a a a
  1. Aktualności
  2. Jak załatwić sprawę - druki do pobrania
  3. Biuro Rzeczy Znalezionych
  4. Wydziały, Zespoły, Biura
    1. Archiwista Zakładowy
    2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów
    3. Zespół Radców Prawnych
    4. Audytor Wewnętrzny
    5. Biuro Rady Powiatu
    6. Biuro Projektów Edukacyjnych
    7. Inspektor Ochrony Danych
    8. Geodeta Powiatowy
    9. Geolog Powiatowy
    10. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
    11. Wydział Budownictwa i Zagospodarowania Przestrzennego
    12. Wydział Budżetu i Finansów
    13. Wydział Dróg Powiatowych
    14. Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
    15. Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
    16. Wydział Komunikacji i Transportu
    17. Wydział Organizacji i Nadzoru
    18. Wydział Promocji i Rozwoju Powiatu
    19. Wydział Środowiska
    20. Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych
    21. Zespół Kontroli Wewnętrznej
    22. Biuro Ochrony Zdrowia
      1. Biuro Ochrony Zdrowia
    23. Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami
  5. Jednostki Organizacyjne
  6. Powiatowe służby, inspekcje, straże
  7. Organizacje pozarządowe
    1. Org. dział. dla niepełnosprawnych
    2. Program współpracy Powiatu Wadowickiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2020 rok
    3. Fundacje
    4. Jedn.org.pow.dział.dla niepełnospr.
    5. Stowarzyszenia
    6. Organizacje pożytku publicznego
    7. Stowarzyszenia kultury fizycznej
    8. Dokumenty i formularze
    9. Ogłoszenia, komunikaty
  8. Gospodarka powiatu
    1. Program Rozwoju Przedsiębior.
    2. Strategia Rozwoju Powiatu Wadowickiego
    3. Raport o stanie gospodarki
  9. Turystyka
    1. Kościoły drewniane
    2. Ważniejsze zabytki
    3. Gospodarstwa Agroturystyczne
    4. Gospodarstwa Ekoturystyczne
  10. Kultura
  11. Sport
    1. Klasyfikacja szkół Powiatu Wadowickiego
    2. Kalendarz zawodów sportowych
    3. Uczniowskie Kluby Sportowe
  12. Nabór w urzędzie
  13. Zamówienia publiczne, przetargi
    1. Informacje z otwarcia ofert
    2. Plany zamówień publicznych
      1. Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2020 roku
      2. Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2019 r.
      3. Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych w Starostwie Powiatowym w Wadowicach w 2018 r.
    3. Zmiany do SIWZ - Przetargi
    4. Ogłoszenia - Przetargi
    5. Wyniki - Przetargi
    6. Umowy - Przetargi
  14. Konto bankowe Starostwa
  15. Prawo
  16. Geoportal Powiatu Wadowickiego
  17. Rejestr umów Starostwa Powiatowego w Wadowicach
  18. Petycje
  19. Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i nieodpłatna mediacja
  20. Zarządzanie kryzysowe
    1. Dane kontaktowe PCZK
    2. Zasady postępowania podczas zagrożeń
      1. Burza
      2. Grad
      3. Katastrofy budowlane
      4. Mrozy
      5. Niewybuchy
      6. Powódź
      7. Śnieg na dachach
      8. Przesyłka niewiadomego pochodzenia
      9. Śnieżyce
      10. Upał
      11. Uwolnienie niebezpiecznych substancji
      12. W razie pożaru
      13. Wiatr
      14. Wichury
      15. Zagrożenie epidemiologiczne
      16. Zagrożenie radiacyjne
      17. Ukąszenie przez żmiję
      18. Terroryzm
      19. Informacja o podłożeniu ładunku wybuchowego
    3. Sygnały alarmowe
    4. Mapy osuwiskowe
    5. Mapy powodziowe
  21. Monitoring
  22. Mapa serwisu
  23. Inne ogłoszenia
Gminy Powiatu Wadowickiego
Serwisy WWW Gmin
Andrych�w
Kalwaria Zebrzydowska
Lanckorona
Strysz�w
Brze�nica
Tomice
Spytkowice
Wiprz
Mucharz
Wadowice

Domena strategiczna - Mała i średnia przedsiębiorczość



Plan operacyjny dla "Programu rozwoju przedsiębiorczości w powiecie wadowickim"
Domena strategiczna
"Mała i średnia przedsiębiorczość"


Uzasadnienie wyboru domeny


Powiat wadowicki charakteryzuje się stosunkowo dobrze rozwiniętą przedsiębiorczością. Jednym z wyznaczników aktywności gospodarczej powiatu jest przyrost liczby jednostek rejestrowanych w systemie REGON. W 2001 r. w rejestrze powiatu wadowickiego było o 47% więcej podmiotów niż w 1997 r. Jest to drugi pod względem wielkości wynik w Małopolsce. Kolejnym wskaźnikiem odzwierciedlającym stan przedsiębiorczości w powiecie jest ilość podmiotów gospodarczych przypadających na 1000 mieszkańców. W powiecie wadowickim wskaźnik ten wynosi 88/1000, co daje mu wiodące miejsce w województwie.

