Uzasadnienie wyboru domeny
Opis obecnej sytuacji powiatu wadowickiego w zakresie zasobów ludzkich nale¿y oprzeæ na kilku obszarach :
Stopa bezrobocia rejestrowanego w powiecie wadowickim na koniec 2002 roku wynios³a 15,0% i by³a wy¿sza w porównaniu z warto¶ci± bezrobocia w województwie ma³opolskim (13,9%), aczkolwiek ni¿sza ni¿ w Polsce (18,1%). W strukturze bezrobocia dominuj± osoby m³ode, w wieku 18-34 lat. Stanowi± one a¿ 61% wszystkich osób bezrobotnych. Natomiast struktura wykszta³cenia osób bezrobotnych jasno wskazuje, i¿ najwiêksze problemy ze znalezieniem pracy maj± bezrobotni z wykszta³ceniem zasadniczym zawodowym - 70% wszystkich bezrobotnych w powiecie wadowickim to osoby z wykszta³ceniem zasadniczym zawodowym lub ni¿szym. Niepokoj±cym zjawiskiem jest sta³y wzrost odsetka bezrobotnych w¶ród mieszkañców z wykszta³ceniem wy¿szym. Na przestrzeni ostatnich trzech lat ich liczba wzros³a ponad trzykrotnie.
Osoby bezrobotne w powiecie wadowickim charakteryzuj± siê bardzo niskim sta¿em pracy -22% wszystkich bezrobotnych stanowi± osoby bez sta¿u pracy, natomiast 14% - to osoby, których sta¿ pracy nie przekracza 1 roku. Ponad 33% osób bezrobotnych w powiecie to osoby, które pozostaj± bez pracy powy¿ej 24 miesiêcy. Reasumuj±c wyniki analizy struktury bezrobocia w powiecie wadowickim na tle województwa ma³opolskiego, nale¿y stwierdziæ, ¿e relatywnie mniejsze szanse na znalezienie pracy na terenie powiatu maj± ludzie m³odzi (do 24 roku ¿ycia), z wykszta³ceniem zasadniczym zawodowym, posiadaj±cy sta¿ pracy krótszy ni¿ 1 rok lub bêd±cy bez pracy ponad 24 miesi±ce.
W powiecie wadowickim istnieje do¶æ dobrze rozwiniêty system szkolnictwa ponadgminazjalnego. Na terenie powiatu wystêpuj± trzy typu szkó³: szko³y zasadnicze zawodowe, szko³y ¶rednie zawodowe i licea ogólnokszta³c±ce, licz±c ogó³em 42 placówki. Warty podkre¶lenie jest fakt, ¿e liczba uczniów szkó³ zasadniczych zawodowych ma tendencjê malej±c± z roku na rok, co przy znacznym odsetku osób bezrobotnych w tej kategorii wykszta³cenia jest zjawiskiem pozytywnym. Natomiast nie ma w powiecie wadowickim placówek szkolnictwa wy¿szego.
Powiat wadowicki charakteryzuje siê stosunkowo dobrze rozwiniêt± przedsiêbiorczo¶ci. Wed³ug danych za 2001 rok na terenie powiatu by³o zarejestrowanych w systemie REGON 88 podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkañców, co plasuje powiat, wed³ug tego wska¼nika, na pierwszym miejscu w Ma³opolsce. Ponad jedna trzecia wszystkich podmiotów gospodarczych dzia³a w bran¿y przetwórstwa przemys³owego (z najbardziej znanym przemys³em meblarskim) oraz budownictwie. Jest to pozytywne zjawisko w strukturze spo³eczno-ekonomicznej powiatu, gdy¿ ma³e ¶rednie przedsiêbiorstwa stanowi± potencjalne, dynamiczne ¼ród³o generowania nowych miejsc pracy. Kolejn± bran¿±, gdzie w przysz³o¶ci mog± pojawiæ siê potencjalne miejsca pracy dla mieszkañców powiatu wadowickiego jest sektor przemys³u turystycznego.
Rozwój zasobów ludzkich jest - obok rozwoju infrastruktury technicznej - drugim wa¿nym elementem aktywizacji gospodarczej ka¿dej jednostki samorz±dowej. To w³a¶nie inwestycje w wiedzê i umiejêtno¶ci, w obecnym szybko rozwijaj±cym siê ¶wiecie, nierzadko s± elementem "przewagi konkurencyjnej" pewnych regionów czy krajów nad innymi. To dziêki dzia³aniom szkoleniowym, doradczym, informacyjnym aktywizuje siê osoby bezrobotne, i rozwija potencja³ wiedzy, umiejêtno¶ci i kwalifikacji. W tym obszarze skupiaj± siê tak¿e dzia³ania z zakresu us³ug edukacyjnych dla uczniów szkó³ ró¿nych szczebli, tu zawarte s± aspekty kszta³cenia ustawicznego osób doros³ych oraz kszta³cenia kadr lokalnych przedsiêbiorstw, czyli te przedsiêwziêcia, które w obecnej nomenklaturze okre¶la siê mianem "spo³eczeñstwa opartego na wiedzy". Dzia³ania te w du¿ej mierze bêd± mog³y byæ finansowane z Europejskiego Funduszu Spo³ecznego (EFS) w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata 2004-2006 oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006.
