnych platform teleinformacyjnych z sieciami o zasiêgu regionalnym i krajowym.
- liczba punktów publicznego dostêpu do Internetu

- liczba funkcjonuj±cych platform teleinformacyjnych

- liczba osób korzystaj±cych z punktów publicznego dostêpu do Internetu
- niskie koszty korzystania z internetu

- zainteresowanie instytucji publicznych wdra¿aniem nowoczesnych technologii

- zainteresowanie odbiorców
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego
Samorz±dy lokalne, przedsiêbiorcy, uczelnie wy¿sze, szko³y, organizacje pozarz±dowe, internetowe portale regionalne, media regionalne Od 2004 fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, fundusze prywatne

II.4. Cel operacyjny : Zakoñczenie budowy zapory wodnej w ¦winnej Porêbie

Uzasadnienie

Pocz±tki lokalizacji zbiornika na Skawie w rejonie ¦winnej Porêby siêgaj± lat 1919-1920. Prace badawcze i studialne trwa³y od lat 60-tych XX wieku. Pierwsza wzmianka na temat budowy zapory w kronice gminy Mucharz pojawi³a siê w roku 1962. Pierwsze wyw³aszczenie mia³o miejsce w pa¼dzierniku 1980 r., natomiast cztery lata pó¼niej rozpoczêto przygotowania do realizacji inwestycji. W roku 1986 inwestycja zosta³a wprowadzona do bud¿etu pañstwa jako inwestycja centralna. Zapora zlokalizowana zosta³a w miejscu zwanym Gór± Porêbsk± w odleg³o¶ci oko³o 6 km od Wadowic. Korona zapory po³±czy stok Góry Jaroszowickiej ze stromym w tym miejscu zboczem wsi ¦winna Porêba. Powsta³y po spiêtrzeniu wody zbiornik obejmie fragmenty trzech gmin - Mucharz, Stryszów (powiat wadowicki) i Zembrzyce (powiat suski).

Zbiornik ma spe³niaæ nastêpuj±ce funkcje :

  • zabezpieczenie przeciwpowodziowe terenów po³o¿onych nad Skaw± i górn± Wis³±
  • zmniejszanie fali powodziowej na Wi¶le pod Krakowem o 40-50 cm,
  • wyrównywanie stanu wody na Skawie poni¿ej zapory i na Wi¶le.

Wewn±trz zapory zainstalowana bêdzie elektrownia wodna o mocy 3,8 MW i ¶redniej produkcji energii elektrycznej rzêdu 14,5 GWh na rok. Zbiornik obejmuj±cy wspomniane trzy gminy spowoduje zalanie 1035 ha ziemi. Zapora ma liczyæ 620 m d³ugo¶ci i 50 m wysoko¶ci. Obecnie wykonanych jest ok. 25-30% prac, wybudowano fragment korpusu, uzbrojono tereny pod osiedla mieszkaniowe w ¦winnej Porêbie i Borowinie Skawieckiej dla osób przesiedlonych. Wybudowano szko³y w Jaszczurowej i Mucharzu.

W zwi±zku z t± budow± zmieni³ siê nieco system komunikacyjny gminy. W styczniu 1988 r. zlikwidowana zosta³a linia kolejowa z Wadowic do Skawiec, a w 1998 roku oddano do u¿ytku nowy fragment drogi krajowej nr 98 z kilkoma wiaduktami na odcinku ¦winna Porêba - Skawce. Dokoñczenie inwestycji poch³onie jeszcze ok. 1,2 mld z³. Z t± ogromn± inwestycj± wi±¿± siê tak¿e inne dzia³ania inwestycyjne, zwi±zane g³ównie z rozbudow± infrastruktury technicznej i spo³ecznej w gminach objêtych budow± zapory. Kompleksowa i planowa rozbudowa tej infrastruktury spowoduje wygenerowanie nowych terenów inwestycyjnych, zw³aszcza pod k±tem dzia³alno¶ci turystycznej.