Na terenie powiatu wadowickiego funkcjonują liczne małe przedsiębiorstwa produkcyjne, często mające wieloletnie tradycje w sferze małej przedsiębiorczości. Dotyczy to w szczególności firm stolarskich (przemysł meblowy) oraz obuwniczych działających na terenie gminy Kalwaria Zebrzydowska, a także Wadowic - z szeroką rzeszą rzemieślników różnych branż i małych firm budowlanych. Odmienną specyfikę posiada gmina Andrychów, na terenie której funkcjonują zakłady przemysłowe, m.in. Andrychowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Andropol" S.A. - produkujące płótno, z którego szyje się bieliznę pościelową i koszule męskie, Wytwórnia Silników Wysokoprężnych “Andoria" S.A., produkująca silniki wysokoprężne do ciężkich pojazdów, jak również zespoły prądotwórcze oraz Andrychowska Fabryka Maszyn AFM S.A., wytwarzająca tokarki i wyspecjalizowane obrabiarki, współpracująca z koncernem Siemens. Aktywność gospodarcza pozostałych gmin tworzących powiat wadowicki jest znacznie mniejsza.

Wśród podmiotów gospodarczych działających na terenie powiatu najwięcej jest firm małych. Małe, nierzadko jednoosobowe podmioty gospodarcze, z trudem utrzymują się na konkurencyjnym rynku i nie planują większych inwestycji, z którymi związane jest podjęcie drogich, często nieosiągalnych, kredytów bankowych. Brak dostępu do źródeł finansowania blokuje rozwój firm i ogranicza możliwości tworzenia nowych miejsc pracy.

Problemy finansowe dotykają również firmy większe. Zatrudniające do tej pory największą liczbę pracujących duże firmy, ze względów ekonomicznych (brak płynności finansowej), technicznych (przestarzały park maszyn) oraz brak rynku zbytu na produkty znajdują się w trudnej sytuacji, co skutkuje ograniczaniem przez nie zatrudnienia.

Oprócz dostępności do finansowania zewnętrznego, duże znaczenie przypisuje się lokalnemu klimatowi dla rozwoju przedsiębiorczości, na który składa się szereg tzw. miękkich instrumentów. Pośród nich warto wymienić ulgi inwestycyjne, dobre kontakty władz samorządowych z przedsiębiorcami (regularne spotkania, wspólna promocja, dwukierunkowy system przepływu informacji), pomoc administracyjno-prawną dla nowo powstających lub poszerzających działalność firm (ograniczenie do minimum i przyspieszenie wydawania decyzji, zezwoleń etc.), wsparcie w procesie pozyskiwania przez pracodawców funduszy zewnętrznych (krajowych i europejskich), a także funkcjonowanie instytucji otoczenia biznesu w powiecie - np. organizacje doradczo-szkoleniowe, banki, fundusze pożyczkowe, fundusze poręczeń kredytowych.

Założenia te są zbieżne z wynikami badań ankietowych na temat klimatu dla rozwoju przedsiębiorczości, przeprowadzonych przez Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji - w czerwcu i lipcu 2003 roku - wśród lokalnych przedsiębiorców. Za czynniki negatywnie wpływające na rozwój działalności gospodarczej uznali oni uwarunkowania związane z kształtem funkcjonującego w Polsce prawodawstwa (podatki i świadczenia socjalne) oraz nienajlepszym stanem rynku i gospodarki. Równocześnie, jako barierę rozwoju wskazano brak dostępu do źródeł finansowania rozwoju firmy (m.in. wysokie stopy procentowe kredytów dla firm) oraz konkurencję zagraniczną i krajową. Z drugiej strony - zdaniem badanych przedsiębiorstw - poprawa warunków, w których działają wadowickie firmy wymaga przedsięwzięcia pewnych działań na szczeblu lokalnym. Za kluczowe kierunki działań wspierających lokalną przedsiębiorczość uznano budowę efektywnego wsparcia organizacyjnego i finansowego dla małych i średnich firm, w tym m.in. ulg w podatkach lokalnych, organizację szkoleń i spotkań dla przedsiębiorców, udostępnienia informacji o środkach finansowych Unii Europejskiej skierowanych do małych i średnich firm, współpracę władz samorządowych, usprawnienie komunikacji wewnątrz powiatu oraz promocję gospodarczą powiatu.

Powiązanie domeny strategicznej z dokumentami wyższego szczebla

Wszelkie działania zawarte w domenie strategicznej "Mała i średnia przedsiębiorczość" znajdują swoje uzasadnienie w dokumentach operacyjnych wyższego rzędu, takich jak Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw na lata 2004-2006 i Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006. Na podstawie (między innymi) tych dokumentów operacyjnych będą dysponowane środki strukturalne z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Cele i zadania tworzące domenę strategiczną "Mała i średnia przedsiębiorczość" wpisują się w następujące Priorytety oraz Działania Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw na lata 2004-2006:

Sektorowy Program Operacyjny - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw na lata 2004-2006 (zgodnie z "Uzupełnieniem Programu" wersja 6, październik 2003, MGPiPS) :

* Priorytet 1. Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu.

  • Działanie 1.1. Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw.
  • Działanie 1.2. Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw.

* Priorytet 2. Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw.

  • Działanie 2.1. Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez doradztwo.
  • Działanie 2.2. Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw.
  • Działanie 2.3. Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje.
  • Działanie 2.4. Wsparcie dla inwestycji w zakresie dostosowywania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska.