Powi±zanie domeny rozwoju z dokumentami wy¿szego szczebla
Wszelkie dzia³ania zawarte w domenie strategicznej "Zasoby ludzkie" znajduj± swoje uzasadnienie w dokumentach operacyjnych wy¿szego rzêdu, takich jak :
Na podstawie tych (miêdzy innymi) dokumentów operacyjnych bêd± dysponowane ¶rodki strukturalne z Europejskiego Funduszu Spo³ecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Zasoby ludzkie" wpisuj±
siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania Sektorowego Programu
Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata 2004-2006 :
Sektorowy Program Operacyjny - Rozwój Zasobów Ludzkich na lata
2004-2006 : (zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" dokument roboczy,
kwiecieñ 2003, MGPiPS) :
- Priorytet 1. Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i spo³ecznej
- Dzia³anie 1.1. Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy
- Dzia³anie 1.2. Perspektywy dla m³odzie¿y
- Dzia³anie 1.3. Przeciwdzia³anie i zwalczanie d³ugotrwa³ego bezrobocia
- Dzia³anie 1.4. Integracja zawodowa i spo³eczna osób niepe³nosprawnych
- Dzia³anie 1.5. Wspieranie integracji zawodowej i spo³ecznej grup szczególnego ryzyka
- Dzia³anie 1.6. Integracja i reintegracja zawodowa kobiet
- Priorytet 2. Rozwój spo³eczeñstwa opartego na wiedzy
- Dzia³anie 2.1. Dostosowanie oferty edukacyjnej szkó³, uczelni i placówek kszta³cenia zawodowego do potrzeb rynku pracy
- Dzia³anie 2.2. Wzmocnienie systemu edukacji ustawicznej osób doros³ych
- Dzia³anie 2.3. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki
Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Zasoby ludzkie" wpisuj±
siê w nastêpuj±ce Priorytety oraz Dzia³ania Zintegrowanego Programu
Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 :
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006
(zgodnie z "Uzupe³nieniem Programu" wersja 2, maj 2003, MGPiPS) :
Cele i zadania tworz±ce domenê strategiczn± "Zasoby ludzkie" wpisuj±
siê tak¿e w nastêpuj±ce Cele nadrzêdne oraz Cele strategiczne Strategii
Rozwoju Województwa Ma³opolskiego :
Strategia Rozwoju Województwa Ma³opolskiego :
Domena "Zasoby ludzkie" oparta jest na dwóch celach strategicznych :
Uzasadnienie
Najwiêkszym wyzwaniem na najbli¿sze lata, jakie stoi przed ró¿nymi
instytucjami dzia³aj±cymi na rzecz rynku pracy jest stworzenie warunków do
osi±gniêcia wy¿szej stopy zatrudnienia. Jest to mo¿liwe poprzez opracowanie i
wdro¿enie odpowiednich instrumentów s³u¿±cych wiêkszej mobilno¶ci zawodowej i
lepszemu przystosowywaniu siê do potrzeb rynku pracy mieszkañców powiatu.
Dzia³ania zaproponowane w powiecie wadowickim w ramach tego celu skierowane s±
do wszystkich mieszkañców powiatu reprezentuj±cych poszczególne grupy
spo³eczne i zawodowe. Du¿y nacisk po³o¿ony zosta³ na dzia³ania aktywizuj±ce
osoby bezrobotne i osoby zagro¿one utrat± pracy, a tak¿e dzia³ania skierowane
do osób m³odych, które po ukoñczeniu szko³y maj± zdecydowanie gorsz± pozycjê
na rynku pracy, ze wzglêdu na brak odpowiedniego do¶wiadczenia zawodowego
wymaganego obecnie przez wiêkszo¶æ pracodawców. Równolegle powinny byæ
prowadzone dzia³ania s³u¿±ce doskonaleniu kadr pracowniczych (szczególnie
zarz±dzaj±cych) lokalnych przedsiêbiorstw, s³u¿±cych wdra¿aniu nowych
technologii, zmiany organizacji pracy czy uelastyczniania form pracy. Dlatego
te¿ w programie znalaz³y siê zadania adresowane w³a¶nie do ma³ych i ¶rednich
przedsiêbiorstw, bêd±ce odpowiedzi± na potrzeby dotycz±ce wzmocnienia ich
pozycji konkurencyjnej na wspólnym rynku europejskim w obszarze zasobów
ludzkich. Stanowi± one uzupe³nienie domeny strategicznej "Ma³a i ¶rednia
przedsiêbiorczo¶æ" (w niniejszym Programie), gdzie ujête zosta³y zadania
dotycz±ce m.in. wsparcia merytorycznego, organizacyjnego i finansowego w
funkcjonowaniu przedsiêbiorstw. Maj±c na uwadze zbli¿aj±ce siê nasze wej¶cie w
struktury Unii Europejskiej istotne staje siê tak¿e podjêcie w najbli¿szej
przysz³o¶ci zadañ zwi±zanych z przygotowaniem osób zaanga¿owanych w tworzenie
i wdra¿anie projektów finansowanych ze ¶rodków funduszy strukturalnych tak,
aby zwiêkszyæ skuteczno¶æ w absorpcji ¶rodków UE.
W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele
operacyjne :
- I.1. Rozwój systemu kszta³cenia zawodowego i przekwalifikowywania osób bezrobotnych i zagro¿onych utrat± pracy
- I.2. Aktywizacja zawodowa m³odych ludzi
- I.3. Doskonalenie kadr administracji samorz±dowej, ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw oraz organizacji pozarz±dowych w powiecie wadowickim w kontek¶cie funkcjonowania Polski w strukturach Unii Europejskiej
- I.4. Rozwój miêdzynarodowej wspó³pracy instytucji i organizacji powiatu wadowickiego z partnerami europejskimi
Uzasadnienie
System szkoleñ i kursów od wielu lat jest jednym z g³ównych narzêdzi aktywizacji osób bezrobotnych w naszym kraju. Udzia³ w szkoleniach jest nie tylko ¼ród³em nowej wiedzy i umiejêtno¶ci, ale nierzadko jest form± oderwania siê od problemów nurtuj±cych na co dzieñ osoby bezrobotne oraz stanowi forum wymiany do¶wiadczeñ przez osoby poszukuj±ce pracy.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- I.1.1. Systematyczne badanie potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych zagro¿onych utrat± zatrudnienia
- I.1.2. Kontynuacja dzia³añ zwi±zanych z wdra¿aniem umów trójstronnych w zakresie szkoleñ: Powiatowy Urz±d Pracy -bezrobotny - pracodawca
- I.1.3. Promocja przedsiêbiorczo¶ci ze szczególnym uwzglêdnieniem samozatrudnienia
ZADANIA :