Dodatkowo, obok procesu budowy zapory w ¦winnej Porêbie, konieczne s± dzia³ania samorz±dów lokalnych powiatu wadowickiego, zwi±zane z ochron± przeciwpowodziow±. Powodzie do¶wiadczaj±ce po³udniow± Polskê w ostatnich latach wskazuj± na powa¿ne zaniedbania w tym wzglêdzie. Zrealizowanie zadañ z zakresu ochrony przeciwpowodziowej zmniejszy ryzyko inwestowania i zamieszkiwania w powiecie oraz bêdzie ogromnym atutem w przyci±ganiu nowych inwestycji. Dzia³ania prowadzone w tym zakresie powinny mieæ w g³ównej mierze charakter inwestycyjny, ale nie mo¿na zapominaæ tak¿e o dzia³aniach informacyjnych skierowanych do mieszkañców i traktuj±cych o zasadach zachowania siê podczas i po powodzi.


Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.4.1. Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na szczeblu regionalnym i rz±dowym w celu zakoñczenia budowy zapory w ¦winnej Porêbie
  • II.4.2. Prowadzenie skoordynowanych dzia³añ z zakresu rozwoju infrastruktury spo³ecznej i technicznej w otoczeniu zapory wodnej w ¦winnej Porêbie
  • II.4.3. Rozwój monitoringu stanu wody na rzekach przep³ywaj±cych przez teren powiatu wadowickiego

ZADANIA:

Zadanie nr II.4.1. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Podejmowanie dzia³añ lobbingowych na szczeblu regionalnym i rz±dowym w celu zakoñczenia budowy zapory w ¦winnej Porêbie Trwaj±ca od niemal 20 lat inwestycja ogranicza mo¿liwo¶ci inwestycyjne w po³udniowej czê¶ci powiatu wadowickiego. Ukoñczenie budowy zapory w ¦winnej Porêbie zmniejszy zagro¿enie powodziowe w regionie, stworzy nowe mo¿liwo¶ci zagospodarowania terenów wokó³ zbiornika wodnego, g³ównie w celach turystycznych, zwiêkszy atrakcyjno¶æ inwestycyjn± powiatu, a w konsekwencji stworzy nowe miejsca pracy. Konieczny jest zatem lobbing w³adz powiatu, s³u¿±cy szybkiemu zakoñczeniu inwestycji - liczba zorganizowanych spotkañ

- liczba artyku³ów prasowych

- liczba pozyskanych partnerów w dzia³aniach lobbingowych
- aktywna wspó³praca samorz±dów i wykonawców inwestycji

- zapewnione finansowanie projektu

- brak przeszkód technicznych
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Starosta Powiatu (lobbing) Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Ma³opolski Zarz±d Melioracji i Urz±dzeñ Wodnych, Regionalny Zarz±d Gospodarki Wodnej, Narodowy Fundusz Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej, samorz±dy gminne, so³ectwa od 2004 fundusze zewnêtrzne, bud¿et pañstwa, NFO¦iGW

Zadanie nr II.4.2.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Prowadzenie skoordynowanych dzia³añ z zakresu rozwoju infrastruktury spo³ecznej i technicznej w otoczeniu zapory wodnej w ¦winnej Porêbie Rozwój infrastruktury spo³ecznej i technicznej w po³udniowej czê¶ci powiatu wadowickiego musi uwzglêdniaæ powstawanie znacznej wielko¶ci zbiornika wodnego. Skoordynowanie tych dzia³añ zmniejszy koszty rozwoju tej¿e infrastruktury i zwiêkszy efektywno¶æ jej wykorzystania. W ramach powy¿szych dzia³añ du¿y nacisk powinien byæ po³o¿ony na ochronê przeciwpowodziow±. Dzia³ania te powinny obejmowaæ budowê nowej i modernizacjê istniej±cej infrastruktury przeciwpowodziowej, m.in. wa³y, umocnienia brzegów, progi wodne, poldery - liczba km wybudowanej sieci infrastruktury technicznej

- liczba wybudowanych obiektów publicznych

- liczba partnerów uczestnicz±cych w dzia³aniach
- aktywna wspó³praca samorz±dów i wykonawców inwestycji