Cele i zadania tworzące domenę strategiczną "Mała i średnia przedsiębiorczość" wpisują się w następujące Priorytety oraz Działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 :

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (zgodnie z "Uzupełnieniem Programu" wersja 2, maj 2003, MGPiPS) :

  • Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów.
  • Działanie 1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego.
  • Działanie 1.2. Infrastruktura ochrony środowiska.
  • Działanie 1.3. Regionalna infrastruktura badawczo-edukacyjna.
  • Działanie 1.5. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
  • Priorytet 2. Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich.
  • Działanie 2.1. Rozwój zawodowy dostosowujący zasoby ludzkie do potrzeb regionalnego rynku pracy.
  • Działanie 2.5. Mikroprzedsiębiorstwa.

Cele i zadania tworzące domenę strategiczną "Mała i średnia przedsiębiorczość" wpisują się także w następujące Cele nadrzędne oraz Cele strategiczne Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego:

Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego :

Cel nadrzędny A. Lepiej wykształceni, aktywni i przedsiębiorczy mieszkańcy.
Cel strategiczny A.2. Środowisko promujące przedsiębiorczość i aktywność obywateli.

Cel nadrzędny B. Wysoka jakość środowiska przyrodniczego i kulturowego.
Cel strategiczny B.1. Zlikwidowanie zaniedbań w ochronie środowiska.
Cel strategiczny B.2. Racjonalne gospodarowanie środowiskiem.

Cel nadrzędny C. Trwały rozwój gospodarczy.
Cel strategiczny C.1. Restrukturyzacja i podniesienie konkurencyjności tradycyjnych działów przemysłu.
Cel strategiczny C.5. Rozwinięte otoczenie biznesu.
Cel strategiczny C.6. Wysoki poziom inwestycji.

Cel nadrzędny D. Trwały rozwój gospodarczy.
Cel strategiczny D.2. Sprawny system transportu wewnętrznego.
Cel strategiczny D.3. Infrastruktura konieczna dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego.


Domena "Mała i średnia przedsiębiorczość" oparta jest na jednym celu strategicznym :

I. CEL STRATEGICZNY : TWORZENIE WARUNKÓW SPRZYJAJĄCYCH ROZWOJOWI MAŁYCH I ŚREDNICH FIRM

Uzasadnienie

Zmieniająca się rzeczywistość gospodarcza wymaga od firm nieustannego poszukiwania informacji o zagrożeniach i szansach, jakie ze sobą niesie. Dostęp do tych informacji jest szczególnie istotny z punktu widzenia zbliżającej się akcesji Polski do Unii Europejskiej.

Ponad połowa firm z powiatu wadowickiego, badanych podczas diagnozowania lokalnego klimatu dla rozwoju przedsiębiorczości, pozytywnie oceniła proces integracji Polski z Unią Europejską. Wśród pozytywnych aspektów przystąpienia Polski do UE przedsiębiorcy wymienili: większy rynek zbytu, szybszy rozwój gospodarczy, łatwiejszy dostęp do funduszy pomocowych, napływ inwestorów. Niepokój natomiast wzbudza zaostrzenie przepisów dostosowawczych i produkcyjnych oraz wzrost konkurencji ze strony zasobniejszych finansowo i posiadających większe doświadczenie zachodnich firm. Dla zniwelowania tych różnic niezbędne jest stworzenie efektywnego systemu wsparcia dla lokalnych firm, zbudowanego pod kątem rozwiązywania problemów, z którymi się borykają.

Podstawowym problemem polskich firm są finanse. Pochodną tej sytuacji jest niska konkurencyjność firm pod względem technologicznym oraz pod względem kwalifikacji kadry. Ułatwienie dostępu do źródeł finansowania zewnętrznego wspomaga rozwój firm umożliwiając im zakup nowych maszyn, zastosowanie nowych technologii, rozbudowę zakładów produkcyjnych oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Niezmiernie istotne jest również wsparcie merytoryczne - ułatwienie dostępu do informacji na temat ciążących na przedsiębiorcach obowiązków uwarunkowanych funkcjonowaniem firm na jednolitym rynku Unii Europejskiej, możliwości związanych z wykorzystaniem funduszy przedakcesyjnych
i strukturalnych dla małych i średnich przedsiębiorstw, zasad aplikowania po te środki oraz pozyskiwania nowych rynków zbytu. Kolejna bariera w rozwoju lokalnej gospodarki to niewystarczająca promocja lokalnych firm, ich wyrobów i usług. Zaangażowanie przedstawicieli władz samorządowych we wspólne przedsięwzięcia promujące powiat wadowicki, lokalnych przedsiębiorców oraz ich wyroby pozwoli wzmocnić efekt pozostałych działań podejmowanych na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.

W ramach powyższego celu strategicznego wyznaczone zostały następujące cele operacyjne :

  • I.1. Stworzenie kompleksowego systemu wsparcia organizacyjnego i merytorycznego dla małych i średnich przedsiębiorstw
  • I.2. Stworzenie kompleksowego systemu wsparcia finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw
  • I.3. Promocja gospodarcza powiatu wadowickiego

I.1. Cel operacyjny : Stworzenie kompleksowego systemu wsparcia organizacyjnego i merytorycznego dla małych i średnich przedsiębiorstw