Zadanie nr I.1.1 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Systematyczne badanie potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych zagro¿onych utrat± zatrudnienia | Tematyka organizowanych szkoleñ i kursów dla bezrobotnych musi byæ odpowiedzi± na bie¿±ce potrzeby osób bezrobotnych i poszukuj±cych pracy, st±d te¿ wa¿ne staje siê sta³e identyfikowanie tych potrzeb i podejmowanie dzia³añ s³u¿±cych ich zaspokajaniu | - liczba przeprowadzonych badañ - lista potrzeb szkoleniowych | - zachowana reprezentatywno¶æ badania - zainteresowanie pracodawców - zainteresowanie bezrobotnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Pracodawcy, jednostki szkoleniowe, Wojewódzki Urz±d Pracy | dzia³ania ci±g³e | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr I.1.2 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Kontynuacja dzia³añ zwi±zanych z wdra¿aniem umów trójstronnych w zakresie szkoleñ: Powiatowy Urz±d Pracy - bezrobotny - pracodawca | Umowy trójstronne s± bardzo efektywn± form± wspó³pracy na linii Powiatowy Urz±d Pracy - bezrobotny - pracodawca, gdy¿ umo¿liwiaj± zaspokojenie potrzeb osób poszukuj±cych pracy oraz firm poszukuj±cych odpowiednio przeszkolonego pracownika | - liczba podpisanych umów trójstronnych - liczba przeprowadzonych szkoleñ - liczba osób zatrudnionych po szkoleniach | - aktywny udzia³ pracodawców - zainteresowanie osób bezrobotnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Pracodawca, jednostki szkoleniowe, inni partnerzy dzia³aj±cy na rzecz rynku pracy | dzia³ania ci±g³e | Fundusz Pracy, Pracodawcy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr I.1.3 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Promocja przedsiêbiorczo¶ci ze szczególnym uwzglêdnieniem samozatrudnienia | Uruchomienie dzia³alno¶ci gospodarczej jest jedn± mo¿liwo¶ci na znalezienie pracy. W procesie tym niezwykle istotne staje siê w³a¶ciwie przygotowanie kandydatów na przedsiêbiorców do podjêcia decyzji o samozatrudnieniu i wsparcie w pierwszym okresie funkcjonowania firmy. Dlatego te¿ dobrze opracowany system szkoleñ i doradztwa dla osób zak³adaj±cych w³asn± firmê stanowi warunek konieczny w rozwoju ma³ych i ¶rednich firm na szczeblu lokalnym. | - liczba przeprowadzonych szkoleñ, - liczba udzielonych porad - liczba osób (w tym bezrobotnych), które za³o¿y³y w³asn± firmê | - zainteresowanie osób bezrobotnych - atrakcyjna forma szkoleñ - stabilna polityka rz±du wobec sektora MSP |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Starostwo Powiatowe | Powiatowy Urz±d Pracy, Jednostki szkoleniowe, samorz±dy gminne | Od 2004 | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Uzasadnienie
Z przeprowadzonej analizy struktury bezrobocia w powiecie wadowickim wynika, ¿e w ogólnej liczbie osób pozostaj±cych bez pracy, m³odzi ludzie w wieku 18-24 stanowi± najwiêkszy odsetek (oko³o 34%). Istniej±ca sytuacja na rynku pracy, gdzie popyt na pracê przewy¿sza jej poda¿ stawia m³odych ludzi w gorszej pozycji na rynku pracy w porównaniu z innymi grupami, przede wszystkim ze wzglêdu na brak wymaganego przez pracodawców do¶wiadczenia zawodowego. Dlatego te¿ m³odzi ludzie wymagaj± zastosowania odrêbnych, specyficznych rozwi±zañ, które pozwol± na w³a¶ciwe przygotowanie ich do wej¶cia na rynek pracy i zdobycia odpowiedniego do¶wiadczenia zawodowego.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
ZADANIA :
Zadanie nr I.2.1 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Organizowanie sta¿y dla m³odych ludzi w celu zdobycia praktyki zawodowej | Sta¿e absolwenckie umo¿liwiaj± absolwentom szkó³ wykorzystanie w sposób praktyczny wiedzy zdobytej w szkole, a przede wszystkim daj± m³odym ludziom szansê na uzyskanie niezbêdnego w dalszej pracy zawodowej do¶wiadczenia. Jest to forma aktywizacji z powodzeniem stosowana ju¿ przez Powiatowy Urz±d Pracy | - liczba przeprowadzonych sta¿y - liczba osób uczestnicz±cych w sta¿ach - liczba osób zatrudnionych po okresie sta¿u na sta³e | - aktywny udzia³ pracodawców - zainteresowanie osób bezrobotnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | pracodawcy i organizacje pracodawców, gminy, Ochotnicze Hufce Pracy | dzia³ania ci±g³e | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr I.2.2 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Kontynuacja z pracodawcami umów absolwenckich w celu zdobycia przez m³odych ludzi do¶wiadczenia zawodowego | Umowy absolwenckie, podobnie jak sta¿e, umo¿liwiaj± absolwentom szkó³ wykorzystanie w sposób praktyczny wiedzy zdobytej w szkole, a przede wszystkim daj± m³odym ludziom szansê na uzyskanie niezbêdnego w dalszej pracy zawodowej do¶wiadczenia. Jest to forma aktywizacji z powodzeniem stosowana ju¿ przez Powiatowy Urz±d Pracy | - liczba podpisanych umów absolwenckich - liczba osób korzystaj±cych z umów absolwenckich - liczba osób zatrudnionych po okresie umów absolwenckich na sta³e | - aktywny udzia³ pracodawców - zainteresowanie osób bezrobotnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Pracodawcy, szko³y ponadgimnazjalne, Ochotnicze Hufce Pracy | Proces ci±g³y | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr I.2.3 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Organizacja we wspó³pracy z pracodawcami prac krótkoterminowych dla m³odych ludzi | Prace krótkoterminowe (np. na zastêpstwo, wolontariat) s± nierzadko pierwszym zetkniêciem siê m³odych ludzi z rynkiem pracy oraz czêsto wywieraj± znacz±cy