a a a
  1. Aktualno¶ci
  2. Jak za³atwiæ sprawê - druki do pobrania
  3. Biuro Rzeczy Znalezionych
  4. Wydzia³y, Zespo³y, Biura
    1. Archiwista Zak³adowy
    2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów
    3. Zespó³ Radców Prawnych
    4. Audytor Wewnêtrzny
    5. Biuro Rady Powiatu
    6. Biuro Projektów Edukacyjnych
    7. Inspektor Ochrony Danych
    8. Geodeta Powiatowy
    9. Geolog Powiatowy
    10. Pe³nomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
    11. Wydzia³ Budownictwa i Zagospodarowania Przestrzennego
    12. Wydzia³ Bud¿etu i Finansów
    13. Wydzia³ Dróg Powiatowych
    14. Wydzia³ Edukacji i Spraw Spo³ecznych
    15. Wydzia³ Inwestycji i Zamówieñ Publicznych
    16. Wydzia³ Komunikacji i Transportu
    17. Wydzia³ Organizacji i Nadzoru
    18. Wydzia³ Promocji i Rozwoju Powiatu
    19. Wydzia³ ¦rodowiska
    20. Wydzia³ Zarz±dzania Kryzysowego i Spraw Obronnych
    21. Zespó³ Kontroli Wewnêtrznej
    22. Biuro Ochrony Zdrowia
      1. Biuro Ochrony Zdrowia
    23. Wydzia³ Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomo¶ciami
  5. Jednostki Organizacyjne
  6. Powiatowe s³u¿by, inspekcje, stra¿e
  7. Organizacje pozarz±dowe
    1. Org. dzia³. dla niepe³nosprawnych
    2. Program wspó³pracy Powiatu Wadowickiego z organizacjami pozarz±dowymi oraz innymi podmiotami prowadz±cymi dzia³alno¶æ po¿ytku publicznego na 2020 rok
    3. Fundacje
    4. Jedn.org.pow.dzia³.dla niepe³nospr.
    5. Stowarzyszenia
    6. Organizacje po¿ytku publicznego
    7. Stowarzyszenia kultury fizycznej
    8. Dokumenty i formularze
    9. Og³oszenia, komunikaty
  8. Gospodarka powiatu
    1. Program Rozwoju Przedsiêbior.
    2. Strategia Rozwoju Powiatu Wadowickiego
    3. Raport o stanie gospodarki
  9. Turystyka
    1. Ko¶cio³y drewniane
    2. Wa¿niejsze zabytki
    3. Gospodarstwa Agroturystyczne
    4. Gospodarstwa Ekoturystyczne
  10. Kultura
  11. Sport
    1. Klasyfikacja szkó³ Powiatu Wadowickiego
    2. Kalendarz zawodów sportowych
    3. Uczniowskie Kluby Sportowe
  12. Nabór w urzêdzie
  13. Zamówienia publiczne, przetargi
    1. Informacje z otwarcia ofert
    2. Plany zamówieñ publicznych
      1. Plan postêpowañ o udzielenie zamówieñ publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2020 roku
      2. Plan postêpowañ o udzielenie zamówieñ publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2019 r.
      3. Plan postêpowañ o udzielenie zamówieñ publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2018 r.
    3. Zmiany do SIWZ - Przetargi
    4. Og³oszenia - Przetargi
    5. Wyniki - Przetargi
    6. Umowy - Przetargi
  14. Konto bankowe Starostwa
  15. Prawo
  16. Geoportal Powiatu Wadowickiego
  17. Rejestr umów Starostwa Powiatowego w Wadowicach
  18. Petycje
  19. Nieodp³atna pomoc prawna, nieodp³atne poradnictwo obywatelskie i nieodp³atna mediacja
  20. Zarz±dzanie kryzysowe
    1. Dane kontaktowe PCZK
    2. Zasady postêpowania podczas zagro¿eñ
      1. Burza
      2. Grad
      3. Katastrofy budowlane
      4. Mrozy
      5. Niewybuchy
      6. Powód¼
      7. ¦nieg na dachach
      8. Przesy³ka niewiadomego pochodzenia
      9. ¦nie¿yce
      10. Upa³
      11. Uwolnienie niebezpiecznych substancji
      12. W razie po¿aru
      13. Wiatr
      14. Wichury
      15. Zagro¿enie epidemiologiczne
      16. Zagro¿enie radiacyjne
      17. Uk±szenie przez ¿mijê
      18. Terroryzm
      19. Informacja o pod³o¿eniu ³adunku wybuchowego
    3. Sygna³y alarmowe
    4. Mapy osuwiskowe
    5. Mapy powodziowe
  21. Monitoring
  22. Mapa serwisu
  23. Inne og³oszenia
Gminy Powiatu Wadowickiego
Serwisy WWW Gmin
Andrych�w
Kalwaria Zebrzydowska
Lanckorona
Strysz�w
Brze�nica
Tomice
Spytkowice
Wiprz
Mucharz
Wadowice

Domena strategiczna - Zasoby ludzkie



Uzasadnienie wyboru domeny

Opis obecnej sytuacji powiatu wadowickiego w zakresie zasobów ludzkich nale¿y oprzeæ na kilku obszarach :

  • zjawisku bezrobocia,
  • systemie edukacji ponadgimnazjalnej oraz
  • przedsiêbiorczo¶ci.

Stopa bezrobocia rejestrowanego w powiecie wadowickim na koniec 2002 roku wynios³a 15,0% i by³a wy¿sza w porównaniu z warto¶ci± bezrobocia w województwie ma³opolskim (13,9%), aczkolwiek ni¿sza ni¿ w Polsce (18,1%). W strukturze bezrobocia dominuj± osoby m³ode, w wieku 18-34 lat. Stanowi± one a¿ 61% wszystkich osób bezrobotnych. Natomiast struktura wykszta³cenia osób bezrobotnych jasno wskazuje, i¿ najwiêksze problemy ze znalezieniem pracy maj± bezrobotni z wykszta³ceniem zasadniczym zawodowym - 70% wszystkich bezrobotnych w powiecie wadowickim to osoby z wykszta³ceniem zasadniczym zawodowym lub ni¿szym. Niepokoj±cym zjawiskiem jest sta³y wzrost odsetka bezrobotnych w¶ród mieszkañców z wykszta³ceniem wy¿szym. Na przestrzeni ostatnich trzech lat ich liczba wzros³a ponad trzykrotnie.

Osoby bezrobotne w powiecie wadowickim charakteryzuj± siê bardzo niskim sta¿em pracy -22% wszystkich bezrobotnych stanowi± osoby bez sta¿u pracy, natomiast 14% - to osoby, których sta¿ pracy nie przekracza 1 roku. Ponad 33% osób bezrobotnych w powiecie to osoby, które pozostaj± bez pracy powy¿ej 24 miesiêcy. Reasumuj±c wyniki analizy struktury bezrobocia w powiecie wadowickim na tle województwa ma³opolskiego, nale¿y stwierdziæ, ¿e relatywnie mniejsze szanse na znalezienie pracy na terenie powiatu maj± ludzie m³odzi (do 24 roku ¿ycia), z wykszta³ceniem zasadniczym zawodowym, posiadaj±cy sta¿ pracy krótszy ni¿ 1 rok lub bêd±cy bez pracy ponad 24 miesi±ce.