- zapewnione finansowanie projektu

- brak przeszkód technicznych
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Starostwo Powiatowe samorz±dy gminne, Urz±d Marsza³kowski Województwa Ma³opolskiego, Urz±d Marsza³kowski Województwa ¦l±skiego, Ma³opolski Zarz±d Melioracji i Urz±dzeñ Wodnych, Narodowy Fundusz Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej od 2004 fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, bud¿et pañstwa, NFO¦iGW
Zadanie nr II.4.3. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Rozwój monitoringu stanu wody na rzekach przep³ywaj±cych przez teren powiatu wadowickiego Rozwój monitoringu stanu wody umo¿liwi szybkie reagowanie w okresach podwy¿szonego ryzyka i zmniejszenie negatywnych skutków "wysokiej wody". W przypadku zagro¿eñ powodziowych wa¿na jest wspó³praca z powiatami s±siednimi - liczba zamontowanych punktów kontroli

- liczba partnerów uczestnicz±cych w dzia³aniach

- zmniejszenie liczby zalañ, podtopieñ
- aktywna wspó³praca partnerów

- wykorzystanie nowych technologii

- brak katastrofalnych powodzi
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, samorz±dy gminne, so³ectwa, dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿ety gmin

II.5. Cel operacyjny : Wzrost ¶wiadomo¶ci ekologicznej mieszkañców powiatu wadowickiego

Uzasadnienie

Dzia³ania z zakresu wzrostu ¶wiadomo¶ci ekologicznej mieszkañców powiatu powinny byæ istotnym uzupe³nieniem dzia³añ "twardych" - infrastrukturalnych. Postrzeganie przyrody przez mieszkañców, dzia³anie w zgodzie z zasadami ¶rodowiska naturalnego w danym powiecie czêsto jest elementem, który mo¿e byæ brany pod uwagê przez potencjalnego inwestora. A niestety na polu poszanowania ¶rodowiska - w skali ca³ego kraju - pozostaje wiele do zrobienia. Wieloletnie zaniedbania, brak jasno okre¶lonych sankcji karnych spowodowa³y znaczne zagro¿enia dla ¶rodowiska naturalnego. W wielu miejscach (lasy, rowy), tak¿e powiatu wadowickiego, widoczne s± dzikie wysypiska ¶mieci. O skali problemu, byæ mo¿e niewidocznego na pierwszy rzut oka, mog± ¶wiadczyæ okaza³e ilo¶ci ¶mieci zbierane podczas corocznej akcji "Sprz±tanie ¦wiata", w której bierze udzia³ m³odzie¿ szkolna. Nierzadko ¶mieci traktowane s± jako materia³ opa³owy, wydzielaj±c do atmosfery dziesi±tki truj±cych substancji. Znacz±cym problemem w skali ca³ego powiatu s± tak¿e odpady azbestowe (eternit), pochodz±ce z dachów budynków mieszkalnych i gospodarczych. Ale z drugiej strony pojawiaj± siê tak¿e oznaki optymizmu - organizowanych jest coraz wiêcej akcji maj±cych na celu krzewienie zasad ekologii i co wa¿ne, aktywnie w nich uczestnicz± dzieci i m³odzie¿. Dlatego wa¿ne jest wspieranie pomys³odawców takich inicjatyw i tym samym szerzenie ¶wiadomo¶ci ekologicznej w¶ród wszystkich mieszkañców.


Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.5.1. Propagowanie zagadnieñ ekologicznych w¶ród spo³eczno¶ci lokalnej oraz wspieranie inicjatyw proekologicznych
  • II.5.2. Wzbogacenie edukacji ekologicznej w szko³ach gminnych i powiatowych
  • II.5.3. Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych likwidacji dzikich wysypisk ¶mieci w powiecie
  • II.5.4. Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych utylizacji odpadów azbestowych

ZADANIA :

Zadanie nr II.5.1.
Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Propagowanie zagadnieñ ekologicznych w¶ród spo³eczno¶ci lokalnej oraz wspieranie inicjatyw proekologicznych Niska ¶wiadomo¶æ spo³eczna zwi±zana z poszanowaniem ¶rodowiska naturalnego wymaga wielu dzia³añ informacyjno-promocyjnych skierowanych do wszystkich grup mieszkañców - od dzieci poczynaj±c na doros³ych koñcz±c. Dzia³ania te powinny mieæ charakter happeningów, konkursów, zabaw i akcji informacyjnych - liczba zorganizowanych akcji informacyjnych, konkursów etc.