wp³yw na rozwój ich kariery zawodowej. Pracodawcom umo¿liwiaj± natomiast bie¿±ce, efektywne prowadzenie firmy np. w okresie wakacji czy d³ugotrwa³ej choroby pracownika. | - liczba podpisanych umów z pracodawcami - liczba osób korzystaj±cych z pracy krótkoterminowej - liczba osób zatrudnionych po pracy krótkoterminowej na sta³e | - aktywny udzia³ pracodawców - zainteresowanie osób bezrobotnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | pracodawcy i organizacje pracodawców agencje pracy czasowej, gminy, Ochotnicze Hufce Pracy | Proces ci±g³y | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr I.2.4 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Opracowanie systemu dotacji dla pracodawców tworz±cych miejsca pracy dla absolwentów | Celem tego zadania jest stworzenie systemu zachêt finansowych, sk³aniaj±cych pracodawców do zatrudniania absolwentów szkó³ ponadgimnazjalnych, którzy z uwagi na brak wystarczaj±cego do¶wiadczenia zawodowego maj± gorsz± pozycjê na rynku pracy | - Liczba udzielonych dotacji - Liczba nowoutworzonych miejsc pracy dla absolwentów | - Zainteresowanie pracodawców |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Samorz±dy gminne, pracodawcy | Od 2005 | Europejski Fundusz Spo³eczny, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego |
Zadanie nr I.2.5 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Utworzenie Gminnych Punktów Aktywizacji Zawodowej m³odych ludzi | Przygotowanie m³odzie¿y do wej¶cia na rynek pracy powinno rozpoczynaæ siê na poziomie edukacji szkolnej. Zadanie to ma na celu utworzenie na terenie gmin powiatu wadowickiego punktów informacyjno-doradczych wspieraj±cych m³odych ludzi w przygotowaniu ich do podjêcia decyzji dotycz±cej ich przysz³o¶ci zawodowej. | - liczba utworzonych Gminnych Punktów Aktywizacji Zawodowej - liczba osób korzystaj±cych z punktów | |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Samorz±dy gminne, szko³y ponadgimnazjalne, Ochotnicze Hufce Pracy | 2005 | Europejski Fundusz Spo³eczny, Fundusz Pracy |
Uzasadnienie
Tematyka europejska przez najbli¿sze kilka lat bêdzie jednym z kluczowych zagadnieñ ¿ycia spo³eczno-gospodarczego w naszym kraju. Warunkiem koniecznym efektywnego i skutecznego wykorzystania ¶rodków finansowych pochodz±cych funduszy strukturalnych, szczególnie w pierwszym okresie naszego cz³onkostwa w Unii Europejskiej, bêdzie odpowiednie przygotowanie osób zaanga¿owanych w przygotowywanie projektów poszczególnych programów UE, ich wdra¿anie oraz monitorowanie. W powiecie wadowickim jednostki samorz±du terytorialnego, przedsiêbiorstwa i organizacje pozarz±dowe posiadaj± pewne do¶wiadczenie w absorpcji ¶rodków przedakcesyjnych oraz funduszy pochodz±cych z programów wspólnotowych UE. Tym niemniej niezbêdnym staje siê jak najlepsze przygotowanie personelu sektora publicznego, prywatnego i pozarz±dowego w zakresie pozyskiwania ¶rodków finansowych pochodz±cych z funduszy strukturalnych, jak równie¿ zapewnienie pomocy we wdra¿aniu projektów finansowanych z tych funduszy w pierwszym okresie naszego cz³onkostwa w UE.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- I.3.1. Pomoc przedsiêbiorcom w procesie doskonalenia kadr pracowniczych
- I.3.2. Przygotowanie personelu administracji samorz±dowej, przedsiêbiorstw i organizacji pozarz±dowych do pozyskiwania i zarz±dzania funduszami strukturalnymi
ZADANIA :
Zadanie nr I.3.1 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Pomoc przedsiêbiorcom w procesie doskonalenia kadr pracowniczych | Aby przedsiêbiorstwa mog³y sprostaæ konkurencji na rynku europejskim konieczne staje siê zastosowanie ró¿nych instrumentów wsparcia, szczególnie w zakresie identyfikacji potrzeb szkoleniowych, pomocy w pisaniu programów szkoleniowych, organizacji kontaktów z instytucjami szkoleniowymi. | - liczba zorganizowanych szkoleñ - liczba uczestników szkoleñ - tematyka szkoleñ - odsetek uczestników na zajêciach z poszczególnych tematów - liczba udzielonych porad | - dok³adnie rozpoznane potrzeby szkoleniowe - aktywny udzia³ pracodawców - zainteresowanie potencjalnych uczestników szkoleñ - efektywna forma szkoleñ i doradztwa |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Pracodawcy i organizacje pracodawców, Cech Rzemios³ Ró¿nych, Izba Przemys³owo-Handlowa w Krakowie, samorz±dy gminne | Od 2004 | Europejski Fundusz Spo³eczny, Bud¿ety jst |
Zadanie nr I.3.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Przygotowanie personelu administracji samorz±dowej, przedsiêbiorstw i organizacji pozarz±dowych do pozyskiwania i zarz±dzania funduszami strukturalnymi | W³a¶ciwe przygotowanie personelu administracji samorz±dowej, przedsiêbiorstw i organizacji pozarz±dowych w zakresie opracowywania i zarz±dzania projektami finansowanymi z funduszy strukturalnych pozwoli mo¿liwie najbardziej efektywnie wykorzystaæ ¶rodki finansowe UE. | liczba osób objêtych szkoleniami i innymi formami podnoszenia umiejêtno¶ci w zakresie zarz±dzania funduszami UE poziom absorpcji funduszy strukturalnych instytucje i organizacje powiatu wadowickiego | zaanga¿owanie zainteresowanych instytucji i organizacji powiecie |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego | Samorz±dy gminne, przedsiêbiorstwa, organizacje pozarz±dowe, Urz±d Marsza³kowski; Wojewódzki Urz±d Pracy, | Od 2004 | Europejski Fundusz Spo³eczny, Bud¿ety jst |
Uzasadnienie