W powiecie wadowickim istnieje do¶æ dobrze rozwiniêty system szkolnictwa ponadgminazjalnego. Na terenie powiatu wystêpuj± trzy typu szkó³: szko³y zasadnicze zawodowe, szko³y ¶rednie zawodowe i licea ogólnokszta³c±ce, licz±c ogó³em 42 placówki. Warty podkre¶lenie jest fakt, ¿e liczba uczniów szkó³ zasadniczych zawodowych ma tendencjê malej±c± z roku na rok, co przy znacznym odsetku osób bezrobotnych w tej kategorii wykszta³cenia jest zjawiskiem pozytywnym. Natomiast nie ma w powiecie wadowickim placówek szkolnictwa wy¿szego.

Powiat wadowicki charakteryzuje siê stosunkowo dobrze rozwiniêt± przedsiêbiorczo¶ci. Wed³ug danych za 2001 rok na terenie powiatu by³o zarejestrowanych w systemie REGON 88 podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkañców, co plasuje powiat, wed³ug tego wska¼nika, na pierwszym miejscu w Ma³opolsce. Ponad jedna trzecia wszystkich podmiotów gospodarczych dzia³a w bran¿y przetwórstwa przemys³owego (z najbardziej znanym przemys³em meblarskim) oraz budownictwie. Jest to pozytywne zjawisko w strukturze spo³eczno-ekonomicznej powiatu, gdy¿ ma³e ¶rednie przedsiêbiorstwa stanowi± potencjalne, dynamiczne ¼ród³o generowania nowych miejsc pracy. Kolejn± bran¿±, gdzie w przysz³o¶ci mog± pojawiæ siê potencjalne miejsca pracy dla mieszkañców powiatu wadowickiego jest sektor przemys³u turystycznego.

Rozwój zasobów ludzkich jest - obok rozwoju infrastruktury technicznej - drugim wa¿nym elementem aktywizacji gospodarczej ka¿dej jednostki samorz±dowej. To w³a¶nie inwestycje w wiedzê i umiejêtno¶ci, w obecnym szybko rozwijaj±cym siê ¶wiecie, nierzadko s± elementem "przewagi konkurencyjnej" pewnych regionów czy krajów nad innymi. To dziêki dzia³aniom szkoleniowym, doradczym, informacyjnym aktywizuje siê osoby bezrobotne, i rozwija potencja³ wiedzy, umiejêtno¶ci i kwalifikacji. W tym obszarze skupiaj± siê tak¿e dzia³ania z zakresu us³ug edukacyjnych dla uczniów szkó³ ró¿nych szczebli, tu zawarte s± aspekty kszta³cenia ustawicznego osób doros³ych oraz kszta³cenia kadr lokalnych przedsiêbiorstw, czyli te przedsiêwziêcia, które w obecnej nomenklaturze okre¶la siê mianem "spo³eczeñstwa opartego na wiedzy". Dzia³ania te w du¿ej mierze bêd± mog³y byæ finansowane z Europejskiego Funduszu Spo³ecznego (EFS) w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata 2004-2006 oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.

Powi±zanie domeny rozwoju z dokumentami wy¿szego szczebla

Wszelkie dzia³ania zawarte w domenie strategicznej "Zasoby ludzkie" znajduj± swoje uzasadnienie w dokumentach operacyjnych wy¿szego rzêdu, takich jak :

  • Sektorowy Program Operacyjny - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata 2004-2006 oraz
  • Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.

Na podstawie tych (miêdzy innymi) dokumentów operacyjnych bêd± dysponowane ¶rodki strukturalne z Europejskiego Funduszu Spo³ecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Zasoby ludzkie" wpisuj± siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata 2004-2006 :

Sektorowy Program Operacyjny - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata 2004-2006 : (zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" dokument roboczy, kwiecieñ 2003, MGPiPS) :

  • Priorytet 1. Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i spo³ecznej

    • Dzia³anie 1.1. Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy
    • Dzia³anie 1.2. Perspektywy dla m³odzie¿y
    • Dzia³anie 1.3. Przeciwdzia³anie i zwalczanie d³ugotrwa³ego bezrobocia
    • Dzia³anie 1.4. Integracja zawodowa i spo³eczna osób niepe³nosprawnych
    • Dzia³anie 1.5. Wspieranie integracji zawodowej i spo³ecznej grup szczególnego ryzyka
    • Dzia³anie 1.6. Integracja i reintegracja zawodowa kobiet

  • Priorytet 2. Rozwój spo³eczeñstwa opartego na wiedzy

    • Dzia³anie 2.1. Dostosowanie oferty edukacyjnej szkó³, uczelni i placówek kszta³cenia zawodowego do potrzeb rynku pracy
    • Dzia³anie 2.2. Wzmocnienie systemu edukacji ustawicznej osób doros³ych
    • Dzia³anie 2.3. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki

Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Zasoby ludzkie" wpisuj± siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 :

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" wersja 2, maj 2003, MGPiPS) :

  • Priorytet 2. Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich

    • Dzia³anie 2.1. Rozwój umiejêtno¶ci powi±zany z potrzebami rynku pracy i mo¿liwo¶ci kszta³cenia ustawicznego w regionie
    • Dzia³anie 2.2. Reorientacja zawodowa osób odchodz±cych z rolnictwa
    • Dzia³anie 2.5. Promocja przedsiêbiorczo¶ci

Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Zasoby ludzkie" wpisuj± siê tak¿e w nastêpuj±ce Cele nadrzêdne oraz Cele strategiczne Strategii Rozwoju Województwa Ma³opolskiego :

Strategia Rozwoju Województwa Ma³opolskiego :

  • Cel nadrzêdny A. Lepiej wykszta³ceni, aktywni i przedsiêbiorczy mieszkañcy

    • Cel strategiczny A.1. Elastyczny, ³atwo dostosowuj±cy siê do zmian spo³eczno-gospodarczych system edukacji
    • Cel strategiczny A.2. ¦rodowisko promuj±ce przedsiêbiorczo¶æ i aktywno¶æ obywateli
    • Cel strategiczny A.3. Spójne, solidarne i bezpieczne spo³eczno¶ci

Domena "Zasoby ludzkie" oparta jest na dwóch celach strategicznych :

I. ROZWÓJ ZAWODOWY MIESZKAÑCÓW POWIATU DOSTOSOWUJ¡CY ZASOBY LUDZKIE DO POTRZEB LOKALNEGO I REGIONALNEGO RYNKU PRACY

II. WZMOCNIENIE INFRASTRUKTURY (BAZY) S£U¯¡CEJ ROZWOJOWI ZASOBÓW LUDZKICH W POWIECIE.

I. CEL STRATEGICZNY : ROZWÓJ ZAWODOWY MIESZKAÑCÓW POWIATU DOSTOSOWUJ¡CY ZASOBY LUDZKIE DO POTRZEB LOKALNEGO I REGIONALNEGO RYNKU PRACY

Uzasadnienie

Najwiêkszym wyzwaniem na najbli¿sze lata, jakie stoi przed ró¿nymi instytucjami dzia³aj±cymi na rzecz rynku pracy jest stworzenie warunków do osi±gniêcia wy¿szej stopy zatrudnienia. Jest to mo¿liwe poprzez opracowanie i wdro¿enie odpowiednich instrumentów s³u¿±cych wiêkszej mobilno¶ci zawodowej i lepszemu przystosowywaniu siê do potrzeb rynku pracy mieszkañców powiatu.