Uzasadnienie


Trudna sytuacja gospodarcza w kraju oraz konieczność podporządkowania się przepisom i wymogom Jednolitego Rynku Europejskiego, które stanowią istotną barierę w rozwoju lokalnych małych i średnich firm sprawiają, że firmy te wymagają zwiększonej pomocy merytorycznej. Instytucjonalne otoczenie biznesu w powiecie wadowickim nie w pełni odpowiada tym potrzebom. Istniejące podmioty, takie jak Cech Rzemiosł Różnych w Andrychowie, Stowarzyszenie Przedsiębiorców Małopolski, czy powstała niedawno inicjatywa - Grupa Partnerska są w stanie tylko częściowo merytorycznie i organizacyjnie wesprzeć przedstawicieli lokalnego sektora MSP. Dlatego celem nadrzędnym z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorczości w powiecie wadowickim jest powstanie ośrodka doradczo-szkoleniowego, który powinien zapewniać lokalnym przedsiębiorcom fachową pomoc w zakresie doradztwa prawno-ekonomicznego, dostępnych środków finansowych, nowych rynków zbytu oraz uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej w ramach Jednolitego Rynku Europejskiego. Pomoc ta powinna być oferowana na preferencyjnych warunkach, a ośrodek powinien w przyszłości stać się partnerem lokalnego samorządu w opracowywaniu inicjatyw wspierających przedsiębiorczość oraz pozyskiwaniu funduszy na ich realizację.

Istotną rolą w procesie kreowania sprzyjających warunków dla rozwoju lokalnej przedsiębiorczości odgrywa również utrzymywanie kontaktów pomiędzy sektorem samorządowym i pozarządowym a lokalnymi przedsiębiorcami oraz skuteczny przepływ informacji pomiędzy tymi sektorami. Aby zwiększyć efektywność zadań realizowanych na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w powiecie wadowickim, przedstawiciele władz samorządowych powiatu będą konsultować działania planowane w tym kierunku z lokalnymi przedsiębiorcami, zrzeszonymi w ramach utworzonego Lokalnego Konwentu Biznesu.

Powyższy cel operacyjny będzie realizowany poprzez następujące zadania :

  • I.1.1.Utworzenie ośrodka doradczo-szkoleniowego dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób planujących założenie własnej firmy
  • I.1.2.Wydanie poradnika dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą dotyczącego zasad prowadzenia firmy
  • I.1.3.Stworzenie systemu wymiany informacji dotyczących warunków prowadzenia działalności gospodarczej w poszczególnych gminach - "Portal dla MSP"
  • I.1.4.Utworzenie Lokalnego Konwentu Biznesu, stanowiącego reprezentację przedsiębiorców z powiatu wadowickiego
  • I.1.5.Rozwój działalności Inkubatora Przedsiębiorczości w Andrychowie

ZADANIA :

Zadanie nr I.1.1. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Utworzenie ośrodka doradczo-szkoleniowego dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób planujących założenie własnej firmy
Na terenie powiatu niezbędne jest funkcjonowanie silnej instytucji okołobiznesowej, która będzie oferowała merytoryczne wsparcie działającym przedsiębiorcom oraz osobom zakładającym własną firmę, będzie organizatorem różnego rodzaju przedsięwzięć na rzecz lokalnych przedsiębiorców oraz będzie zdolna do pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania na ich realizację. Z uwagi na brak tego typu podmiotu niezbędne jest utworzenie nowej instytucji, która podejmie się realizacji na rzecz przedsiębiorców następujących zadań:

- gromadzenia i przekazywania informacji z zakresu doradztwa prawno-ekonomicznego osobom prowadzącym i rozpoczynającym działalność gospodarczą,

- udzielania informacji o dostępie do źródeł finansowania zewnętrznego (Programy UE, programy PARP, preferencyjne kredyty, etc.) na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,

- podejmowania działań służących kojarzeniu partnerów handlowych, poszukiwaniu kontrahentów, dostawców, podwykonawców dla lokalnych firm oraz przyciąganiu nowych inwestycji,

- informowania nt. wymagań Unii Europejskiej w zakresie przedsiębiorczości, funkcjonowania podmiotów gospodarczych, posiadania niezbędnych certyfikatów

- organizacji konferencji i seminariów na temat rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości na szczeblu lokalnym i regionalnym,

- pozyskiwania funduszy zewnętrznych na rozwój przedsiębiorczości w powiecie

Dla pełnego wykorzystania możliwości takiego ośrodka konieczna jest współpraca z samorządem, szczególnie Urzędami Gmin wchodzących w skład powiatu wadowickiego w zakresie propagowana informacji istotnych z punktu widzenia lokalnych przedsiębiorców oraz promocji działań realizowanych przez ośrodek.

Docelowymi beneficjentami ośrodka będą:

- Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą

- Przedstawiciele małych i średnich firm

- Absolwenci

Realizację projektu o nakreślonym powyżej charakterze planuje obecnie Urząd Miejski w Wadowicach. Urząd posiada lokal, który zamierza udostępnić na potrzeby działalności ośrodka.
- Liczba podmiotów gospodarczych korzystających z usług ośrodka

- Liczba szkoleń organizowanych przez ośrodek szkoleniowo - doradczy

- Liczba porad udzielona podmiotom gospodarczym
- Udostępnienie przez Urząd Gminy w Wadowicach pomieszczenia na funkcjonowanie ośrodka doradczo-szkoleniowego.