Globalizacja gospodarki, wzrost dostêpno¶ci do informacji, rozwój nowoczesnych metod komunikacji, generowania i przetwarzania informacji oraz standaryzacja i masowo¶æ produktów i us³ug charakteryzuj± wspó³czesny ¶wiat. Rodzi to konieczno¶æ nawi±zywania i utrzymywania kontaktów z partnerami dzia³aj±cymi w ró¿nych krajach europejskich oraz pozaeuropejskich. Znajomo¶æ jêzyków obcych staje siê jedn± z podstawowych umiejêtno¶ci wymaganych na wspó³czesnym rynku pracy. System kszta³cenia w Polsce zak³ada nauczanie jêzyków obcych ju¿ od pierwszych klas szko³y podstawowej. Tym niemniej wa¿ne jest ci±g³e doskonalenie umiejêtno¶ci pos³ugiwania siê jêzykami obcymi przy wykorzystaniu nowoczesnego sprzêtu i technik informatycznych. Z kolei wymiana do¶wiadczeñ i informacji osób i grup w ramach bezpo¶rednich kontaktów z partnerami zagranicznym rozwija ich potencja³ intelektualny.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- I.4.1. Rozwój aktywnych form nauczania jêzyków obcych
- I.4.2. Rozwój miêdzynarodowej wspó³pracy uczniów i nauczycieli do pog³êbiania znajomo¶ci jêzyków obcych
- I.4.3. Wspó³praca samorz±dów lokalnych powiatu wadowickiego z zaprzyja¼nionymi jednostkami samorz±dowymi w Unii Europejskiej
ZADANIA :
Zadanie nr I.4.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Rozwój aktywnych form nauczania jêzyków obcych | W celu zwiêkszenia efektywno¶ci nauczania jêzyków obcych w szko³ach powinno siê stosowaæ aktywne formy kszta³cenia, np. obcojêzyczne przedstawienia teatralne, obozy jêzykowe, lekcje prowadzone przez native speakera, prezentacje multimedialne etc. | - liczba i odsetek uczniów ucz±cych siê poszczególnych jêzyków obcych - liczba i odsetek uczniów bior±cych udzia³ w poszczególnych formach zajêæ aktywnych | - zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli - zainteresowanie uczniów - atrakcyjna forma zajêæ |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Dyrektorzy szkó³ | Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Od 2004 | bud¿et powiatu, Programy Wspólnotowe UE, inne fundusze zewnêtrzne |
Zadanie nr I.4.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Rozwój miêdzynarodowej wspó³pracy uczniów i nauczycieli do pog³êbiania znajomo¶ci jêzyków obcych | Poziom znajomo¶ci jêzyków obcych najszybciej mo¿na sprawdziæ w kontaktach miêdzynarodowych szkó³. Rozwój tych kontaktów i miêdzynarodowa wymiana m³odzie¿y powinny byæ priorytetem ka¿dej szko³y ponadgimnazjalnej w powiecie wadowickim. Spotkania z rówie¶nikami z innych krajów dodatkowo poszerza horyzonty my¶lowe m³odych ludzi i uczy tolerancji wobec innych kultur | - liczba i odsetek uczniów bior±cych udzia³ w wymianie miêdzynarodowej - liczba projektów o zasiêgu miêdzynarodowym - liczba partnerów za granic± | - zainteresowanie partnerów zagranicznych - zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli - zainteresowanie uczniów |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
dyrektorzy szkó³ | Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego, partnerzy zagraniczni (samorz±dy lokalne, szko³y, organizacje m³odzie¿owe etc.) | dzia³ania ci±g³e | bud¿et powiatu, Programy Wspólnotowe UE, inne fundusze zewnêtrzne |
Zadanie nr I.4.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Wspó³praca samorz±dów lokalnych powiatu wadowickiego z zaprzyja¼nionymi jednostkami samorz±dowymi w Unii Europejskiej | Wizyty studyjne, wymiana do¶wiadczeñ oraz wspólnie przedsiêwziêcia realizowane przez jst w powiecie wadowickim i zaprzyja¼nione jednostki samorz±dowe w UE bêdzie stanowi³o dodatkowe wsparcie personelu JST przy wdra¿aniu projektów finansowanych z funduszy europejskich w pierwszym okresie naszego cz³onkostwa | - liczba instytucji partnerskich - liczba wspólnych projektów - liczba wizyt studyjnych | - zaanga¿owanie jst - zainteresowanie jednostek samorz±dowych UE |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Poszczególne jst powiatu wadowickiego w obrêbie swoich zainteresowañ | Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego, Powiatowy Urz±d Pracy, Urz±d Marsza³kowski, organizacje pozarz±dowe | Dzia³ania ci±g³e | Bud¿ety jst Fundusze zewnêtrzne |
Uzasadnienie
Zaproponowane w pierwszym celu strategicznym dzia³ania skierowane bezpo¶rednio do mieszkañców powiatu wadowickiego powinny zostaæ uzupe³nione zestawem dzia³añ po¶rednich, s³u¿±cych wzmocnieniu infrastruktury rozwoju zasobów ludzkich w powiecie. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie i wdro¿enie odpowiednich systemów informacji o rynku pracy, jego aktualnej sytuacji oraz systemów prowadzenia badañ i analiz w zakresie okresowych potrzeb edukacyjnych i szkoleniowych dostosowuj±cych kwalifikacje i umiejêtno¶ci osób poszukuj±cych lub zmieniaj±cych pracê do wymagañ stawianych przez pracodawców. Efektywno¶æ i dostêpno¶æ do zasobów gromadzonych przez w/w systemy niew±tpliwie zwiêksza wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych.
Ponadto szybkie zmiany zachodz±ce na rynku pracy rodz± okre¶lone wymagania tak¿e wobec systemu edukacji szkolnej, g³ównie na poziomie szkolnictwa ponadgimnazjalnego w zakresie dostosowywania profili kszta³cenia do uwarunkowañ rynku pracy zapewniaj±cego wysoki poziom kszta³cenia m³odych ludzi, adekwatny do potrzeb. Kolejnym warunkiem wzrostu potencja³u ludzkiego w powiecie jest dobrze funkcjonuj±cy system kszta³cenia ustawicznego mieszkañców, który zwiêksza poczucie bezpieczeñstwa osób funkcjonuj±cych na rynku pracy oraz rozwija w nich umiejêtno¶ci radzenia sobie w sytuacji zmian spo³eczno-gospodarczych.