Dzia³ania zaproponowane w powiecie wadowickim w ramach tego celu skierowane s± do wszystkich mieszkañców powiatu reprezentuj±cych poszczególne grupy spo³eczne i zawodowe. Du¿y nacisk po³o¿ony zosta³ na dzia³ania aktywizuj±ce osoby bezrobotne i osoby zagro¿one utrat± pracy, a tak¿e dzia³ania skierowane do osób m³odych, które po ukoñczeniu szko³y maj± zdecydowanie gorsz± pozycjê na rynku pracy, ze wzglêdu na brak odpowiedniego do¶wiadczenia zawodowego wymaganego obecnie przez wiêkszo¶æ pracodawców. Równolegle powinny byæ prowadzone dzia³ania s³u¿±ce doskonaleniu kadr pracowniczych (szczególnie zarz±dzaj±cych) lokalnych przedsiêbiorstw, s³u¿±cych wdra¿aniu nowych technologii, zmiany organizacji pracy czy uelastyczniania form pracy. Dlatego te¿ w programie znalaz³y siê zadania adresowane w³a¶nie do ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw, bêd±ce odpowiedzi± na potrzeby dotycz±ce wzmocnienia ich pozycji konkurencyjnej na wspólnym rynku europejskim w obszarze zasobów ludzkich. Stanowi± one uzupe³nienie domeny strategicznej "Ma³a i ¶rednia przedsiêbiorczo¶æ" (w niniejszym Programie), gdzie ujête zosta³y zadania dotycz±ce m.in. wsparcia merytorycznego, organizacyjnego i finansowego w funkcjonowaniu przedsiêbiorstw. Maj±c na uwadze zbli¿aj±ce siê nasze wej¶cie w struktury Unii Europejskiej istotne staje siê tak¿e podjêcie w najbli¿szej przysz³o¶ci zadañ zwi±zanych z przygotowaniem osób zaanga¿owanych w tworzenie i wdra¿anie projektów finansowanych ze ¶rodków funduszy strukturalnych tak, aby zwiêkszyæ skuteczno¶æ w absorpcji ¶rodków UE.

W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele operacyjne :

  • I.1. Rozwój systemu kszta³cenia zawodowego i przekwalifikowywania osób bezrobotnych i zagro¿onych utrat± pracy
  • I.2. Aktywizacja zawodowa m³odych ludzi
  • I.3. Doskonalenie kadr administracji samorz±dowej, ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw oraz organizacji pozarz±dowych w powiecie wadowickim w kontek¶cie funkcjonowania Polski w strukturach Unii Europejskiej
  • I.4. Rozwój miêdzynarodowej wspó³pracy instytucji i organizacji powiatu wadowickiego z partnerami europejskimi

I.1. Cel operacyjny : Rozwój systemu kszta³cenia zawodowego i przekwalifikowywania osób bezrobotnych i zagro¿onych utrat± pracy

Uzasadnienie

System szkoleñ i kursów od wielu lat jest jednym z g³ównych narzêdzi aktywizacji osób bezrobotnych w naszym kraju. Udzia³ w szkoleniach jest nie tylko ¼ród³em nowej wiedzy i umiejêtno¶ci, ale nierzadko jest form± oderwania siê od problemów nurtuj±cych na co dzieñ osoby bezrobotne oraz stanowi forum wymiany do¶wiadczeñ przez osoby poszukuj±ce pracy.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • I.1.1. Systematyczne badanie potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych zagro¿onych utrat± zatrudnienia
  • I.1.2. Kontynuacja dzia³añ zwi±zanych z wdra¿aniem umów trójstronnych w zakresie szkoleñ: Powiatowy Urz±d Pracy -bezrobotny - pracodawca
  • I.1.3. Promocja przedsiêbiorczo¶ci ze szczególnym uwzglêdnieniem samozatrudnienia

ZADANIA :

Zadanie nr I.1.1Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Systematyczne badanie potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych zagro¿onych utrat± zatrudnieniaTematyka organizowanych szkoleñ i kursów dla bezrobotnych musi byæ odpowiedzi± na bie¿±ce potrzeby osób bezrobotnych i poszukuj±cych pracy, st±d te¿ wa¿ne staje siê sta³e identyfikowanie tych potrzeb i podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych ich zaspokajaniu- liczba przeprowadzonych badañ

- lista potrzeb szkoleniowych
- zachowana reprezentatywno¶æ badania

- zainteresowanie pracodawców

- zainteresowanie bezrobotnych
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracyPracodawcy, jednostki szkoleniowe, Wojewódzki Urz±d Pracydzia³ania ci±g³eFundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny
Zadanie nr I.1.2Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Kontynuacja dzia³añ zwi±zanych z wdra¿aniem umów trójstronnych w zakresie szkoleñ: Powiatowy Urz±d Pracy - bezrobotny - pracodawcaUmowy trójstronne s± bardzo efektywn± form± wspó³pracy na linii Powiatowy Urz±d Pracy - bezrobotny - pracodawca, gdy¿ umo¿liwiaj± zaspokojenie potrzeb osób poszukuj±cych pracy oraz firm poszukuj±cych odpowiednio przeszkolonego pracownika- liczba podpisanych umów trójstronnych

- liczba przeprowadzonych szkoleñ

- liczba osób zatrudnionych po szkoleniach
- aktywny udzia³ pracodawców

- zainteresowanie osób bezrobotnych
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracyPracodawca, jednostki szkoleniowe, inni partnerzy dzia³aj±cy na rzecz rynku pracydzia³ania ci±g³eFundusz Pracy, Pracodawcy, Europejski Fundusz Spo³eczny
Zadanie nr I.1.3Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Promocja przedsiêbiorczo¶ci ze szczególnym uwzglêdnieniem samozatrudnieniaUruchomienie dzia³alno¶ci gospodarczej jest jedn± mo¿liwo¶ci na znalezienie pracy. W procesie tym niezwykle istotne staje siê w³a¶ciwie przygotowanie kandydatów na przedsiêbiorców do podjêcia decyzji o samozatrudnieniu i wsparcie w pierwszym okresie funkcjonowania firmy. Dlatego te¿ dobrze opracowany system szkoleñ i doradztwa dla osób zak³adaj±cych w³asn± firmê stanowi warunek konieczny w rozwoju ma³ych i ¶rednich firm na szczeblu lokalnym.- liczba przeprowadzonych szkoleñ,

- liczba udzielonych porad

- liczba osób (w tym bezrobotnych), które za³o¿y³y w³asn± firmê
- zainteresowanie osób bezrobotnych

- atrakcyjna forma szkoleñ

- stabilna polityka rz±du wobec sektora MSP
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Starostwo PowiatowePowiatowy Urz±d Pracy, Jednostki szkoleniowe, samorz±dy gminneOd 2004Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny

I.2. Cel operacyjny : Aktywizacja zawodowa m³odych ludzi

Uzasadnienie

Z przeprowadzonej analizy struktury bezrobocia w powiecie wadowickim wynika, ¿e w ogólnej liczbie osób pozostaj±cych bez pracy, m³odzi ludzie w wieku 18-24 stanowi± najwiêkszy odsetek (oko³o 34%). Istniej±ca sytuacja na rynku pracy, gdzie popyt na pracê przewy¿sza jej poda¿ stawia m³odych ludzi w gorszej pozycji na rynku pracy w porównaniu z innymi grupami, przede wszystkim ze wzglêdu na brak wymaganego przez pracodawców do¶wiadczenia zawodowego. Dlatego te¿ m³odzi ludzie wymagaj± zastosowania odrêbnych, specyficznych rozwi±zañ, które pozwol± na w³a¶ciwe przygotowanie ich do wej¶cia na rynek pracy i zdobycia odpowiedniego do¶wiadczenia zawodowego.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • I.2.1. Organizowanie sta¿y dla m³odych ludzi w celu zdobycia praktyki zawodowej
  • I.2.2. Kontynuacja z pracodawcami umów absolwenckich w celu zdobycia przez m³odych ludzi do¶wiadczenia zawodowego
  • I.2.3. Organizacja we wspó³pracy z pracodawcami prac krótkoterminowych dla m³odych ludzi
  • I.2.4. Opracowanie systemu dotacji dla pracodawców tworz±cych miejsca pracy dla absolwentów
  • I.2.5. Utworzenie Gminnych Punktów Aktywizacji Zawodowej m³odych ludzi

ZADANIA :

Zadanie nr I.2.1Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Organizowanie sta¿y dla m³odych ludzi w celu zdobycia praktyki zawodowejSta¿e absolwenckie umo¿liwiaj± absolwentom szkó³ wykorzystanie w sposób praktyczny wiedzy zdobytej w szkole, a przede wszystkim daj± m³odym ludziom szansê na uzyskanie niezbêdnego w dalszej pracy zawodowej do¶wiadczenia. Jest to forma aktywizacji z powodzeniem stosowana ju¿ przez Powiatowy Urz±d Pracy- liczba przeprowadzonych sta¿y

- liczba osób uczestnicz±cych w sta¿ach

- liczba osób zatrudnionych po okresie sta¿u na sta³e
- aktywny udzia³ pracodawców

- zainteresowanie osób bezrobotnych
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d Pracypracodawcy i organizacje pracodawców, gminy, Ochotnicze Hufce Pracydzia³ania ci±g³eFundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny

Zadanie nr I.2.2Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Kontynuacja z pracodawcami umów absolwenckich w celu zdobycia przez m³odych ludzi do¶wiadczenia zawodowegoUmowy absolwenckie, podobnie jak sta¿e, umo¿liwiaj± absolwentom szkó³ wykorzystanie w sposób praktyczny wiedzy zdobytej w szkole, a przede wszystkim daj± m³odym ludziom szansê na uzyskanie niezbêdnego w dalszej pracy zawodowej do¶wiadczenia. Jest to forma aktywizacji z powodzeniem stosowana ju¿ przez Powiatowy Urz±d Pracy- liczba podpisanych umów absolwenckich

- liczba osób korzystaj±cych z umów absolwenckich

- liczba osób zatrudnionych po okresie umów absolwenckich na sta³e
- aktywny udzia³ pracodawców

- zainteresowanie osób bezrobotnych
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracyPracodawcy, szko³y ponadgimnazjalne, Ochotnicze Hufce PracyProces ci±g³yFundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny
Zadanie nr I.2.3Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Organizacja we wspó³pracy z pracodawcami prac krótkoterminowych dla m³odych
ludzi
Prace krótkoterminowe (np. na zastêpstwo, wolontariat) s± nierzadko pierwszym zetkniêciem siê m³odych ludzi z rynkiem pracy oraz czêsto wywieraj± znacz±cy wp³yw na rozwój ich kariery zawodowej. Pracodawcom umo¿liwiaj± natomiast bie¿±ce, efektywne prowadzenie firmy np. w okresie wakacji czy d³ugotrwa³ej choroby pracownika.- liczba podpisanych umów z pracodawcami

- liczba osób korzystaj±cych z pracy krótkoterminowej

- liczba osób zatrudnionych po pracy krótkoterminowej na sta³e
- aktywny udzia³ pracodawców

- zainteresowanie osób bezrobotnych

Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d Pracypracodawcy i organizacje pracodawców agencje pracy czasowej, gminy, Ochotnicze Hufce PracyProces ci±g³yFundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny
Zadanie nr I.2.4Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Opracowanie systemu dotacji dla pracodawców tworz±cych miejsca pracy dla absolwentówCelem tego zadania jest stworzenie systemu zachêt finansowych, sk³aniaj±cych pracodawców do zatrudniania absolwentów szkó³ ponadgimnazjalnych, którzy z uwagi na brak wystarczaj±cego do¶wiadczenia zawodowego maj± gorsz± pozycjê na rynku pracy- Liczba udzielonych dotacji

- Liczba nowoutworzonych miejsc pracy dla absolwentów
- Zainteresowanie pracodawców
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracySamorz±dy gminne, pracodawcyOd 2005Europejski Fundusz Spo³eczny, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Zadanie nr I.2.5Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Utworzenie Gminnych Punktów Aktywizacji Zawodowej m³odych ludziPrzygotowanie m³odzie¿y do wej¶cia na rynek pracy powinno rozpoczynaæ siê na poziomie edukacji szkolnej. Zadanie to ma na celu utworzenie na terenie gmin powiatu wadowickiego punktów informacyjno-doradczych wspieraj±cych m³odych ludzi w przygotowaniu ich do podjêcia decyzji dotycz±cej ich przysz³o¶ci zawodowej.- liczba utworzonych Gminnych Punktów Aktywizacji Zawodowej

- liczba osób korzystaj±cych z punktów

Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracySamorz±dy gminne, szko³y ponadgimnazjalne, Ochotnicze Hufce Pracy2005Europejski Fundusz Spo³eczny, Fundusz Pracy

I.3. Cel operacyjny : Doskonalenie kadr administracji samorz±dowej, ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw oraz organizacji pozarz±dowych w powiecie wadowickim w kontek¶cie funkcjonowania Polski w strukturach Unii Europejskiej

Uzasadnienie

Tematyka europejska przez najbli¿sze kilka lat bêdzie jednym z kluczowych zagadnieñ ¿ycia spo³eczno-gospodarczego w naszym kraju. Warunkiem koniecznym efektywnego i skutecznego wykorzystania ¶rodków finansowych pochodz±cych funduszy strukturalnych, szczególnie w pierwszym okresie naszego cz³onkostwa w Unii Europejskiej, bêdzie odpowiednie przygotowanie osób zaanga¿owanych w przygotowywanie projektów poszczególnych programów UE, ich wdra¿anie oraz monitorowanie. W powiecie wadowickim jednostki samorz±du terytorialnego, przedsiêbiorstwa i organizacje pozarz±dowe posiadaj± pewne do¶wiadczenie w absorpcji ¶rodków przedakcesyjnych oraz funduszy pochodz±cych z programów wspólnotowych UE. Tym niemniej niezbêdnym staje siê jak najlepsze przygotowanie personelu sektora publicznego, prywatnego i pozarz±dowego w zakresie pozyskiwania ¶rodków finansowych pochodz±cych z funduszy strukturalnych, jak równie¿ zapewnienie pomocy we wdra¿aniu projektów finansowanych z tych funduszy w pierwszym okresie naszego cz³onkostwa w UE.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • I.3.1. Pomoc przedsiêbiorcom w procesie doskonalenia kadr pracowniczych
  • I.3.2. Przygotowanie personelu administracji samorz±dowej, przedsiêbiorstw i organizacji pozarz±dowych do pozyskiwania i zarz±dzania funduszami strukturalnymi