- Pozyskanie finansowania zewnętrznego na funkcjonowanie ośrodka.
Instytucja koordynująca
Partnerzy
Okres realizacji
Źródła finansowania
Urząd Miejski w Wadowicach
Starostwo Powiatowe, samorządy gminne, Powiatowy Urząd Pracy, lokalne i regionalne instytucje szkoleniowe, przedsiębiorcy, Utworzenie ośrodka 2004 - 2005 Budżet gminy Wadowice, budżet powiatu, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i środki rządowe (w ramach SPO-WKP)

Zadanie nr I.1.2. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Wydanie poradnika dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą dotyczącego zasad prowadzenia firmy

Brak przygotowania merytorycznego przyszłych przedsiębiorców bywa często przyczyną problemów firmy. Aby ułatwić przedsiębiorcom orientację w administracyjno - prawnych aspektach prowadzenia działalności gospodarczej wydany zostanie poradnik szczegółowo omawiający zasady oraz warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie powiatu wadowickiego, obowiązki ciążące na przedsiębiorcy oraz prawa, jakie posiada.

Informator powinien być dostępny w formie drukowanej oraz elektronicznej - w Internecie. Z uwagi na zmieniające się zasady prowadzenia działalności gospodarczej niezbędna jest coroczna aktualizacja jego treści.

- Ilość wydanych egzemplarzy poradnika

- Ilość osób korzystających poradnika funkcjonującego w Internecie
- Współpraca władz samorządowych powiatu wadowickiego oraz instytucji dysponujących informacjami, które powinny znaleźć się w wydanym poradniku.
Instytucja koordynująca Partnerzy Okres realizacji Źródła finansowania

Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego

(po utworzeniu ośrodka doradczo-szkoleniowego przejmie on realizację zadania)

Samorządy gminne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Skarbowy, utworzony ośrodek szkoleniowo - doradczy 2004 - następnie cykliczna, coroczna aktualizacja środki pozyskiwane przez organizacje okołobiznesowe, sponsorzy, środki zewnętrzne

Zadanie nr I.1.3. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Stworzenie systemu wymiany informacji dotyczących warunków prowadzenia działalności gospodarczej w poszczególnych gminach - "Portal dla MSP"
"Portal dla MSP" powinien pełnić dwie podstawowe funkcje: stanowić materiał promocyjny, kształtujący pozytywny wizerunek zewnętrzny całego powiatu oraz udzielać konkretnych informacji organizacyjnych na temat procedur niezbędnych w przypadku podejmowania działalności gospodarczej lub planowania inwestycji na danym terenie.

Stąd też portal powinien zawierać m.in. następujące informacje:

- pierwszy kontakt - zarówno w Urzędach Gmin, Starostwie Powiatowym, jak i w innych instytucjach - (osoba, wydział, nr pokoju, nr telefonu i faxu, e-mail),

- wolne tereny inwestycyjne na terenie powiatu,

- wolne powierzchnie użytkowe,

- usługi świadczone przez lokalne organizacje okołobiznesowe (linki do poszczególnych organizacji),

- potencjalni partnerzy gospodarczy działający na terenie powiatu wadowickiego,

- istniejące ulgi i zachęty podatkowe,

- informacje o dostępnym rynku pracy,

- linki do lokalnych firm,



Portal internetowy powinien mieć charakter interaktywny, umożliwiający gminom bieżącą aktualizację zamieszczanych przez siebie informacji bez konieczności przeprowadzania aktualizacji i weryfikacji na poziomie powiatu. W tym celu każda gmina powinna posiadać własny kod dostępu do portalu internetowego, umożliwiający modyfikację jego treści z poziomu poszczególnych gmin.
- uruchomienie portalu internetowego przeznaczonego dla wadowickich małych i średnich firm

- ilość użytkowników portalu

- ilość odnośników (linków) do instytucji i organizacji funkcjonujących w otoczeniu małych i średnich firm z powiatu wadowickiego
- Współpraca pomiędzy komórką odpowiedzialną za prowadzenie portalu a jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie pozyskiwania kompletnych i kompetentnych informacji
Instytucja koordynująca
Partnerzy Okres realizacji
Źródła finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego Samorządy gminne, przedsiębiorcy z terenu powiatu, organizacje gospodarcze, instytucje funkcjonujące w otoczeniu przedsiębiorców (ZUS, US),
Powstanie 2005 -2006, później działania ciągłe środki pozyskiwane przez organizacje okołobiznesowe, sponsorzy, środki zewnętrzne, możliwość wprowadzenia drobnych opłat za zamieszczanie informacji w portalu


Zadanie nr I.1.4. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu
Założenia
Utworzenie Lokalnego Konwentu Biznesu, stanowiącego reprezentację przedsiębiorców z powiatu wadowickiego Dwukierunkowa komunikacja pomiędzy władzami samorządowymi a przedsiębiorcami oraz partnerstwo w rozmowach prowadzi do zwiększenia efektywności inicjatyw podejmowanych przez sektor samorządowy na rzecz lokalnych firm.