W ramach powy¿szego celu strategicznego wyznaczone zosta³y nastêpuj±ce cele operacyjne :
- II.1. Rozwój systemu informacji z zakresu po¶rednictwa pracy i poradnictwa zawodowego
- II.2. Rozwój systemu kszta³cenia ustawicznego mieszkañców powiatu
- II.3. Dostosowanie oferty kszta³cenia w szkolnictwie ponadgimnazjalnym do potrzeb rynku pracy
- II.4. Wzmocnienie infrastruktury dydaktycznej szkó³
Uzasadnienie
Po¶rednictwo pracy i poradnictwo zawodowe, jako kluczowe narzêdzia aktywizacji
rynku pracy, wymagaj± sta³ego rozwoju wykorzystuj±cego nowe technologie i nowe
formy pracy. Powiêkszaj±cy siê zasób informacji o ró¿nej tematyce i ró¿nym
pochodzeniu wymaga odpowiedniego zarz±dzania t± informacj± - zbierania,
selekcjonowania i udostêpniania zainteresowanym odbiorcom. Coraz wiêkszego
znaczenia w dzia³aniach informacyjnych nabieraj± nowe technologie
informatyczne. Powstaj± (np. w Radomiu) interaktywne kioski dla bezrobotnych
(monitor dotykowy wraz z kamer±), dziêki którym mo¿na poznaæ przepisy prawne,
nauczyæ siê pisania ¿yciorysu i listu motywacyjnego, a przede wszystkim dostaæ
siê do bazy, w której znajduj± siê oferty pracy. Ponadto ma³a kamera pozwala
na po³±czenie siê z konsultantem z urzêdu pracy i uzyskanie dodatkowych
informacji w bezpo¶redniej rozmowie z pracownikiem urzêdu.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.1.1. Wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych w rozwoju po¶rednictwa pracy
- II.1.2. Powo³anie Gminnych Punktów Informacji o Programach Rynku Pracy
ZADANIA :
Zadanie nr II.1.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych w rozwoju po¶rednictwa pracy | Rozwój i wykorzystanie nowoczesnych technologii umo¿liwia sprawn±, szybk± i w zwiêkszonym zakresie wymianê informacji pomiêdzy zainteresowanymi partnerami (PUP - bezrobotny - pracodawca). Umo¿liwia tak¿e tworzenie baz ofert pracy i osób poszukuj±cych pracy w Internecie i ich bie¿±c± aktualizacjê | - liczba ofert pracy w powiecie zamieszczona w internetowej bazie - liczba osób korzystaj±cych z po¶rednictwa pracy przez komputer | - wzrost poziomu dostêpu bezrobotnych do komputera i internetu - zainteresowanie pracodawców - zainteresowanie osób bezrobotnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | pracodawcy i organizacje pracodawców, agencje pracy | dzia³ania ci±g³e | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr II.1.2 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Powo³anie Gminnych Punktów Informacji o Programach Rynku Pracy | Dzia³ania aktywizuj±ce lokalny rynek pracy musz± uwzglêdniaæ system informacji dla osób bezrobotnych i pracodawców z zakresu nowych programów rynku pracy, organizowanych szkoleñ, dostêpnych form wsparcia etc. Aby dotrzeæ do jak najszerszego grona odbiorców zostan± zorganizowane w gminach punkty informacji zawodowej prowadz±ce dzia³ania informacyjne o nowych programach rynku pracy, nowych mo¿liwo¶ciach dla bezrobotnych i pracodawców, organizowanych szkoleniach etc. | - liczba powo³anych punktów - liczba osób korzystaj±cych z punktów | - aktywny udzia³ gmin - zainteresowanie osób bezrobotnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Samorz±dy gminne, pracodawcy | dzia³ania ci±g³e | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny, |
Uzasadnienie
Zmiany zachodz±ce na rynku pracy charakteryzuj± siê rosn±c± konkurencj± oraz coraz wy¿szymi i zmiennymi wymaganiami stawianymi przez pracodawców kandydatom do pracy. Dotyczy to równie¿ osób zatrudnionych, które stale musz± podnosiæ swoje kwalifikacje, dokszta³caæ siê, aby równie¿ byæ konkurencyjnym na rynku pracy. Z drugiej strony coraz czêstsz± praktyk± w¶ród osób zatrudnionych jest kilkakrotna zmiana zawodu w ci±gu ca³ego ¿ycia zawodowego. Dla uzyskiwania efektu wysoko wykwalifikowanego personelu posiadaj±cego odpowiedni± wiedzê i umiejêtno¶ci zgodne z potrzebami rynku pracy, koniecznym staje siê podejmowanie dzia³añ w zakresie kszta³cenia ustawicznego osób doros³ych. Stanowi to du¿e wyzwanie zarówno dla pracowników, którzy musz± zrozumieæ potrzebê dokszta³cania siê, jak równie¿ dla instytucji organizuj±cych szkolenia zawodowe, gdy¿ to one w du¿ym stopniu bior± na siebie odpowiedzialno¶æ za tworzenie ofert szkoleniowych odpowiadaj±cych potrzebom rynku.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.2.1. Organizacja szkoleñ zawodowych dla osób doros³ych
- II.2.2. Organizacja kursów obs³ugi komputera i wykorzystania internetu w rozwoju zawodowym
- II.2.3. Tworzenie i wdra¿anie specjalnych programów zatrudnienia osób zwalnianych z przyczyn zak³adów pracy (outplacement)
ZADANIA :