ZADANIA :

Zadanie nr I.3.1Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Pomoc przedsiêbiorcom w procesie doskonalenia kadr pracowniczychAby przedsiêbiorstwa mog³y sprostaæ konkurencji na rynku europejskim konieczne staje siê zastosowanie ró¿nych instrumentów wsparcia, szczególnie w zakresie identyfikacji potrzeb szkoleniowych, pomocy w pisaniu programów szkoleniowych, organizacji kontaktów z instytucjami szkoleniowymi.- liczba zorganizowanych szkoleñ

- liczba uczestników szkoleñ

- tematyka szkoleñ

- odsetek uczestników na zajêciach z poszczególnych tematów

- liczba udzielonych porad
- dok³adnie rozpoznane potrzeby szkoleniowe

- aktywny udzia³ pracodawców

- zainteresowanie potencjalnych uczestników szkoleñ

- efektywna forma szkoleñ i doradztwa
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracyPracodawcy i organizacje pracodawców, Cech Rzemios³ Ró¿nych, Izba Przemys³owo-Handlowa w Krakowie, samorz±dy gminneOd 2004
Europejski Fundusz Spo³eczny,

Bud¿ety jst

Zadanie nr I.3.2.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Przygotowanie personelu administracji samorz±dowej, przedsiêbiorstw i organizacji pozarz±dowych do pozyskiwania i zarz±dzania funduszami strukturalnymiW³a¶ciwe przygotowanie personelu administracji samorz±dowej, przedsiêbiorstw i organizacji pozarz±dowych w zakresie opracowywania i zarz±dzania projektami finansowanymi z funduszy strukturalnych pozwoli mo¿liwie najbardziej efektywnie wykorzystaæ ¶rodki finansowe UE.liczba osób objêtych szkoleniami i innymi formami podnoszenia umiejêtno¶ci w zakresie zarz±dzania funduszami UE

poziom absorpcji funduszy strukturalnych instytucje i organizacje powiatu wadowickiego
zaanga¿owanie zainteresowanych instytucji i organizacji powiecie
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa PowiatowegoSamorz±dy gminne, przedsiêbiorstwa, organizacje pozarz±dowe, Urz±d Marsza³kowski; Wojewódzki Urz±d Pracy,Od 2004
Europejski Fundusz Spo³eczny,

Bud¿ety jst

I.4. Cel operacyjny : Rozwój miêdzynarodowej wspó³pracy instytucji i organizacji powiatu wadowickiego z partnerami europejskimi

Uzasadnienie

Globalizacja gospodarki, wzrost dostêpno¶ci do informacji, rozwój nowoczesnych metod komunikacji, generowania i przetwarzania informacji oraz standaryzacja i masowo¶æ produktów i us³ug charakteryzuj± wspó³czesny ¶wiat. Rodzi to konieczno¶æ nawi±zywania i utrzymywania kontaktów z partnerami dzia³aj±cymi w ró¿nych krajach europejskich oraz pozaeuropejskich. Znajomo¶æ jêzyków obcych staje siê jedn± z podstawowych umiejêtno¶ci wymaganych na wspó³czesnym rynku pracy. System kszta³cenia w Polsce zak³ada nauczanie jêzyków obcych ju¿ od pierwszych klas szko³y podstawowej. Tym niemniej wa¿ne jest ci±g³e doskonalenie umiejêtno¶ci pos³ugiwania siê jêzykami obcymi przy wykorzystaniu nowoczesnego sprzêtu i technik informatycznych. Z kolei wymiana do¶wiadczeñ i informacji osób i grup w ramach bezpo¶rednich kontaktów z partnerami zagranicznym rozwija ich potencja³ intelektualny.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • I.4.1. Rozwój aktywnych form nauczania jêzyków obcych
  • I.4.2. Rozwój miêdzynarodowej wspó³pracy uczniów i nauczycieli do pog³êbiania znajomo¶ci jêzyków obcych
  • I.4.3. Wspó³praca samorz±dów lokalnych powiatu wadowickiego z zaprzyja¼nionymi jednostkami samorz±dowymi w Unii Europejskiej

ZADANIA :

Zadanie nr I.4.1.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Rozwój aktywnych form nauczania jêzyków obcychW celu zwiêkszenia efektywno¶ci nauczania jêzyków obcych w szko³ach powinno siê stosowaæ aktywne formy kszta³cenia, np. obcojêzyczne przedstawienia teatralne, obozy jêzykowe, lekcje prowadzone przez native speakera, prezentacje multimedialne etc.- liczba i odsetek uczniów ucz±cych siê poszczególnych jêzyków obcych

- liczba i odsetek uczniów bior±cych udzia³ w poszczególnych formach zajêæ aktywnych
- zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli

- zainteresowanie uczniów

- atrakcyjna forma zajêæ
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Dyrektorzy szkó³Wydzia³ Edukacji Starostwa PowiatowegoOd 2004bud¿et powiatu, Programy Wspólnotowe UE, inne fundusze zewnêtrzne

Zadanie nr I.4.2.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Rozwój miêdzynarodowej wspó³pracy uczniów i nauczycieli do pog³êbiania znajomo¶ci jêzyków obcychPoziom znajomo¶ci jêzyków obcych najszybciej mo¿na sprawdziæ w kontaktach miêdzynarodowych szkó³. Rozwój tych kontaktów i miêdzynarodowa wymiana m³odzie¿y powinny byæ priorytetem ka¿dej szko³y ponadgimnazjalnej w powiecie wadowickim. Spotkania z rówie¶nikami z innych krajów dodatkowo poszerza horyzonty my¶lowe m³odych ludzi i uczy tolerancji wobec innych kultur- liczba i odsetek uczniów bior±cych udzia³ w wymianie miêdzynarodowej

- liczba projektów o zasiêgu miêdzynarodowym

- liczba partnerów za granic±
- zainteresowanie partnerów zagranicznych

- zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli

- zainteresowanie uczniów
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
dyrektorzy szkó³Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego,

partnerzy zagraniczni (samorz±dy lokalne, szko³y, organizacje m³odzie¿owe etc.)
dzia³ania ci±g³ebud¿et powiatu, Programy Wspólnotowe UE, inne fundusze zewnêtrzne
Zadanie nr I.4.3.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Wspó³praca samorz±dów lokalnych powiatu wadowickiego z zaprzyja¼nionymi jednostkami samorz±dowymi w Unii EuropejskiejWizyty studyjne, wymiana do¶wiadczeñ oraz wspólnie przedsiêwziêcia realizowane przez jst w powiecie wadowickim i zaprzyja¼nione jednostki samorz±dowe w UE bêdzie stanowi³o dodatkowe wsparcie personelu JST przy wdra¿aniu projektów finansowanych z funduszy europejskich w pierwszym okresie naszego cz³onkostwa- liczba instytucji partnerskich