Lokalny Konwent Biznesu, którego powstanie przewiduje niniejsze zadanie, będzie gromadził przedsiębiorców z powiatu wadowickiego zainteresowanych aktywnym uczestnictwem w życiu społeczno - gospodarczym powiatu. Jego zadaniem będzie współpraca z władzami samorządowymi w celu doskonalenia lokalnego programu wsparcia dla MSP oraz wdrażania rozwiązań podatkowych i systemowych najkorzystniejszych dla rozwoju lokalnych firm oraz przyciągających inwestycje spoza terenu powiatu. Planowany zakres działalności Konwentu:

* Lobbing
* Kojarzenie podmiotów gospodarczych
* Wspólne aplikowanie o finansowanie zewnętrzne (ze środków pomocowych)
* Konsultowanie planów zagospodarowania terenów przeznaczonych pod inwestycje
* Kontakty z mediami w celu nagłaśniania inicjatyw podejmowanych przez i na rzecz lokalnych przedsiębiorców
- liczba członków Lokalnego Konwentu Biznesu

- liczba spotkań Konwentu organizowanych w ciągu roku
- Wyznaczenie pełnomocnika Starostwa Powiatowego odpowiedzialnego za współpracę z Konwentem oraz przekazywanie informacji uzyskanych od przedsiębiorców Zarządowi Powiatu

- Współdziałanie z przedstawicielami gmin powiatu wadowickiego
Instytucja koordynująca Partnerzy Okres realizacji Źródła finansowania




Zadanie nr I.1.5. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Rozwój działalności Inkubatora Przedsiębiorczości w Andrychowie W planach Urzędu Miejskiego w Andrychowie jest uruchomienie od 1 stycznia 2004 r. Inkubatora Przedsiębiorczości. Wynika to z koncepcji zagospodarowania budynku byłego internatu pod działalność gospodarczą, zwłaszcza dla nowo powstałych firm. Po odpowiednim remoncie i adaptacji pomieszczeń znajdą się tam boksy dla małych firm, które przez dwa lata będą miały zapewniony niski czynsz, dostęp do zaplecza biurowego oraz możliwość korzystania ze szkoleń i doradztwa. W otoczeniu Inkubatora powstanie także Informatyczne Centrum Edukacyjne, jako narzędzie wsparcia dla mieszkańców miasta i przedsiębiorców z zakresu wykorzystania informatyzacji. Obie inwestycje realizowane są przez Urząd Miejski w Andrychowie w ramach Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa Małopolskiego.

W przyszłości Inkubator Przed-siębiorczości leżeć będzie w gestii andrychowskiego Parku Przemysłowego (planowany termin uruchomienia - 2004).
- powierzchnia Inkubatora

- liczba firm prowadzących działalność w Inkubatorze

- liczba osób zatrudnionych w firmach działających w Inkubatorze

- liczba osób korzystających ze szkoleń w Inkubatorze

- liczba osób korzystających z doradztwa w Inkubatorze

- atrakcyjna oferta dla inwestorów

- zainteresowanie inwestorów

- promocja walorów Inkubatora

Instytucja koordynująca Partnerzy Okres realizacji
Źródła finansowania
Urząd Miejski w Andrychowie samorząd powiatowy, samorządy gminne, przedsiębiorcy od 2004 budżet miasta, budżet województwa, budżet państwa (Kontrakt Wojewódzki), przedsiębiorcy, fundusze zewnętrzne


I.2. Cel operacyjny : Stworzenie kompleksowego systemu wsparcia finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw

Uzasadnienie


Istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego jest ułatwienie przedsiębiorcom dostępu do źródeł finansowania. W ramach niniejszego planu operacyjnego zaprojektowane zostały dwa zadania mające na celu zbudowanie systemu pomocy finansowej dla lokalnych firm. Pierwsze z nich to utworzenie Lokalnego Funduszu Pożyczkowego dla osób, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i na starcie poszukują kapitału umożliwiającego jej uruchomienie. Drugi instrument to Lokalny Fundusz Poręczeń Kredytowych, którego działalność ma wspierać rozwój firm stabilnie działających na rynku, które poszukują kapitału na rozwój i inwestycje, a nie posiadają jednak odpowiedniego zabezpieczenia dla wnioskowanych kredytów. Zaplanowanie powstania Funduszu Pożyczkowego oraz Funduszu Poręczeń Kredytowych ma znaczenie strategiczne, ponieważ począwszy od 2005 roku, lokalne fundusze tego typu, spełniające kryteria opisane szczegółowo w dokumencie Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej "Kapitał dla przedsiębiorczych", będą mogły liczyć na dofinansowanie w wysokości nawet 100% kapitału zakładowego.

Powyższy cel operacyjny będzie realizowany poprzez następujące zadania :

  • I.2.1. Utworzenie Lokalnego Funduszu Pożyczkowego dla małych i średnich przedsiębiorstw
  • I.2.2. Utworzenie Lokalnego Funduszu Poręczeń Kredytowych dla małych i średnich przedsiębiorstw

ZADANIA :

Zadanie nr I.2.1. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Utworzenie Lokalnego Funduszu Pożyczkowego dla małych i średnich przedsiębiorstw Barierą dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą jest pozyskanie środków finansowych na rozruch i rozwój firmy. Banki nie są zainteresowane klientami, których firmy nie posiadają odpowiednio długiej historii działalności. Powstanie Funduszu Pożyczkowego, oferującego nowopowstałym firmom preferencyjnie oprocentowane pożyczki, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorczości w powiecie, powstawania nowych firm oraz nowych miejsc pracy w firmach istniejących. - Wielkość kapitału Funduszu Pożyczkowego

- Zdolność do udzielania określonej liczby pożyczek

- Wysokość udzielanych pożyczek

- Ilość udzielanych pożyczek
- Współpraca władz samorządowych w ramach powiatu w zakresie zbudowania kapitału zakładowego Funduszu Pożyczkowego
Instytucja koordynująca
Partnerzy Okres realizacji
Źródła finansowania
Starostwo Powiatowe Samorządy gminne, przedsiębiorcy 2004 - 2005

Okres tworzenia Funduszu Poręczeń Kredytowych
Kapitał zakładowy -

budżety gmin oraz budżet powiatu,

Dofinansowanie - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i środki rządowe
(w ramach SPO-WKP)