Zadanie nr II.2.1 | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Organizacja szkoleñ zawodowych dla osób doros³ych | Utrzymanie wysokiej atrakcyjno¶ci pracownika na rynku pracy wymaga od niego ustawicznego dokszta³cania siê. Oferta szkoleñ i kursów dla osób doros³ych powinna uwzglêdniaæ dotychczasowe umiejêtno¶ci mieszkañców powiatu i potrzeby pracodawców, zatem musi byæ efektem wspó³pracy Powiatowego Urzêdu Pracy z instytucjami szkoleniowymi, szko³ami, uczelniami i pracodawcami. W przysz³o¶ci zadanie to zostanie przejête przez powo³any o¶rodek doradczo-szkoleniowy. (patrz: domena "Ma³e i ¶rednie przedsiêbiorstwa" Zadanie I.1.1.) | - liczba zorganizowa-nych szkoleñ - liczba uczestników szkoleñ - tematyka szkoleñ - odsetek uczestników na zajêciach z poszczególnych tematów | - dok³adnie rozpoznane potrzeby szkoleniowe - aktywny udzia³ pracodawców - zainteresowanie potencjalnych uczestników szkoleñ - efektywna forma szkoleñ |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Powiatowy Urz±d Pracy, szko³y, instytucje szkoleniowe, samorz±dy gminne | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr II.2.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Organizacja kursów obs³ugi komputera i wykorzystania internetu w rozwoju zawodowym | Znajomo¶æ obs³ugi komputera i internetu staje siê zasadnicz± umiejêtno¶ci± spo³eczeñstwa, wykorzystywan± nie tylko w pracy zawodowej wielu osób, ale tak¿e w ¿yciu codziennym (np. w banku, urzêdzie). Dostêp do sieci komputerowej u³atwia poszukiwanie pracy i umo¿liwia uczestniczenie w kursach na odleg³o¶æ. W przysz³o¶ci zadanie to zostanie przejête przez powo³any o¶rodek doradczo-szkoleniowy. (patrz: domena "Ma³e i ¶rednie przedsiêbiorstwa" Zadanie I.1.1.) | - liczba zorganizowanych szkoleñ - liczba uczestników szkoleñ - odsetek uczestników szkoleñ na odleg³o¶æ | - dok³adnie rozpoznane potrzeby szkoleniowe - zainteresowanie potencjalnych uczestników szkoleñ - efektywna forma szkoleñ |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Powiatowy Urz±d Pracy, szko³y, instytucje szkoleniowe, samorz±dy gminne | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr II.2.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Tworzenie i wdra¿anie specjalnych programów zatrudnienia osób zwalnianych z przyczyn zak³adów pracy (outplacement) | Outplacement - to specjalne programy, których g³ównym celem jest z³agodzenie skutków, jakie nios± ze sob± zwolnienia, zarówno dla pracowników, jak i dla ca³ej firmy. Takimi programami objêci s± zwalniani pracownicy, którym pomaga siê w sprawnym wej¶ciu na rynek pracy i pokonaniu stresu, wywo³anego utrat± dotychczasowego zatrudnienia Na terenie powiatu (g³ównie Andrychów) znajduj± siê du¿e zak³ady przemys³owe, które obecnie s± w fazie restrukturyzacji, co wi±¿e siê z mo¿liwo¶ci± zwolnieñ grupowych w tych firmach. St±d te¿ potrzeba tworzenie i wdra¿anie tego typu programów, aby z³agodziæ skutki zwolnieñ. | - liczba osób objêtych programami outplacement - liczba osób, które znajd± ponowne zatrudnienie | - zainteresowanie i zaanga¿owanie zak³adów pracy wdro¿eniem programu |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Powiatowy Urz±d Pracy | Starostwo Powiatowe, samorz±dy gminne, zak³ady pracy przeprowadzaj±ce restrukturyzacjê, pracodawcy, jednostki szkoleniowe | dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | Europejski Fundusz Spo³eczny, Zak³ady pracy |
Uzasadnienie
Szybkie zmiany na rynku pracy, nowe wymagania pracodawców w stosunku do pracowników, rozwój nowych technologii, a tak¿e integracja Polski z Uni± Europejsk± wymagaj± elastycznego dostosowywania profili kszta³cenia ponadgimnazjalnego do tych¿e uwarunkowañ i zapewnienia wysokiego poziomu kszta³cenia m³odych ludzi. Dla zapewnienia wiêkszej efektywno¶ci tych dzia³añ, powinny byæ one prowadzone w ¶cis³ej wspó³pracy wszystkich zainteresowanych ¶rodowisk lokalnych - szkó³, rodziców, uczniów, w³adz powiatowych i gminnych, Powiatowego Urzêdu Pracy, pracodawców i organizacji pozarz±dowych.
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.3.1. Systematyczne badanie w zakresie poziomu edukacji zawodowej w szko³ach ¶rednich w relacji do potrzeb lokalnych rynków pracy
- II.3.2. Wspó³praca w³adz powiatu ze ¶rodowiskami gospodarczymi i spo³ecznymi w poszerzaniu oferty edukacyjnej na szczeblu ponadgimnazjalnym
i dostosowywaniu profili nauczania do potrzeb rynku pracy- II.3.3. Okre¶lenie zasad wspó³finansowania przez samorz±d powiatowy studiów i szkoleñ nauczycieli, którzy przekwalifikowuj± siê b±d¼ podnosz± swoje kwalifikacje zawodowe
ZADANIA :
Zadanie nr II.3.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Systematyczne badanie w zakresie poziomu edukacji zawodowej w szko³ach ¶rednich w relacji do potrzeb lokalnych rynków pracy | Zadanie to powinno byæ punktem wyj¶cia do dzia³añ wspieraj±cych aktywizacjê m³odych ludzi opisanych w celu operacyjnym "Aktywizacja zawodowa m³odych ludzi" (I.2.). Wiedza na temat poziomu wykszta³cenia i kwalifikacji m³odych ludzi umo¿liwia tworzenie i realizacjê narzêdzi wsparcia dla m³odzie¿y i absolwentów szkó³ | - Utworzona baza danych na temat wykszta³cenia i kwalifikacji absolwentów - liczba wpisów w bazie danych | - Dobra wspó³praca PUP ze szko³ami - zainteresowanie absolwentów szkó³ |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Powiatowy Urz±d Pracy, szko³y, jednostki szkoleniowe | Cyklicznie raz /rok pocz±wszy od roku szkolnego 2004/2005 | Bud¿et powiatu |