- liczba osób uczestnicz±cych w akcjach i konkursach

- liczba rozdanych ulotek

- liczba partnerów
- zaanga¿owanie wszystkich partnerów

- zainteresowanie mieszkañców

- atrakcyjna forma akcji i konkursów
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego Wydzia³ Promocji, Kultury i Zdrowia Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, o¶rodki kultury, so³ectwa, szko³y, organizacje pozarz±dowe, media lokalne i regionalne dzia³ania ci±g³e fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy

Zadanie nr II.5.2. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Wzbogacenie edukacji ekologicznej w szko³ach gminnych i powiatowych Dzia³ania zwi±zane ze wzrostem ¶wiadomo¶ci ekologicznej powinny byæ prowadzone od najm³odszych lat i nie mog± przybieraæ jedynie charakteru lekcji przyrody, ale tak¿e formê zajêæ pozalekcyjnych, konkursów, zabaw w plenerze. Wa¿ne jest tak¿e tworzenie i wykorzystanie plenerowych ¶cie¿ek dydaktycznych bazuj±cych na lokalnych walorach przyrodniczych - liczba godzin zajêæ z edukacji ekologicznej dla uczniów

- liczba uczniów korzystaj±cych z zajêæ

- liczba partnerów
- zaanga¿owanie szkó³ i partnerów

- zainteresowanie uczniów

- atrakcyjna forma zajêæ
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego Wydzia³ Promocji, Kultury i Zdrowia Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, o¶rodki kultury, so³ectwa, szko³y, organizacje pozarz±dowe, Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego dzia³ania ci±g³e fundusze zewnêtrzne, bud¿et powiatu, bud¿ety gmin, sponsorzy
Zadanie nr II.5.3. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych likwidacji dzikich wysypisk ¶mieci w powiecie Dzikie wysypiska ¶mieci zalegaj±ce lasy i przydro¿ne rowy nie s± zjawiskiem obcym ¶rodowisku powiatu wadowickiego. Wa¿ne jest nie tylko likwidowanie tych nieformalnych ¶mietnisk, ale tak¿e niedopuszczanie do powtórnego ich pojawienia siê

- liczba zorganizowanych akcji

- liczba osób uczestnicz±cych w akcjach i konkursach

- zmniejszenie liczby dzikich wysypisk

- zaanga¿owanie wszystkich partnerów

- zainteresowanie mieszkañców

- atrakcyjna forma akcji
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego Wydzia³ Promocji, Kultury i Zdrowia Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, szko³y, organizacje pozarz±dowe dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu
Zadanie nr II.5.4. Uzasadnienie zadania Wska¼niki produktu Za³o¿enia
Podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych utylizacji odpadów azbestowych Eternit zalegaj±cy dachy budynków mieszkalnych i gospodarczych jest du¿ym problemem powiatu wadowickiego. Dlatego nale¿y podejmowaæ dzia³ania wspieraj±ce gospodarstwa domowe wymieniaj±ce materia³ azbestowy. Wsparcie to najczê¶ciej przybiera charakter pomocy profesjonalnej firmy (dofinansowanej przez powiat) w zebraniu pokrycia azbestowego i przewiezienia na przeznaczone do tego wysypisko - liczba gospodarstw domowych korzystaj±cych ze wsparcia

- zmniejszenie ilo¶ci materia³u azbestowego w powiecie

- zlikwidowanie dzikich wysypisk azbestowych
- zaanga¿owanie wszystkich partnerów

- zainteresowanie mieszkañców

- efektywna forma wsparcia (dofinansowanie)
Instytucja koordynuj±ca Partnerzy Okres realizacji ¬ród³a finansowania
Wydzia³ Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Rolnictwa Starostwa Powiatowego Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego, samorz±dy gminne, so³ectwa, w³a¶ciciele gospodarstw, O¶rodek Doradztwa Rolniczego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb fundusze zewnêtrzne, bud¿ety gmin, bud¿et powiatu, fundusze prywatne
Projekt i program Interhead.pl
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodê na ich zapis lub wykorzystanie. Wiêcej informacji mo¿na znale¼æ w Polityce Cookies.
|