Zadanie nr I.2.2. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu
Założenia
Utworzenie Lokalnego Funduszu Poręczeń Kredytowych dla małych i średnich przedsiębiorstw
Jedną z barier rozwoju funkcjonujących firm jest trudność pozyskania finansowania zewnętrznego. Korzystanie z kredytów bankowych wiąże się z koniecznością posiadania odpowiedniego zabezpieczenia, którym większość firm mimo odpowiedniej płynności finansowej nie dysponuje. Instrumentem ułatwiającym dostęp do finansowania zewnętrznego może być Lokalny Fundusz Poręczeń Kredytowych (LFPK), który będzie częściowo poręczał kredyty przyznawane lokalnym przedsiębiorcom przez banki, przyczyniając się tym samym do rozwoju i unowocześniania lokalnych firm oraz powstawania nowych miejsc pracy na terenie powiatu.

Jednym z potencjalnych parterów dla utworzonego Funduszu Poręczeń Kredytowych jest Bank PKO BP, którego lokalny oddział znajduje się w Wadowicach. W ramach współpracy Bank gwarantować będzie przedsiębiorcom korzystającym z poręczenia wadowickiego LFPK, udzielanie kredytów opartych na najniższych parametrach kredytowych (zdolność kredytowa, wys. oprocentowania itp.)
- Wielkość kapitału Funduszu Poręczeń Kredytowych

- Zdolność do udzielania określonej liczby poręczeń

- Wysokość udzielanych poręczeń

- Ilość udzielanych poręczeń
- Określenie formy organizacji i procedur działania systemu poręczeń

- Zapewnienie kapitału początkowego

- Zaangażowanie sektora prywatnego

- Współpraca władz samorządowych w ramach powiatu;

- Współpraca z bankami
Instytucja koordynująca Partnerzy Okres realizacji Źródła finansowania
Starostwo Powiatowe Samorządy gminne, organizacje gospodarcze, banki, firmy prywatne 2006 - okres tworzenia Funduszu Poręczeń Kredytowych
Kapitał początkowy - jednostki samorządu terytorialnego, instytucje otoczenia biznesu, środki pomocowe

Dokapitalizowanie Funduszu - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i środki rządowe (w ramach SPO-WKP)

I.3. Cel operacyjny : Promocja gospodarcza powiatu wadowickiego

Uzasadnienie


Większość produkcji firm wadowickich sprzedawana jest na lokalnych i regionalnych rynkach zbytu. Spowodowane jest po części dużą ilością małych i średnich podmiotów gospodarczych w powiecie, które nie posiadają jeszcze odpowiedniego potencjału, aby skutecznie konkurować na ogólnopolskich czy zagranicznych rynkach. Lokalny rynek nie posiada jednak wystarczającej siły nabywczej, aby w dłuższym czasie zapewniać dochody miejscowym przedsiębiorcom. Aby ulatwić firmom rozszerzanie rynków zbytu władze lokalne mogą - we współpracy z przedsiębiorcami oraz instytucjami okołobiznesowymi - organizować różnego rodzaju działania promujące gospodarczo powiat. Bardzo dobrą i sprawdzoną formą promocji w tym zakresie jest organizacja regionalnych, cyklicznych imprez gospodarczych, na których możliwość zaprezentowania się mają lokalne podmioty gospodarcze, jednostki samorządu terytorialnego i społeczności mieszkańców. Takie wydarzenie gospodarcze stopniowo zyskują znaczenie ponadregionalne, w czym znacznie mogą pomóc tzw. imprezy towarzyszące o charakterze kulturalnym, turystycznym i innym.

Powyższy cel operacyjny będzie realizowany poprzez następujące zadania:

  • I.3.1. Utworzenie forum ds. promocji gospodarczej powiatu, składającego się z przedstawicieli gmin i przedsiębiorców
  • I.3.2. Promocja regionu, marki regionu oraz marek produktów w kraju i za granicą
  • I.3.3. Wsparcie władz samorządowych w procesie nawiązywania kontaktów gospodarczych przez lokalne podmioty gospodarcze

ZADANIA:

Zadanie nr I.3.1.
Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Utworzenie forum ds. promocji gospodarczej powiatu, składającego się z przedstawicieli gmin i przedsiębiorców Forum ds. promocji gospodarczej powinno skupiać przedstawicieli władz samorządowych, lokalnych przedsiębiorców oraz lokalne organizacje okołobiznesowe z terenu powiatu wadowickiego. Ich głównym celem powinna być wymiana doświadczeń, integracja środowisk odpowiedzialnych za kształtowanie miejscowej gospodarki, generowanie propozycji i pomysłów na aktywizację lokalnego rynku oraz promocję gospodarczą powiatu na zewnątrz. Efektem cyklicznych spotkań i dyskusji (np. raz na kwartał) powinny być tematy potencjalnych projektów i wspólnych przedsięwzięć na rzecz rozwoju przedsiębiorczości lokalnej, które poprzez Sektorowe Programy Operacyjne mogłyby uzyskać dofinansowanie z funduszy strukturalnych.

Działania proponowane w ramach realizacji niniejszego zadania:

- Utworzenie strony internetowej promującej gospodarczą aktywność powiatu - w powiązaniu z "Portalem dla MSP" (zadanie I.1.3.)