Zadanie nr II.3.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Wspó³praca w³adz powiatu ze ¶rodowiskami gospodarczymi i spo³ecznymi w poszerzaniu oferty edukacyjnej na szczeblu ponadgimnazjalnym i dostosowywaniu profili nauczania do potrzeb rynku pracy | Wprowadzanie w lokalny system edukacyjny nowych profili nauczania nie realizuje siê z dnia na dzieñ. Wymaga to przede wszystkim g³êbszych analiz gospodarki lokalnej i regionalnej oraz analiz demograficznych. Ale nie mo¿na zapominaæ o szerokiej wspó³pracy w³adz powiatu oraz szkó³ ze ¶rodowiskiem przedsiêbiorców i organizacji gospodarczych. To partnerzy gospodarczy najlepiej potrafi± zdefiniowaæ, jak± wiedzê i umiejêtno¶ci powinien posi±¶æ absolwent poszczególnych rodzajów szkó³ | - liczba profili kszta³cenia w szko³ach - liczba uczniów w poszczególnych profilach kszta³cenia - liczba i rodzaj nowo uruchamianych profili | - zaanga¿owanie dyrekcji szkó³, - zainteresowanie uczniów - efektywna wspó³praca ¶rodowisk lokalnych |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Powiatowy Urz±d Pracy, Kuratorium O¶wiaty, pracodawcy i organizacje pracodawców, szko³y | Od 2005 | Bud¿et powiatu, Fundusz Pracy, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr II.3.3. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Okre¶lenie zasad wspó³finansowania przez samorz±d powiatowy studiów i szkoleñ nauczycieli, którzy przekwalifikowuj± siê b±d¼ podnosz± swoje kwalifikacje zawodowe | Dla zapewnienia wysokiej jako¶ci kszta³cenia w szko³ach ponadgimnazjalnych powiatu wadowickiego nale¿y okre¶liæ zasady finansowe, które bêd± motywowaæ nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i anga¿owania siê w realizacjê nowych projektów edukacyjnych | - poziom refundacji kosztów szkoleñ nauczycieli - liczba nauczycieli korzystaj±cych z refundacji kosztów szkoleñ - liczba nauczycieli, którzy podnie¶li swoje kwalifikacje zawodowe | - zainteresowanie nauczycieli - tematyka szkoleñ i kursów nauczycieli zgodna z profilami kszta³cenia w szko³ach (obecnymi i przysz³ymi) |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Rada Powiatu, szko³y | Marzec 2004 | Bud¿et powiatu |
Uzasadnienie
M³oda osoba wchodz±ca na rynek pracy powinna posiadaæ szeroki zestaw
umiejêtno¶ci, na tyle wszechstronny, aby w stosunkowo szybki sposób mog³a je
dostosowaæ do wymagañ stawianych przez potencjalnego pracodawcê. System
edukacji m³odzie¿y powinien uwzglêdniaæ potrzeby rynku pracy, k³ad±c nacisk na
kszta³cenie jednostek kreatywnych i aktywnych. W zwi±zku z tym istotne jest
umo¿liwianie m³odzie¿y wykorzystywanie nowoczesnych zdobyczy techniki procesie
nauczania w systemie formalnym oraz zapewnienie udzia³u w innowacyjnych
projektach edukacyjnych czy te¿ dostêpu do szerokiej oferty zajêæ
pozalekcyjnych, rozwijaj±cych ich zainteresowania. Zadania proponowane w
ramach tego celu operacyjnego stanowi± uzupe³nienie zadañ realizowanych w
ramach celu operacyjnego I.2. "Aktywizacja zawodowa m³odych ludzi".
Powy¿szy cel operacyjny bêdzie realizowany poprzez nastêpuj±ce zadania :
- II.4.1. Bie¿±ce wyposa¿anie szkó³ w nowoczesne ¶rodki dydaktyczne i techniczne z uwzglêdnieniem dostêpu do sieci komputerowej
- II.4.2. Przygotowywanie programów zajêæ pozalekcyjnych pog³êbiaj±cych wiedzê i rozwijaj±cych zainteresowania uczniów
ZADANIA :
Zadanie nr II.4.1. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Bie¿±ce wyposa¿anie szkó³ w nowoczesne ¶rodki dydaktyczne i techniczne z uwzglêdnieniem dostêpu do sieci komputerowej | Zapewnienie wysokiego poziomu kszta³cenia m³odzie¿y w systemie edukacji formalnej zale¿y m.in. od wykorzystywanych przez nauczycieli w procesie nauczania ¶rodków dydaktycznych i technicznych. Uczniowie szkó³ ponadgimnazjalnych powinni mieæ dostêp do nowoczesnych, bardziej efektywnych narzêdzi edukacyjnych | - liczba sal lekcyjnych w szko³ach wyposa¿onych w nowoczesny sprzêt edukacyjny - odsetek uczniów korzystaj±cych z nowych pomocy edukacyjnych | - zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli - zainteresowanie uczniów |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Dyrektorzy szkó³ | Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Od 2004 - dzia³ania ci±g³e | Bud¿et powiatu, Europejski Fundusz Spo³eczny |
Zadanie nr II.4.2. | Uzasadnienie zadania | Wska¼niki produktu | Za³o¿enia |
Przygotowywanie programów zajêæ pozalekcyjnych pog³êbiaj±cych wiedzê i rozwijaj±cych zainteresowania uczniów | Nie zawsze obowi±zuj±cy program nauczania danego przedmiotu wyczerpuje temat b±d¼ zaspokaja ciekawo¶æ uczniów. Zatem, aby podtrzymywaæ i rozwijaæ zainteresowania m³odzie¿y istotne mo¿e byæ organizowanie ró¿norodnych zajêæ pozalekcyjnych - przedmiotowych, sportowych i kó³ek zainteresowañ | - liczba godzin zajêæ z poszczególnej tematyki - liczba uczniów bior±cych udzia³ w zajêciach poszczególnej tematyki | - zaanga¿owanie dyrektorów szkó³ i nauczycieli - zainteresowanie uczniów - atrakcyjna forma zajêæ |
Instytucja koordynuj±ca | Partnerzy | Okres realizacji | ¬ród³a finansowania |
Dyrektorzy szkó³ | Wydzia³ Edukacji Starostwa Powiatowego | Od 2004 - dzia³ania ci±g³e w miarê zidentyfikowanych potrzeb | Bud¿et powiatu, fundusze zewnêtrzne |