- liczba wspólnych projektów

- liczba wizyt studyjnych
- zaanga¿owanie jst

- zainteresowanie jednostek samorz±dowych UE
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Poszczególne jst powiatu wadowickiego w obrêbie swoich zainteresowañBiuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego, Powiatowy Urz±d Pracy, Urz±d Marsza³kowski, organizacje pozarz±doweDzia³ania ci±g³eBud¿ety jst

Fundusze zewnêtrzne

II. CEL STRATEGICZNY : WZMOCNIENIE INFRASTRUKTURY (BAZY) S£U¯¡CEJ ROZWOJOWI ZASOBÓW LUDZKICH W POWIECIE

Uzasadnienie

Zaproponowane w pierwszym celu strategicznym dzia³ania skierowane bezpo¶rednio do mieszkañców powiatu wadowickiego powinny zostaæ uzupe³nione zestawem dzia³añ po¶rednich, s³u¿±cych wzmocnieniu infrastruktury rozwoju zasobów ludzkich w powiecie. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie i wdro¿enie odpowiednich systemów informacji o rynku pracy, jego aktualnej sytuacji oraz systemów prowadzenia badañ i analiz w zakresie okresowych potrzeb edukacyjnych i szkoleniowych dostosowuj±cych kwalifikacje i umiejêtno¶ci osób poszukuj±cych lub zmieniaj±cych pracê do wymagañ stawianych przez pracodawców. Efektywno¶æ i dostêpno¶æ do zasobów gromadzonych przez w/w systemy niew±tpliwie zwiêksza wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych.

Ponadto szybkie zmiany zachodz±ce na rynku pracy rodz± okre¶lone wymagania tak¿e wobec systemu edukacji szkolnej, g³ównie na poziomie szkolnictwa ponadgimnazjalnego w zakresie dostosowywania profili kszta³cenia do uwarunkowañ rynku pracy zapewniaj±cego wysoki poziom kszta³cenia m³odych ludzi, adekwatny do potrzeb. Kolejnym warunkiem wzrostu potencja³u ludzkiego w powiecie jest dobrze funkcjonuj±cy system kszta³cenia ustawicznego mieszkañców, który zwiêksza poczucie bezpieczeñstwa osób funkcjonuj±cych na rynku pracy oraz rozwija w nich umiejêtno¶ci radzenia sobie w sytuacji zmian spo³eczno-gospodarczych.

W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele operacyjne :

  • II.1. Rozwój systemu informacji z zakresu po¶rednictwa pracy i poradnictwa zawodowego
  • II.2. Rozwój systemu kszta³cenia ustawicznego mieszkañców powiatu
  • II.3. Dostosowanie oferty kszta³cenia w szkolnictwie ponadgimnazjalnym do potrzeb rynku pracy
  • II.4. Wzmocnienie infrastruktury dydaktycznej szkó³

II.1. Cel operacyjny : Rozwój systemu informacji z zakresu po¶rednictwa pracy i poradnictwa zawodowego

Uzasadnienie

Po¶rednictwo pracy i poradnictwo zawodowe, jako kluczowe narzêdzia aktywizacji rynku pracy, wymagaj± sta³ego rozwoju wykorzystuj±cego nowe technologie i nowe formy pracy. Powiêkszaj±cy siê zasób informacji o ró¿nej tematyce i ró¿nym pochodzeniu wymaga odpowiedniego zarz±dzania t± informacj± - zbierania, selekcjonowania i udostêpniania zainteresowanym odbiorcom. Coraz wiêkszego znaczenia w dzia³aniach informacyjnych nabieraj± nowe technologie informatyczne. Powstaj± (np. w Radomiu) interaktywne kioski dla bezrobotnych (monitor dotykowy wraz z kamer±), dziêki którym mo¿na poznaæ przepisy prawne, nauczyæ siê pisania ¿yciorysu i listu motywacyjnego, a przede wszystkim dostaæ siê do bazy, w której znajduj± siê oferty pracy. Ponadto ma³a kamera pozwala na po³±czenie siê z konsultantem z urzêdu pracy i uzyskanie dodatkowych informacji w bezpo¶redniej rozmowie z pracownikiem urzêdu.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.1.1. Wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych w rozwoju po¶rednictwa pracy
  • II.1.2. Powo³anie Gminnych Punktów Informacji o Programach Rynku Pracy

ZADANIA :

Zadanie nr II.1.1.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych w rozwoju po¶rednictwa pracyRozwój i wykorzystanie nowoczesnych technologii umo¿liwia sprawn±, szybk± i w zwiêkszonym zakresie wymianê informacji pomiêdzy zainteresowanymi partnerami (PUP - bezrobotny - pracodawca). Umo¿liwia tak¿e tworzenie baz ofert pracy i osób poszukuj±cych pracy w Internecie i ich bie¿±c± aktualizacjê- liczba ofert pracy w powiecie zamieszczona w internetowej bazie

- liczba osób korzystaj±cych z po¶rednictwa pracy przez komputer
- wzrost poziomu dostêpu bezrobotnych do komputera i internetu

- zainteresowanie pracodawców

- zainteresowanie osób bezrobotnych
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d Pracypracodawcy i organizacje pracodawców, agencje pracydzia³ania ci±g³e
Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny


Zadanie nr II.1.2
Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Powo³anie Gminnych Punktów Informacji o Programach Rynku PracyDzia³ania aktywizuj±ce lokalny rynek pracy musz± uwzglêdniaæ system informacji dla osób bezrobotnych i pracodawców z zakresu nowych programów rynku pracy, organizowanych szkoleñ, dostêpnych form wsparcia etc. Aby dotrzeæ do jak najszerszego grona odbiorców zostan± zorganizowane w gminach punkty informacji zawodowej prowadz±ce dzia³ania informacyjne o nowych programach rynku pracy, nowych mo¿liwo¶ciach dla bezrobotnych i pracodawców, organizowanych szkoleniach etc.- liczba powo³anych punktów

- liczba osób korzystaj±cych z punktów

- aktywny udzia³ gmin

- zainteresowanie osób bezrobotnych
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracySamorz±dy gminne, pracodawcydzia³ania ci±g³eFundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny,

II.2. Cel operacyjny : Rozwój systemu kszta³cenia ustawicznego mieszkañców powiatu