- Stworzenie na potrzeby forum stanowiska pracy dla osoby wyspecjalizowanej w pisaniu wniosków aplikacyjnych pod fundusze pomocowe, odpowiedzialnej za pozyskiwanie finansowania zewnętrznego

- Wspólne opracowywanie i realizacja projektów umożliwiających uzyskanie dofinansowania

- Wydawanie wspólnych wydawnictw promujących powiat, zawierających informacje o poszczególnych gminach i lokalnych przedsiębiorcach (katalogi multimedialne)

W przypadku powstania stowarzyszenia samorządów"Ziemia Wadowicka" (zadanie nr II.1.1. w domenie "Tereny inwestycyjne i infrastruktura techniczna"), mogłoby ono przejąć zadania forum
- Liczba uczestników Forum

- Liczba spotkań w ciągu roku.

- Liczba realizowanych projektów
- Zaangażowanie władz samorządowych i przedsiębiorców z terenu powiatu wadowickiego
Instytucja koordynująca Partnerzy Okres realizacji Źródła finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego Samorządy gminne, przedsiębiorcy, instytucje okołobiznesowe
2004 - działania ciągłe środki pozyskiwane przez organizacje okołobiznesowe, sponsorzy, wkład rzeczowy i organizacyjny jednostek samorządu terytorialnego z terenu powiatu,

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i środki rządowe (w ramach SPO-WKP), inne środki pomocowe


Zadanie nr I.3.2. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Promocja regionu, marki regionu oraz marek produktów w kraju i za granicą Znakomitym narzędziem do promocji powiatu, jego przedsiębiorstw, produktów i usług bywają różnego rodzaju wydarzenia gospodarcze (targi, konkursy, fora itp.), podczas których odbywa się prezentacja lokalnych (regionalnych oraz markowych) towarów i usług, kultury i kuchni, oferty turystycznej powiatu i gmin. Wydarzenia takie nie tylko aktywizują lokalnych przedsiębiorców, ale również promują powiat, jako dogodne miejsca do prowadzenia interesów, obfitujące w walory turystyczne i kulturowe. Organizacją tego typu imprez powinny zająć się władze we współpracy z lokalnymi instytucjami okołobiznesowymi

Poniżej propozycje lokalnych przedsięwzięć, które mogłyby spełniać te założenia:

- Organizacja targów lokalnych produktów

- Organizacja kiermaszu z udziałem przedstawicieli zaprzyjaźnionych regionów z zagranicy

- Organizacja "Konkursu na przedsiębiorcę roku" mającego na celu promowanie najlepszych lokalnych firm

- Organizacja konkursu "Dobroczyńca Roku" promującego firmy wspierające rozwój lokalny

- Organizacja plebiscytu na "Najlepszego Pracodawcę" w powiecie

- Organizacja konkursu "Sukces Roku" - promującego firmy, które na przestrzeni ostatniego roku odnotowały największy rozwój
- Ilość imprez promujących gospodarczo powiat wadowicki, organizowanych w ciągu roku

- Ilość firm promujących swoją ofertę podczas poszczególnych imprez
- Współpraca władza samorządowy z terenu powiatu z lokalnymi przedsiębiorstwami i innymi instytucjami otoczenia biznesu.

- Nagłośnienie medialne organizowanych wydarzeń gospodarczych

- Wykorzystanie partnerów zagranicznych

× Zaangażowanie lokalnych firm w imprezy organizowane przez powiat oraz poszczególne gminy w celu promowania własnych wyrobów.
Instytucja koordynująca Partnerzy Okres realizacji Źródła finansowania
Biuro Promocji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego Samorządy gminne, przedsiębiorcy, lokalne organizacje skupiające przedsiębiorców, lokalne media 2004 rok - działania cykliczne Sponsorzy, środki własne i pozyskiwane przez organizatorów wkład rzeczowy i organizacyjny jednostek samorządu terytorialnego z terenu powiatu, środki zewnętrzne - fundusze strukturalne Unii Europejskiej,

Zadanie nr I.3.3. Uzasadnienie zadania Wskaźniki produktu Założenia
Wsparcie władz samorządowych w procesie nawiązywania kontaktów gospodarczych przez lokalne podmioty gospodarcze Powiat Wadowicki posiada podpisane umowy o współpracy z regionami Liptowski Mikulasz (SŁOWACJA) oraz Becescsaba (WĘGRY). Ponadto łączy go okazjonalna współpraca z miastem Opawa (CZECHY). Obecne i przyszłe kontakty władz samorządowych powiatu z zagranicą mogą znacząco wpłynąć na jego rozwój gospodarczy m.in. poprzez zbieranie i udostępnianie lokalnym przedsiębiorcom informacji na temat potencjalnych partnerów gospodarczych i handlowych działających w "zaprzyjaźnionych" regionach za granicą
- liczba kontaktów handlowych nawiązanych przez lokalnych przedsiębiorców z partnerami zagranicznymi dzięki współpracy z władzami samorządowymi - Dobra współpraca z zagranicznymi jednostkami samorządowymi, przedsiębiorcami oraz organizacjami gospodarczymi.
Instytucja koordynująca Partnerzy Okres realizacji Źródła finansowania
Władze gmin i powiatu Organizacje okołobiznesowe, indywidualni przedsiębiorcy z terenu powiatu, zagraniczni partnerzy samorządowi gospodarczy Działania ciągłe
Budżet powiatu, środki zewnętrzne

Projekt i program Interhead.pl
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Cookies.
|