Uzasadnienie

Zmiany zachodz±ce na rynku pracy charakteryzuj± siê rosn±c± konkurencj± oraz coraz wy¿szymi i zmiennymi wymaganiami stawianymi przez pracodawców kandydatom do pracy. Dotyczy to równie¿ osób zatrudnionych, które stale musz± podnosiæ swoje kwalifikacje, dokszta³caæ siê, aby równie¿ byæ konkurencyjnym na rynku pracy. Z drugiej strony coraz czêstsz± praktyk± w¶ród osób zatrudnionych jest kilkakrotna zmiana zawodu w ci±gu ca³ego ¿ycia zawodowego. Dla uzyskiwania efektu wysoko wykwalifikowanego personelu posiadaj±cego odpowiedni± wiedzê i umiejêtno¶ci zgodne z potrzebami rynku pracy, koniecznym staje siê podejmowanie dzia³añ w zakresie kszta³cenia ustawicznego osób doros³ych. Stanowi to du¿e wyzwanie zarówno dla pracowników, którzy musz± zrozumieæ potrzebê dokszta³cania siê, jak równie¿ dla instytucji organizuj±cych szkolenia zawodowe, gdy¿ to one w du¿ym stopniu bior± na siebie odpowiedzialno¶æ za tworzenie ofert szkoleniowych odpowiadaj±cych potrzebom rynku.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.2.1. Organizacja szkoleñ zawodowych dla osób doros³ych
  • II.2.2. Organizacja kursów obs³ugi komputera i wykorzystania internetu w rozwoju zawodowym
  • II.2.3. Tworzenie i wdra¿anie specjalnych programów zatrudnienia osób zwalnianych z przyczyn zak³adów pracy (outplacement)

ZADANIA :

Zadanie nr II.2.1Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Organizacja szkoleñ zawodowych dla osób doros³ychUtrzymanie wysokiej atrakcyjno¶ci pracownika na rynku pracy wymaga od niego ustawicznego dokszta³cania siê. Oferta szkoleñ i kursów dla osób doros³ych powinna uwzglêdniaæ dotychczasowe umiejêtno¶ci mieszkañców

powiatu i potrzeby pracodawców, zatem musi byæ efektem wspó³pracy Powiatowego Urzêdu Pracy z instytucjami szkoleniowymi, szko³ami, uczelniami i pracodawcami. W przysz³o¶ci zadanie to zostanie przejête przez powo³any o¶rodek doradczo-szkoleniowy. (patrz: domena "Ma³e i ¶rednie przedsiêbiorstwa" Zadanie I.1.1.)
- liczba zorganizowa-nych szkoleñ

- liczba uczestników szkoleñ

- tematyka szkoleñ

- odsetek uczestników na zajêciach z poszczególnych tematów
- dok³adnie rozpoznane potrzeby szkoleniowe

- aktywny udzia³ pracodawców

- zainteresowanie potencjalnych uczestników szkoleñ

- efektywna forma szkoleñ
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Wydzia³ Edukacji Starostwa PowiatowegoPowiatowy Urz±d Pracy, szko³y, instytucje szkoleniowe, samorz±dy gminnedzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzebFundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny

Zadanie nr II.2.2.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktu
Za³o¿enia
Organizacja kursów obs³ugi komputera i wykorzystania internetu w rozwoju
zawodowym
Znajomo¶æ obs³ugi komputera i internetu staje siê zasadnicz± umiejêtno¶ci± spo³eczeñstwa, wykorzystywan± nie tylko w pracy zawodowej wielu osób, ale tak¿e w ¿yciu codziennym (np. w banku, urzêdzie). Dostêp do sieci komputerowej u³atwia poszukiwanie pracy i umo¿liwia uczestniczenie w kursach na odleg³o¶æ. W przysz³o¶ci zadanie to zostanie przejête przez powo³any o¶rodek doradczo-szkoleniowy. (patrz: domena "Ma³e i ¶rednie przedsiêbiorstwa" Zadanie I.1.1.)- liczba zorganizowanych szkoleñ

- liczba uczestników szkoleñ

- odsetek uczestników szkoleñ na odleg³o¶æ
- dok³adnie rozpoznane potrzeby szkoleniowe

- zainteresowanie potencjalnych uczestników szkoleñ

- efektywna forma szkoleñ
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego
Powiatowy Urz±d Pracy, szko³y, instytucje szkoleniowe, samorz±dy gminnedzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzebFundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny
Zadanie nr II.2.3.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Tworzenie i wdra¿anie specjalnych programów zatrudnienia osób zwalnianych z przyczyn zak³adów pracy (outplacement)Outplacement - to specjalne programy, których g³ównym celem jest z³agodzenie skutków, jakie nios± ze sob± zwolnienia, zarówno dla pracowników, jak i dla ca³ej firmy. Takimi programami objêci s± zwalniani pracownicy, którym pomaga siê w sprawnym wej¶ciu na rynek pracy i pokonaniu stresu, wywo³anego utrat± dotychczasowego zatrudnienia

Na terenie powiatu (g³ównie Andrychów) znajduj± siê du¿e zak³ady przemys³owe, które obecnie s± w fazie restrukturyzacji, co wi±¿e siê z mo¿liwo¶ci± zwolnieñ grupowych w tych firmach. St±d te¿ potrzeba tworzenie i wdra¿anie tego typu programów, aby z³agodziæ skutki zwolnieñ.
- liczba osób objêtych programami outplacement

- liczba osób, które znajd± ponowne zatrudnienie
- zainteresowanie i zaanga¿owanie zak³adów pracy wdro¿eniem programu
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Powiatowy Urz±d PracyStarostwo Powiatowe, samorz±dy gminne, zak³ady pracy przeprowadzaj±ce restrukturyzacjê, pracodawcy, jednostki szkoleniowedzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzebEuropejski Fundusz Spo³eczny,

Zak³ady pracy

II.3. Cel operacyjny : Dostosowanie oferty kszta³cenia w szkolnictwie ponadgimnazjalnym do potrzeb rynku pracy

Uzasadnienie

Szybkie zmiany na rynku pracy, nowe wymagania pracodawców w stosunku do pracowników, rozwój nowych technologii, a tak¿e integracja Polski z Uni± Europejsk± wymagaj± elastycznego dostosowywania profili kszta³cenia ponadgimnazjalnego do tych¿e uwarunkowañ i zapewnienia wysokiego poziomu kszta³cenia m³odych ludzi. Dla zapewnienia wiêkszej efektywno¶ci tych dzia³añ, powinny byæ one prowadzone w ¶cis³ej wspó³pracy wszystkich zainteresowanych ¶rodowisk lokalnych - szkó³, rodziców, uczniów, w³adz powiatowych i gminnych, Powiatowego Urzêdu Pracy, pracodawców i organizacji pozarz±dowych.

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.3.1. Systematyczne badanie w zakresie poziomu edukacji zawodowej w szko³ach ¶rednich w relacji do potrzeb lokalnych rynków pracy
  • II.3.2. Wspó³praca w³adz powiatu ze ¶rodowiskami gospodarczymi i spo³ecznymi w poszerzaniu oferty edukacyjnej na szczeblu ponadgimnazjalnym
    i dostosowywaniu profili nauczania do potrzeb rynku pracy
  • II.3.3. Okre¶lenie zasad wspó³finansowania przez samorz±d powiatowy studiów i szkoleñ nauczycieli, którzy przekwalifikowuj± siê b±d¼ podnosz± swoje kwalifikacje zawodowe

ZADANIA :

Zadanie nr II.3.1.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Systematyczne badanie w zakresie poziomu edukacji zawodowej w szko³ach ¶rednich w relacji do potrzeb lokalnych rynków pracyZadanie to powinno byæ punktem wyj¶cia do dzia³añ wspieraj±cych aktywizacjê m³odych ludzi opisanych w celu operacyjnym "Aktywizacja zawodowa m³odych ludzi" (I.2.). Wiedza na temat poziomu wykszta³cenia i kwalifikacji m³odych ludzi umo¿liwia tworzenie i realizacjê narzêdzi wsparcia dla m³odzie¿y i absolwentów szkó³- Utworzona baza danych na temat wykszta³cenia i kwalifikacji absolwentów

- liczba wpisów w bazie danych
- Dobra wspó³praca PUP ze szko³ami

- zainteresowanie absolwentów szkó³
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Wydzia³ Edukacji Starostwa PowiatowegoPowiatowy Urz±d Pracy, szko³y, jednostki szkolenioweCyklicznie raz /rok pocz±wszy od roku szkolnego 2004/2005Bud¿et powiatu

Zadanie nr II.3.2.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Wspó³praca w³adz powiatu ze ¶rodowiskami gospodarczymi i spo³ecznymi w poszerzaniu oferty edukacyjnej na szczeblu ponadgimnazjalnym i dostosowywaniu profili nauczania do potrzeb rynku pracyWprowadzanie w lokalny system edukacyjny nowych profili nauczania nie realizuje siê z dnia na dzieñ. Wymaga to przede wszystkim g³êbszych analiz gospodarki lokalnej i regionalnej oraz analiz demograficznych. Ale nie mo¿na zapominaæ o szerokiej wspó³pracy w³adz powiatu oraz szkó³ ze ¶rodowiskiem przedsiêbiorców i organizacji gospodarczych. To partnerzy gospodarczy najlepiej potrafi± zdefiniowaæ, jak± wiedzê i umiejêtno¶ci powinien posi±¶æ absolwent poszczególnych rodzajów szkó³- liczba profili kszta³cenia w szko³ach

- liczba uczniów w poszczególnych profilach kszta³cenia

- liczba i rodzaj nowo uruchamianych profili
- zaanga¿owanie dyrekcji szkó³,

- zainteresowanie uczniów

- efektywna wspó³praca ¶rodowisk lokalnych
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Wydzia³ Edukacji Starostwa PowiatowegoPowiatowy Urz±d Pracy, Kuratorium O¶wiaty, pracodawcy i organizacje pracodawców, szko³yOd 2005
Bud¿et powiatu, Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny
Zadanie nr II.3.3.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Okre¶lenie zasad wspó³finansowania przez samorz±d powiatowy studiów
i szkoleñ nauczycieli, którzy przekwalifikowuj± siê b±d¼ podnosz± swoje kwalifikacje zawodowe
Dla zapewnienia wysokiej jako¶ci kszta³cenia w szko³ach ponadgimnazjalnych powiatu wadowickiego nale¿y okre¶liæ zasady finansowe, które bêd± motywowaæ nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i anga¿owania siê w realizacjê nowych projektów edukacyjnych- poziom refundacji kosztów szkoleñ nauczycieli

- liczba nauczycieli korzystaj±cych z refundacji kosztów szkoleñ

- liczba nauczycieli, którzy podnie¶li swoje kwalifikacje zawodowe
- zainteresowanie nauczycieli

- tematyka szkoleñ i kursów nauczycieli zgodna z profilami kszta³cenia w szko³ach (obecnymi i przysz³ymi)
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Wydzia³ Edukacji Starostwa PowiatowegoRada Powiatu, szko³yMarzec 2004
Bud¿et powiatu

II.4. Wzmocnienie infrastruktury
dydaktycznej szkó³

Uzasadnienie

M³oda osoba wchodz±ca na rynek pracy powinna posiadaæ szeroki zestaw umiejêtno¶ci, na tyle wszechstronny, aby w stosunkowo szybki sposób mog³a je dostosowaæ do wymagañ stawianych przez potencjalnego pracodawcê. System edukacji m³odzie¿y powinien uwzglêdniaæ potrzeby rynku pracy, k³ad±c nacisk na kszta³cenie jednostek kreatywnych i aktywnych. W zwi±zku z tym istotne jest umo¿liwianie m³odzie¿y wykorzystywanie nowoczesnych zdobyczy techniki procesie nauczania w systemie formalnym oraz zapewnienie udzia³u w innowacyjnych projektach edukacyjnych czy te¿ dostêpu do szerokiej oferty zajêæ pozalekcyjnych, rozwijaj±cych ich zainteresowania. Zadania proponowane w ramach tego celu operacyjnego stanowi± uzupe³nienie zadañ realizowanych w ramach celu operacyjnego I.2. "Aktywizacja zawodowa m³odych ludzi".

Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :

  • II.4.1. Bie¿±ce wyposa¿anie szkó³ w nowoczesne ¶rodki dydaktyczne i techniczne z uwzglêdnieniem dostêpu do sieci komputerowej
  • II.4.2. Przygotowywanie programów zajêæ pozalekcyjnych pog³êbiaj±cych wiedzê i rozwijaj±cych zainteresowania uczniów

ZADANIA :

Zadanie nr II.4.1.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Bie¿±ce wyposa¿anie szkó³ w nowoczesne ¶rodki dydaktyczne i techniczne
z uwzglêdnieniem dostêpu do sieci komputerowej
Zapewnienie wysokiego poziomu kszta³cenia m³odzie¿y w systemie edukacji formalnej zale¿y m.in. od wykorzystywanych przez nauczycieli w procesie nauczania ¶rodków dydaktycznych i technicznych. Uczniowie szkó³ ponadgimnazjalnych powinni mieæ dostêp do nowoczesnych, bardziej efektywnych narzêdzi edukacyjnych- liczba sal lekcyjnych w szko³ach wyposa¿onych w nowoczesny sprzêt edukacyjny

- odsetek uczniów korzystaj±cych z nowych pomocy edukacyjnych
- zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli

- zainteresowanie uczniów
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Dyrektorzy szkó³Wydzia³ Edukacji Starostwa PowiatowegoOd 2004 - dzia³ania ci±g³eBud¿et powiatu, Europejski Fundusz Spo³eczny

Zadanie nr II.4.2.Uzasadnienie zadaniaWska¼niki produktuZa³o¿enia
Przygotowywanie programów zajêæ pozalekcyjnych pog³êbiaj±cych wiedzê i rozwijaj±cych zainteresowania uczniówNie zawsze obowi±zuj±cy program nauczania danego przedmiotu wyczerpuje temat b±d¼ zaspokaja ciekawo¶æ uczniów. Zatem, aby podtrzymywaæ i rozwijaæ zainteresowania m³odzie¿y istotne mo¿e byæ organizowanie ró¿norodnych zajêæ pozalekcyjnych - przedmiotowych, sportowych i kó³ek zainteresowañ- liczba godzin zajêæ z poszczególnej tematyki

- liczba uczniów bior±cych udzia³ w zajêciach poszczególnej tematyki
- zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli

- zainteresowanie uczniów

- atrakcyjna forma zajêæ
Instytucja koordynuj±caPartnerzyOkres realizacji¬ród³a finansowania
Dyrektorzy szkó³Wydzia³ Edukacji Starostwa PowiatowegoOd 2004 - dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzebBud¿et powiatu, fundusze zewnêtrzne
Projekt i program Interhead.pl
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodê na ich zapis lub wykorzystanie. Wiêcej informacji mo¿na znale¼æ w Polityce Cookies.
|